• huxflux

Vill man bo i Hässelby strand?

Som frågan lyder: vill man bo i Hässelby strand? Vi har möjlighet att få en lägenhet där nämligen, men känner inte till området så bra.

• Svar på tråden Vill man bo i Hässelby strand?
  • huxflux
    Sapato skrev 2011-09-26 18:56:55 följande:
    Om ni har barn Nej!!
    Varför ej?
  • 071001

Nej, för mig är det för långt ut på gröna linjen.

• huxflux
    071001 skrev 2011-09-26 19:39:57 följande:
    Nej, för mig är det för långt ut på gröna linjen.
    Ja,det är ju det... Men samtidigt ligger huset vid vattnet med grönområde precis runt knuten. Men hur det är att bo där undrar jag.
  • 071001

Det kan jag inte svara på dessvärre. Skulle inte övergväga H-By Gård, men Strand känns okej. Är det hus eller lgh?

• huxflux

Det är en lägenhet, genom Stockholms stads bostadsförmedling. Vi bor i Solna nu och jag är rädd att vi skulle göra ett nedköp så att säga.

• snigelposten

Det finns många fina fräscha lägenheter i området och som du själv skriver är det nära till vattnet och fina grönområden.
    Har själv funderat på att köpa lägenhet där (förhållandevis billigt om man jämför med andra delar av Stockholm). MEN, nej- för mig kändes det ändå inte som ett område jag vill bo i. Förhållandevis mycket nysvenskar och personer med social problematik fick mig att välja ett annat område.

• Musetti

Jag bor i Solna nu och har tidigare (10 år sedan) bott i Hässelby Strand. Om ni skulle göra ett nedköp genom att flytta dit beror lite på var i Solna ni bor nu. Jag tyckte det var oväntat fint i Hässelby Strand (nära till vatten osv) men kommunikationerna dit är förfärliga, en timme på Gröna linjen enkel väg till stan kan få den bäste att krokna. Som sagt, var i Solna bor ni? Det finns ju vatten- och grönområden där med. Har inte barn så jag har ingen koll på (för)skolor och sånt i något av områdena.

• 071001

Varför vill ni byta från Solna, större lgh?

• Sapato

Tar 32 minuter till T-centralen från hby strand och inte en timme som musetti påstår.

Det är rörigt och mycket skit som händer där och skulle vara rädd att mina barn skulle få en problematisk uppväxt pga området.
    När jag växte upp där var det ok men nu är det inte bra. Mycket droger och annan skit.

• ellanbellan

Jag tycker det är trivsamt och det tar inte mer en 30min från t-centralen. Nära till natur och bra badplatser. Det finns okey förskolor och skolor.  Droger finns ju överallt, och oftast nattetid. Vilket jag antar att en barnfamilj inte är ute och ränner.. Vi  trivs och har fler vänner som trivs bra här:)

Ett tips om man ska flytta till ett nytt ställe är att åka dit dagtid resp kvällstid och ta en promenad runt i området kolla lekparker, skolor dagis ja hur de verkar helt enkelt..

Alla tycker så olika så de e nog svårt att få en uppfattning på andra sätt..

090707 kärlek <3
  • huxflux

Tack för alla svar! Vi bor i Huvudsta nu, precis vid vattnet. Trivs jättebra här, men vi behöver en större lägenhet för 50kvm är himla trångt nu när lillgrabben börjar krypa... Vi har sökt lägenheter att byta med i området och hört med värden om de kan meddela oss då de har någon lägenhet i samma hus som blir tom men de får ju inte ge oss förtur... Jag har bott på många ställen i Stockholm och är rätt kräsen nu när jag har barn. Jag vill att han ska kunna ha en trygg uppväxt, men det kanske är svårt i en stor stad.
    Ska göra som EllisMamma skriver och kolla in området ett par gånger olika tider och se hur det känns. Det skulle ändå inte handla om många år eftersom vi kommer att köpa hus när jag börjar jobba igen om 2-3 år.
    Hässelby är lite off känns det som. Nysvenskar har jag inget emot, men knarkare har jag svårare för.

• Erese

Vi undrar också över detta område...Har ingen aning om området som sådant, var där en snabbis och spanade och det är fint. Förutom centrumet som är ruggigt, lägenheten var kanon med mycket yta och utsikt över vattnet mm. Men som tidigare skriver så har vi barn och är oroliga över det sociala klimatet. Vill helst ha variation bland invånarna med låg respektivt normal och hög inkomst tagare. Vet dock att detta är svårt att få, segregeringen är stor idag, tyvärr.

Men om fler har några vettiga åsikter om området så var inte blyga. 

Svar på tråden Vill man bo i Hässelby strand?