• Anonym (rädd)

någon som haft toxoplasmos i ögon?????

Fick för 2 veckor sen reda på att jag har toxoplasmos.
    Tydligen blev jag smittad av min mamma i magen.

Jag såg en massa svarta saker ivänster öga.
    Går nu på behandling och blivit mycket bättre.

Men någon mer som haft det så??
    Vad hände sen????

• Svar på tråden någon som haft toxoplasmos i ögon?????
  • Anonym (sweet)

Men vad menar du med att du ser saker i ögat? Är du säker på att det inte bara är proteinagglutinationer?
    Det är många som har toxoplasmos, ca 80% i frankrike (pga mycket rått kött) och ca 30-40% i Sverige. Men man får inga symptom om man inte får försämrat immunförsvar. Är du säker att det är toxon? Ganska soft att se små parasiter!

• Anonym (rädd)

hej igen.

Jag är säker,har fått bekträfat med blodprov att den är aktiv.
    Jag har även tidigare ett ärr på ögat.
    Så den har varit aktiv tidigare.

Men nu satte den sig vid syn nerven och därför fick jag besvär.

Det svarta är nästan borta nu efter medicinen.

Jag kan ha blivit en av dom som blivit smittad av min mamma i gravitiden,
    Sedan har detta legat latent i kroppen.

Verkar ovanligt. Men blev tyvärr en av dom få, som får dessa problem senare i livet.
    Är 22år.

• Anonym (rädd)

Verkar inte vara många som har det såhär..
    Just nu vet jag inte vad som kommer hända.

Tänkte därför höra om några mer efarenheter..
    Eller hur det blev sedan...

• Anonym (sweet)

Jag vet inte hur det kommer att gå, men hoppas att det löser sig. Jag vet bara att jag själv har anitkroppar mot toxo, vilket betyder att jag någon gång blivit smittad. 
    Du blir säkert frisk! Lycka till! 

• Anonym (rädd)

Tack, hoppas det!

• Ellimoa

hejsan min dotter är 6 år och har också toxoplasma i ögat . hon fick den också i magen men änn så länge så e den inte aktiv men hon har väldtigt dålig syn.

• Aaa1238

Hej, 20+ kille här.

Fick också detta när jag var i morsans mage, slog till en gång när jag var 11 men blev inte så farligt då, sen slog det till igen när jag var 13 och då tog det all syn på ena ögat, denna tråd är rätt gammal men ifall du ser detta så hoppas jag att din dotter hade mer tur än vad jag hade, har en parasit kvar som tydligen ska ge sig på andra ögat men den får gärna vänta lite hehe

• IdaStefansdotter

Jag fick diagnosen i september i år.. Har varit sjukskriven i 3 månader pga av det.. Hur har ni andra upplevt de sen? Jag är ju nervös att de ska dyka upp igen.. Den hann och ta 20% av synen på mitt öga och vill inte få sämre :(

• Midmaria

Hej!

Gammal tråd ser jag, men kanske fortfarande ngn som är intresserad av att läsa hur det kan gå.

Jag är född med toxoplasmos. Min mamma blev sjuk under graviditeten men hon fick ganska snabbt mediciner för att minska risken för skador på fostret. Förmodligen var det därför jag klarade mig med enbart ögonskador. Mitt ena öga är lite deformerat och jag har flera ärr på näthinnan, bl.a. över gula fläcken. Jag har bara ledsyn på det. Jag har ärr även i andra ögat, men de sitter bättre till och påverkar inte synen märkbart.

Under barndomen gick jag på regelbundna kontroller men det var inte förrän jag var 13 år som jag fick problem. Då fick jag ett rejält skov. Svarta prickar i synfältet var det första tecknet, men sedan kom också regnbåghinne-, hornhinne-, näthinne- och glaskroppsinflammation. Det tog lång tid och mycket medicin innan jag blev bra, men min syn klarade sig. Efter det har jag bara haft ett skov till. Då var jag 18 år och då gick det inte lika långt eftersom jag förstod symptomen.

Nu är jag 36 och jag har inte haft fler skov trots att var lite förberedd på att det kunde hända under mina graviditeter. Jag hoppas verkligen att jag även i fortsättningen slipper undan återfall, men jag vet att det finns bra mediciner om det händer. Det gäller bara att vara uppmärksam på symptomen.

Jag önskar ibland att jag visste mer om toxoplasmos. Jag tycker att det är svårt att förklara ibland när folk frågar mig. Och ibland kan jag fundera på hur framtiden ser ut. Kommer toxoplasmosen ta min syn? Men det är ju ingen som vet vad som händer imorgon???? Just nu är allt bra!

• Nora340

Hej!

Jag är 25 år.

Jag ser att det är en gammal tråd men är intresserad att läsa hur det har gått för andra.

Jag är född med toxoplasmos. Inget mina föräldrar hade någon aning som utan det var mer av en slump. Vid 19 års ålder fick jag ett rejält skov, massa svarta prickar och fattade inte vad det var. Jag hade sen tidigare haft dålig syn, problem med skelning men ingen sa något om toxoplasmos, utan det var mer kontroller för den dåliga synen.

Jag sökte själv privat ögonklinik, och då fick jag reda på det. Det hade tydligen stått sen tidigare på journalen att jag har haft toxoplasmos men ingen hade lagt märke till det.

Jag ser med mindre än 20% på den högra ögat, då jag har flera ärr på näthinnan. Nu så är det bara vänstra, dock med ärr också fast en liten bit ifrån näthinnan. Nu så gäller det bara vara uppmärksam på symptom.

Jag mår mycket dåligt. Ingen förstår riktigt vad det är och jag blir trött att jag ska försöka hela tiden förklara vad det är. Jag vaknar oftas mitt i natten av mardröm att jag är blind nu, eller så fort ljuset är släckt så får jag panik och tror att jag har förlorat synen.

Jag får oftas smärtor i högra ögat, har sökt vård flera ggr och får migrän som svar. Dom senaste månader har jag även lagt märke till att högra ögat är mindre än vänstra vilket det inte har varit så sen tidigare. Nu så var jag hos en duktig optiker och hon tyckte att man borde ta några röntgenbilder osv och skickade remis till ögonläkare.

Svar på tråden någon som haft toxoplasmos i ögon?????