Är denna undersökning av buken vanlig?
Har under en längre tid plågats av smärtor i nedre delen av buken. Bestämde mig för att uppsöka en läkare för några veckor sedan.
Fick på vårdcentralen träffa en läkare som ställde lite frågor om mina matvanor och bajsvanor och allt annat sånt dära som är kul att svara på. :P
Efter dom obligatoriska frågorna bad läkaren att få känna lite på min mage. Han kände och klämde ett tag, sedan sa han att han ville känna lite på livmodern. Han bad mig ta av mig nertill vilket jag gjorde. Fick ligga på den vanliga undersökningbritsen på rygg med fötterna uppdragna som mot rumpan. Innan han skulle undersöka mig vaginalt frågade han om jag undersökt livmodern förr. Det har jag eftersom jag gjort några gynundersökningar tidigare. Jag svarade att jag varit med om det förr. Då sa han att vad bra, då vet du ju hur det går till.
Han kände som väntat in med 2 fingrar i slidan och tryckte mot magen samtidigt. När han känt ett tag tog han ut fingrarna och bad mig lägga mig på sidan. Jag gjorde det och tänkte att han ville känna från en annan vinkel eller så. Men plötsligt utan att han sagt nåt mera känner jag att han för in 2 fingrar i stjärten på mig och känner upp i ändtarmen. (Nästan helt säker på att det var 2 fingrar) Jag blev väldigt förvånad över det här, men sa inget, för jag tänkte att jag bara kanske missförstått honom. Han tryckte upp med fingrarna som mot underlivet fast från ändtarmssidan så att säga. Han frågade om det gjorde ont när han tryckte. Efter ett tag så var han klar och sa att det kändes bra. Sen fick jag ta på mig och så var det klart.
Är den hära typen av undersökning vanlig när man har ont i magen? Nån annan som varit med om det?