• vegapunk

Delad vådnad - Kläder?

Hejsan!
    Vi har ett problem. Jag har två barn, 4 och 6 år gamla. Jag har dem nästan alltid, de är hos sin pappa varannan helg, fredag 16:00 till Söndag 16:00. Han betalar underhållsstöd varje månad för att jag ska kunna köpa kläder och mat till dem. Jag sätter på dem rena och fina kläder varje fredag som de kan ha hos sin pappa men får sällan tillbaka dem. Jag köpte nyligen ett par nya skor till flickan (storlek 33) och pappa skickade med ett par gamla (storlek 31!!!), när jag ringde honom menar han på att jag ska köpa dubbelt med kläder och skor så att barnen har på båda ställena även om de bara är hos honom varannan helg, eftersom han betalar underhållsstöd. För mig låter det helt knäppt, varför ska jag köpa dubbla par skor? Ett par som står hos mig som de använder hela tiden och sen ett par som ska stå hos honom och samla damm i veckorna.
    Är det verkligen min skyldighet att köpa dubbla uppsättningar av allt och förse honom med kläder till barnen? Det handlar inte bara om skorna utan även om vinterkläder osv... Är rädd för att skicka med de nya overallerna eftersom jag tror att han kommer att behålla även dem.

Ni mammor och pappor som får/betalar underhållsstöd för era barn hur gör ni?

• Svar på tråden Delad vådnad - Kläder?
  • Nelia68

Du ska absolut inte köpa dubbla kläder eller skor! Det är inte vad underhållsstödet ska gå till.

När min son bodde hos sin pappa varannan helg packade jag en övernattningsväska med ombyteskläder. Dessa kom alltid tillbaka, dock ej tvättade. Ville pappan ha egen uppsättning av kläder så köpte han det själv. Det var aldrig några problem. Ibland köpte han både jacka och ytterskor och det fick sonen såklart använda även under veckorna hos mig.

Underhållsstödet är för mig till för barnet i första hand och gäller det skor och kläder ska barnet givetvis få använda sina kläder varje dag om barnet behöver det. Pappan betalar underhållsstöd för de dagar barnen INTE är hos honom. Dvs pengarna går till dig för att du har barnen i veckorna.

Hade barnet bott 50/50 hade det varit mer dubbelt av allt pga praktiska skäl kanske.

• FIame
    Nelia68 skrev 2011-09-26 20:09:49 följande:
    Du ska absolut inte köpa dubbla kläder eller skor! Det är inte vad underhållsstödet ska gå till.

När min son bodde hos sin pappa varannan helg packade jag en övernattningsväska med ombyteskläder. Dessa kom alltid tillbaka, dock ej tvättade. Ville pappan ha egen uppsättning av kläder så köpte han det själv. Det var aldrig några problem. Ibland köpte han både jacka och ytterskor och det fick sonen såklart använda även under veckorna hos mig.

Underhållsstödet är för mig till för barnet i första hand och gäller det skor och kläder ska barnet givetvis få använda sina kläder varje dag om barnet behöver det. Pappan betalar underhållsstöd för de dagar barnen INTE är hos honom. Dvs pengarna går till dig för att du har barnen i veckorna.

Hade barnet bott 50/50 hade det varit mer dubbelt av allt pga praktiska skäl kanske.
    Beror ju på vilket underhållsstöd han betalar. Betalar han FK-standard (1273) per barn, räcker det gott och väl till skor också.

1273+1273+1050(barnbidrag)+75=3671kr per barn per månad vilket helt klart räcker till skor också.

Betalar han mindre summa som ni själva kommit överrens om så kanske det är dags att ta underhållet via FK.

• Nelia68

Klart pengarna räcker till skor! Men inte tvunget DUBBLA uppsättningar bara för att pappan vill att det ska stå extra skor i hans hall. Skor och kläder kan packas och bäras emellan boendena när det endast handlar om varannan helg.

Har men dessutom barn på dagis har man ofta redan dubbelt av t ex regnstövlar, regnklädet etc. Ska pappan också ha egen uppsättning av skor och kläder blir det ju TRIPPELT.

• kramis02

håller med dig Nelia68

Svar på tråden Delad vådnad - Kläder?