• Anonym

Försäkringskassan och C/o adress

Jag väntar barn och bor inneboende hos min pojkvän som är pappa till barnet.
    är enbart inneboende då min lägenhet är uthyrd i andra hand och jag är fortfarande folkbokförd där pga studier på den orten som är helt på distans. Det finns ingen ort i närheten av där min pojkvän bor som har det studiesystemet så därför måste jag göra så här för om jag ändrar adressen måste jag sluta studera.

Nu har det visat sig att hyresgästen som bor i min lägenhet inte är att lita på vad det gäller post och övriga försändelser. Överenskommelsen är att h*n ska skicka vidare all post hit mot att jag betalar porto plus en sänkning av hyran. Nu har det visat sig att h*n inte har skött sin del av avtalet utan helt sonika bara slängt post som har varit adresserad till mig vilket har ställt till det en hel del.

Nu är det 2 månader kvar till BF och jag antar att det är dags att skicka in moderskapsintyget som jag fick i samband med RUL. Frågan är då om de automatiskt skickar returpapper till min folkbokföringsadress eller om jag själv kan skriva på ett bifogat papper var jag vill att de skickar?

Jag har ingen möjlighet att sitta i telefonkö i 40 år för att få höra att de enbart skickar till min folkbokföringsadress. Därför frågar jag här.
    Om de skickar till folkbokföringsadressen är det 100% chans att jag inte får den post som är avsedd för mig. 

• Svar på tråden Försäkringskassan och C/o adress
  • Anonym

Telefon kön hade nog varit betydigt kortare än de sex timmar som gått nu utan nåt svar! Ring du imorgon så får du ett korrekt svar!
    Är övertygad om att det fins utrymme för ett sånt samtal bara man vill 

• Anonym

TS, om du tänker fortsätta med detta märkliga boende så råder jag dig att eftersända/lagra din post via www.adressandring.se Du kan eftersända/lagra utan att göra adressändring hos skatteverket. Då slipper du missa vikiga brev.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-27 08:13:12 följande:
    TS, om du tänker fortsätta med detta märkliga boende så råder jag dig att eftersända/lagra din post via www.adressandring.se Du kan eftersända/lagra utan att göra adressändring hos skatteverket. Då slipper du missa vikiga brev.
    Är man inte skriven på sama adress, man myglar med boendet och har eller ska ha barn ihop så får man både bostadsbidrag och underhållsbidrag!
    Fårstår inte alls varför man inte är skriven tillsammans  där man bor om man nu gått så långt så man bestämt sig för att skaffa  barn tillsammans.....då borde just samanboendet vara klart med allt vad det innebär!
  • Anonym

Jag beställde eftersändning men hyresgästen skickade aldrig räkningen så tjänsten avbröts.

Nu får jag inte ändra min adress för hyresbolaget först hyresgästen är vräkt. Jag har ansökt om särskild handräckning hos kronofogden så processen är igång men det tar lång tid när hyresgästen inte gör sig anträffbar.

Efter det får min lägenhet stå tom och jag får förlora pengar för jag måste ju fortsätta att studera. Studierna är den enda anledningen till varför jag fortfarande måste vara skriven på den adressen. Bostadsbidrag har jag aldrig ansökt om i hela mitt liv och har inget intresse av det heller. Pappan till barnet ska inte betala underhåll då både jag och barnet kommer att "bo" med honom. Att jag inte står skriven på den adressen har inget med bidrag att göra.

Att vara sambo bara för att man skaffar barn är inte så självklart för alla. Att skaffa barn är inte något alla bara bestämmer sig för utan ibland händer det bara så du sista anonym kan ju förska servera dina moralkakor till någon som faktiskt vill ha dem eller anser att något av det du tycker är viktigt.

Jag har i alla fall fått reda på att försäkringskassan utan problem kan skicka papper om föräldraförsäkringen till en adress där jag inte är folkbokförd.

• Anonym

jag blir lite nyfiken på vad det är för distansstudier som har krav på bostadsort...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-28 15:55:52 följande:
    jag blir lite nyfiken på vad det är för distansstudier som har krav på bostadsort...
    Min gissning är någon form av komvux
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-28 22:10:08 följande:
    Min gissning är någon form av komvux
    Det stämmer mycket väl.
Svar på tråden Försäkringskassan och C/o adress