Hej!
Gammal tråd ser jag, men kanske fortfarande ngn som är intresserad av att läsa hur det kan gå.
Jag är född med toxoplasmos. Min mamma blev sjuk under graviditeten men hon fick ganska snabbt mediciner för att minska risken för skador på fostret. Förmodligen var det därför jag klarade mig med enbart ögonskador. Mitt ena öga är lite deformerat och jag har flera ärr på näthinnan, bl.a. över gula fläcken. Jag har bara ledsyn på det. Jag har ärr även i andra ögat, men de sitter bättre till och påverkar inte synen märkbart.
Under barndomen gick jag på regelbundna kontroller men det var inte förrän jag var 13 år som jag fick problem. Då fick jag ett rejält skov. Svarta prickar i synfältet var det första tecknet, men sedan kom också regnbåghinne-, hornhinne-, näthinne- och glaskroppsinflammation. Det tog lång tid och mycket medicin innan jag blev bra, men min syn klarade sig. Efter det har jag bara haft ett skov till. Då var jag 18 år och då gick det inte lika långt eftersom jag förstod symptomen.
Nu är jag 36 och jag har inte haft fler skov trots att var lite förberedd på att det kunde hända under mina graviditeter. Jag hoppas verkligen att jag även i fortsättningen slipper undan återfall, men jag vet att det finns bra mediciner om det händer. Det gäller bara att vara uppmärksam på symptomen.
Jag önskar ibland att jag visste mer om toxoplasmos. Jag tycker att det är svårt att förklara ibland när folk frågar mig. Och ibland kan jag fundera på hur framtiden ser ut. Kommer toxoplasmosen ta min syn? Men det är ju ingen som vet vad som händer imorgon???? Just nu är allt bra!