• blåbär02

Resa till Egypten eller Kanarieöarna i februari..? Tips tack!

Jag har funderar lite lätt på en resa i vinter.
    Skulle nu vilja ha lite tips och höra vad ni rekomenderar.

Vill inte flyga så länge, så det blir nog Kanarieholmarna eller Egypten.

Vilket är bäst?
    Hur är vädret i mitten på februari?
    Något hotell ni rekomenderar lite extra..?

Hoppas på lite svar =)           

• Svar på tråden Resa till Egypten eller Kanarieöarna i februari..? Tips tack!
  • Vickan I

Vi var på kanarieöarna i feb för några år sedan. Skitkallt och blåsigt haha. Fick köpa tröjor då jag inte hade med mig tillräckligt många varma. På dagen om man hittade ett HELT vindstilla litet ställe kunde man ha tur att kunna ligga i en solstol vid poolen en stund. Men vi hade kanske extra otur just den gången med vädret?

• blåbär02
    Vickan I skrev 2011-09-26 17:38:38 följande:
    Vi var på kanarieöarna i feb för några år sedan. Skitkallt och blåsigt haha. Fick köpa tröjor då jag inte hade med mig tillräckligt många varma. På dagen om man hittade ett HELT vindstilla litet ställe kunde man ha tur att kunna ligga i en solstol vid poolen en stund. Men vi hade kanske extra otur just den gången med vädret?

Brr, låter sådär.. ;)
    Jag är nog lite mer för Egypten faktiskt där jag tror att det är varmare och mindre blåsigt.
    Har hittat några fina resor, så det blir väl till att smörja sambon då.. :D  
  • Ziindlaa

Åker aldrig till Egypten igen! Jätte blåsigt och kallt på kvällen. Strandloppor, magsjuka, inga fina restauranger, tjatigt försäljare, smutsigt överallt utanför hotellet. Och då var vi i centrala hurugada. Nä urss aldrig mer det skitiga landet, det enda som var bra var snorklingen. Åk till Kanarieöarna helt klart!

• blåbär02
    Ziindlaa skrev 2011-09-26 18:00:26 följande:
    Åker aldrig till Egypten igen! Jätte blåsigt och kallt på kvällen. Strandloppor, magsjuka, inga fina restauranger, tjatigt försäljare, smutsigt överallt utanför hotellet. Och då var vi i centrala hurugada. Nä urss aldrig mer det skitiga landet, det enda som var bra var snorklingen. Åk till Kanarieöarna helt klart!

Nu har jag fått två svar, båda negativa om båda ställerna.. haha.
    Ja vi får la se hur det blir..! 
  • tre guldklimpar

Egypten är UNDERBART. Tveka inte - åk! Ungefär som en bra svenska sommar på dagarna men lite blåsigt och en aning kyligt på kvällarna. Ni kan absolut sola och bli bruna.

• blåbär02
    tre guldklimpar skrev 2011-09-26 19:12:42 följande:
    Egypten är UNDERBART. Tveka inte - åk! Ungefär som en bra svenska sommar på dagarna men lite blåsigt och en aning kyligt på kvällarna. Ni kan absolut sola och bli bruna.

Lät ju härligt =)
    har du varit där? vilket ställe rekomenderar du..? =) 
  • Camilla D

Har varit på Tenerfiffa två gånger, en i januari och en i februari.
    Var mellan 21-25 grader båda gångerna. Första gången (januari 2008) var det rätt blåsigt, men ljumna vindar. Se dock till att hotellet har uppvärmd pool (gäller Egypten också) Havet badade vi aldrig i (vågor och rätt kallt)
    Men vi gick i sommarkläder båda gångerna, även på kvällarna.
    Andra gången (2010) var det bara lite lite blåsigt. Skulle lätt kunna åka tillbaka igen.
    Var båda gångerna på Sunwing resort Fanabe, helt underbart ställe!!! Teneriffa var väldigt fint! Rent, blomstrande, mysigt. Fanns mycket att göra, besöka vulkanen (där det faktiskt snöade! Åkte genom alla årstider dit, lämnade när det var sommar, första stoppet var det vår, andra höst och väl framme vinter! Skithäftigt!)
    Sen finna Loro parque, en fin stor djurpark med bla späckhuggar shower, barnen älskade det! Den paken låg dock på norra sidan så där var lite kyligare. Gick i en tunn kort klänning och det var lite kallt!

Nu har vi dock bokat en resa till Egypten i januari-februari nästa år. makardi bay, ligger ca 3 mil från hurghada och skall vara ett lite "lyxigare" område, med fina hotell och rent och snyggt. Skall bli spännande att se hur det är där!

• Isbit

Var i Egypten och jag åker aldrig tillbaka.
    Valde mellan samma som du men nej det var inget bra. Visst var det varmt på dagen.
    Var där i januari. Jag var jättenoga med vad jag åt men ändå krånglade min mage i flera månader efter jag kom hem

• tre guldklimpar
    blåbär02 skrev 2011-09-26 19:44:29 följande:

Lät ju härligt =)
    har du varit där? vilket ställe rekomenderar du..? =) 
    Vi var i Makadi Bay och bodde på Grand Makadi i december 2008. Varmt och skönt även varmt på kvällarna. Jättefint hotell (rent och fräscht med trevlig personal och bra mat - hade All Inclusive). Fantastisk snorkling precis vid hotellets strand (massor av färgglada fiskar).

Jag har rest rätt mycket i mina dar men Egypten slår allt med hästlängder. Vi ska åka tillbaka i december igen men denna gången blir det Sharm el Sheikh. 
Svar på tråden Resa till Egypten eller Kanarieöarna i februari..? Tips tack!