• Anonym (Kräkmamma)

Använda torkrummet över natten, okej eller ej?

Vi bor med nybakad kräkbebis på fjärde våningen utan hiss i en tvåa. Bostadsrätt. Det är ett trevligt hus med grannar som hälsar och småpratar etc utan att vara gnälliga eller påträngande, vi trivs skitbra.

Dock har vi som så många andra en surkärring som aldrig ler mot en och sällan hälsar, som går och kollar förråd och tvättstuga för att se att allt går "rätt" till och som äter barn till frukost och glosoppa till lunch. Är alltid trevlig mot henne och försöker ta det med ro att hon är som hon är, verkar rätt ensam och ha som enda mening i livet på ålderns höst att agera föreningspolis.

Men nu till saken. Reglerna som gäller för tvättstugan är tvättpass 8-12, 12-16 och 16-20 med rätt att använda torktumlare och torkrum en timme efter sin tid, man får också boka dubbla tider men endast vardagar. För att all vår tvätt ska hinnas med brukar vi sätta upp dubbeltid, och vi brukar välja 12-20 för att slippa stressa över att hinna städa ordentligt och få ut alla grejer innan näste man ska åt maskinerna.

Den tvätt som måste hängas på tork tar en jävla tid på sig av någon anledning och är aldrig helt torr när tiden är ute, så vi brukar oftast ta den innan vi går och lägger oss ELLER tidigt nästa morgon ett par  timmar innan morgonpasset börjar. Jag vet själv hur jävligt det är med folk som inte respekterar tvättiderna när man står där utan rena trosor, frågan är om jag själv kan räknas till de asen?

Vad tycker ni, är det okej att låta kläderna hänga över natten när ändå ingen annan ska tvätta eller borde vi skärpa oss och hänga upp fuktig tvätt i hela lägenheten när tiden gått ut för sakens skull? Tilläggas bör att strömmen stängs av automatiskt när sista passet är slut så vi drar inte el hela natten på föreningens bekostnad.

Puss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använda torkrummet över natten, okej eller ej?
  • bebinsmamma

det räkas väl inte ens som att inte följa reglerna om strömmen ändå stängs av - och ni hämtar ju tvätten innan nästa pass börjar. vem skulle störas av det?
    annat vore det om man fortsatte tumla/hade en fläkt som brummar och närboende blev störda under natten.
    tycker jag.

• huxflux

Jag tycker att det är okej om det händer någon gång. Så länge som man står där när första tiden börjar nästa dag och ser till att komma därifrån utan att uppehålla någon annan så ser jag inget problem.

• Lindreas

Är tvätten borta på morgonen och fläkten inte ens är på spelar det väl ingen roll?

• Polly S

ser inget problem alls med det.

• Indillia

Så brukade vi göra. Tycker det är helt okej.

• Anonym

Varför tar ni inte passen 16-20 och börjar med den långsamtorkande och fortsätter tvättandet dagen därpå med passet 8-12?
    Då kan ni både försova er och bebin kan kräkas.

• Thaleya

jag tycker det är ok, och jag har gjort så någon gång, men jag fick en rejäl utskällning.

• Vildand

Så gjorde vi alltid när vi bodde i hus med tvättstuga i källaren. Det gjorde alla andra också, utom en (kanske du bor i den föreningen nu Flört). Bara man kommer ihåg att tömma torkrummet innan första tid på morgonen så är det väl inget någon egentligen kan klaga på tycker jag.

• Vildand
    Anonym skrev 2011-09-26 21:49:18 följande:
    Varför tar ni inte passen 16-20 och börjar med den långsamtorkande och fortsätter tvättandet dagen därpå med passet 8-12?
    Det där ett är ett riktigt bra tips. Så gjorde vi rätt ofta när vi hade overaller och annat långtidtorkande om vintrarna.
  • Anonym

tycker värden borde kolla över fläktarna i torkrummet då vi även har torkrum å fyller man det (2 maskiner) så torkar det på 1 timme!

• Boll
    Anonym skrev 2011-09-26 21:49:18 följande:
    Smart tips, om man kan boka på det sättet och det verkar ju TS kunna.

Jag tycker att det är helt okay att använda torkrummet över natten, så länge man ser till att det är tömt och städat tills nästa person ska använda.
  • Anonym

Jag har ofta lämnat tvätt över natten och hämtat innan första tvättpasset på morgonen börjar. Hos oss står det dessutom att man kan torka sin tvätt i 4 timmar oavsett när på sista tvättpasset man tvättar, det är en timer på 4 timmar (tvättpasset slutar kl 21, alltså är det okej att ha på fläkten till kl 01)... Dock är fläkten i vårt torkrum väldigt tyst och verkar inte störa någon.

Vår tvättstuga har bara trevligt folk vad jag har märkt, ingen som gnäller om man råkar glömma att hämta tvätten och flera som lämnar tvätt över natten om dom tvättat på sista passet :)

• Anonym

Ingen annan märker ju ens om man lämnar kvar tvätten över natten, såvida de inte kollar för kollandets skull. Har er självutnämnda föreningspolis några argument för att ni inte får lämna tvätten eller räcker det för henne att det står så i reglerna?

Jag tror mig ha sett regler formulerade enligt följande: "Man har rätt att använda torkrum och tumlare fram tills en timme efter att nästa tvättid startat." Då blir det tydligt att det är okej att låta tvätten torka över natten. Kanske något att föreslå för föreningen?

• Muslimska mamman

Nej jag tycker nog att du kan använda torkrummen på natten. Det är ju verkligen inte alla som har problem med tvätten att hinna torka om de kanske inte har mycket tvätt, medan andra har ett elände och verkligen inte har plats med all tvätt att hänga på tork i sin lägenhet. Men ett tips är att ringa hyresvärden och fråga om du får lov att ha tvätten på torkning utan att torkrummet är på, över natten och hämta på morgonen innan nästa pass. Förklara situationen helt enkelt. Jag tror nog de skulle godkänna det. Ring anonymt, säg inte vem du är eller var du bor (om hyresvärden har flera lägenhetshus), så kan de inte lista dig OM de tvekar.

• Sveriges Värsta Granne

Jag samlar på surkärringar! Åhh va kul om du kunde skriva en rad om kärringen på en viss sajt om grannar som jag inte ska nämna!

Om tvätten är borta innan första passet finns det inget att tjafsa om ju! Man skulle ju eventuellt kuna försöka få till ett tillägg i "reglerna" för sådant. Men det som inte orsakar problem för andra borde borde inte ens behöva regleras, suck!!!

www.mingranne.se nu vinstfri, organisationsfri, företagsfrioch produktfri!
Svar på tråden Använda torkrummet över natten, okej eller ej?