• Anonym (Marie)

Är denna undersökning av buken vanlig?

Har under en längre tid plågats av smärtor i nedre delen av buken. Bestämde mig för att uppsöka en läkare för några veckor sedan.

Fick på vårdcentralen träffa en läkare som ställde lite frågor om mina matvanor och bajsvanor och allt annat sånt dära som är kul att svara på. :P

Efter dom obligatoriska frågorna bad läkaren att få känna lite på min mage. Han kände och klämde ett tag, sedan sa han att han ville känna lite på livmodern. Han bad mig ta av mig nertill vilket jag gjorde. Fick ligga på den vanliga undersökningbritsen på rygg med fötterna uppdragna som mot rumpan. Innan han skulle undersöka mig vaginalt frågade han om jag undersökt livmodern förr. Det har jag eftersom jag gjort några gynundersökningar tidigare. Jag svarade att jag varit med om det förr. Då sa han att vad bra, då vet du ju hur det går till.
    Han kände som väntat in med 2 fingrar i slidan och tryckte mot magen samtidigt. När han känt ett tag tog han ut fingrarna och bad mig lägga mig på sidan. Jag gjorde det och tänkte att han ville känna från en annan vinkel eller så. Men plötsligt utan att han sagt nåt mera känner jag att han för in 2 fingrar i stjärten på mig och känner upp i ändtarmen. (Nästan helt säker på att det var 2 fingrar) Jag blev väldigt förvånad över det här, men sa inget, för jag tänkte att jag bara kanske missförstått honom. Han tryckte upp med fingrarna som mot underlivet fast från ändtarmssidan så att säga. Han frågade om det gjorde ont när han tryckte. Efter ett tag så var han klar och sa att det kändes bra. Sen fick jag ta på mig och så var det klart.

Är den hära typen av undersökning vanlig när man har ont i magen? Nån annan som varit med om det?

• Svar på tråden Är denna undersökning av buken vanlig?
  • Amazina

Hej!
    Jag är sjuksköterska på akuten. Rektal undersökning hör till på alla patienter med magont! det är absolut inget konstigt och det hade varit mer konstigt om läkaren inte genomförde den. Däremot har jag aldrig hört talas om att andra än gynekologer undersöker vaginalt. Jag kan dock tänka mig att om det är en läkaren med "gynekologisk erfarenhet" så kan han/hon mycket väl göra det, för myom, infektioner i äggledare eller i livmoder kan ju också göra mycket ont och smärta i nedre delen av buken kan mycket väl vara gynekologisk.

M a o Det behöver inte alls vara något konstigt med någon av undersökningarna. Däremot är det väldigt intima undersökningar och man ska alltid vara noga att informera patienten!!!

• jossaan

Lustigt att han kör upp två fingrar i rumpan på dig och bara sådär :/ jag tycker att han iaf borde ha informerat och berättat vad det är han ska göra... 

• Anonym

Om man ska känna på livmodern så kan man göra det genom att ha ena "handen" i slidan och andra i ändtarmen. Det är inte konstigt. Inte heller konstigt att känna i ändtarmen vid smärta i buken. När han frågade om du varit med om livmoderundersökning kan ha ha avsett det han gjorde men jag tycker det hör till att man förklarar vad man gör ändå. Svårt för folk att veta vad just han menar just då med "undersöka livmodern".   

• Anonym (Marie)
    Amazina skrev 2011-09-26 19:44:27 följande:
    Hej!
    Jag är sjuksköterska på akuten. Rektal undersökning hör till på alla patienter med magont! det är absolut inget konstigt och det hade varit mer konstigt om läkaren inte genomförde den. Däremot har jag aldrig hört talas om att andra än gynekologer undersöker vaginalt. Jag kan dock tänka mig att om det är en läkaren med "gynekologisk erfarenhet" så kan han/hon mycket väl göra det, för myom, infektioner i äggledare eller i livmoder kan ju också göra mycket ont och smärta i nedre delen av buken kan mycket väl vara gynekologisk.

M a o Det behöver inte alls vara något konstigt med någon av undersökningarna. Däremot är det väldigt intima undersökningar och man ska alltid vara noga att informera patienten!!!
    Okej. Men det jag reagerade på var att han kände med 2 fingrar i stjärten. Ska man göra så?
  • Emmeliina

Har jobbat på en gastro akutmottagning o det var väldigt vanligt att känna både i livmodern o i ändtarmen. Den tillhör ju också tarmarna :)
    Däremot borde han ju sagt vad han skulle göra o inte bara göra det. Det är ju trots allt lite känsliga områden för en.
    Men ja, jag tycker det låter helt normalt! Hoppas han kom fram till något bra också :)

• mikroE

Beroende på vinkeln på livmodern så kan man vara tvungen att känna med finger i rumpan också. Jag har aldrig råkat ut för det än eftersom jag bara gjort snabba undersökningar vid cellprov men min mamma varnade mig att det kan bli så eftersom det är vanligt med en livmoder som är bakåtlutande i min släkt. Dessutom känner de i baken om de misstänker blindtarmen och kanske kan man kombinera detta med gynundersökning när man ändå är avklädd på rätt ställe? Vet inte, men det är ju konstigt att han inte sa något om att han skulle sticka in fingrar i rumpan det är ju ändå något som folk upplever som oerhört privat.

• Anonym

>För ett par år sedan så trillade jag av en häst och då undersökte de min ändtarm, utan att sägatill i förväg.  Detta för att de vill undersöka reflexerna.

• Anonym (ajsom)

Jajjemensan! Jag råkade ut för samma när jag hade blindtarmsinflammation. Min pappa och min bror var i rummet vid det tillfället jag fick ett finger i ändtarmen Skäms Gynundersökningen skickades jag till gyn för att genomgå men ändtarmen var visst fritt fram Förvånad gjorde ont och jag var totalt oförberedd på vad som skulle ske efter att jag lagt mig på sidan. Bättre förvarning hade varit uppskattat.

• Lumo

Nu vet hag inte om de kom fram till något. Men om inte tycker jag du ska gå till riktig gynekolog o be om nogrannare koll via ul av livmodern. Smärta i buken kan, som man ovan säger, bero på tex myom. Detta känner man inte alltid utifrån utan måste se det med ul/vul. När får du ont? Myom kan man känna av som smärta vid rörelse som hugg eller molande "mensvärk". När du är pinknödig kan myomet trycka på blåsan o du får brännande/molande värk i blåsan eller i livmodern. Myom är förvånandsvärt vanligt men ändå väligt lite omtalat. Googla för mer info!

• Anonym (Marie)

Glömde säga att då han bett mig på sidan sa han att han skulle känna på baksidan av livmodern. Men han nämnde aldrig något om att han skulle föra in fingrarna i stjärten på mig. Det var det som överraskade mig lite.

Svar på tråden Är denna undersökning av buken vanlig?