• creejzey

Vad ska man köpa till svärföräldrarna och ska man köpa?

Jo det är så här att det har börjat bli väldigt seriöst mellan mig och min pojkvän.

Vi har sovit tillsammans, vi ses i stort sätt nästan dagligen och nu har han även fått träffa mitt barn två gånger.
    Mina föräldrar har träffat honom och han är i stort sätt bundis med min käre far. Han har även berättat för sina föräldrar om mig och dom tillsammans med honom själv har frågat efter om jag ska komma ut och äta god mat därute tillsammans med dom.

Det har alltså inte blivit av än för att jag inte haft tid. Men vi ska så snart jag kan boka in en tid och så ska jag följa med ut dit.

Nu är det som så att jag och min kille är lite så där smått romantiska så vi överaskar varandra med små presenter då och då. Små söta nallar, god choklad, rosor, lagar goda middagar, efterätter osv.

Och där jag kommer ifrån (mitt hemland då) är det tradition att alltid köpa något till föräldrarna och skicka med pojkvännen eller också ta med sig det när man besöker dem.

Nu är det som så att jag inte kommer ha tid att åka dit på ett tag och han har berättat så fina saker om dom och att dom frågar efter mig osv. Så jag vill gärna köpa något till mina svärföräldrar och skicka med honom.

Nu undrar jag lite saker dock.

Hur skulle det tolkas av en svensk familj att ta emot gåvor från en flickvän dom inte träffat? Skulle du som mamma/pappa bli förvånad om sonen kom hem med presenter en dag från en flickvän ni aldrig träffat?

kan det i värsta fall tolkas negativt?

och jag undrar också vad kan man tänkas köpa till modern respektive fadern som är lite mer neutralt.
    Jag vet lite om dem, men inte så där jättemycket och jag vill inte fråga killen utan jag vill köpa det i "hemlighet" så det blir som en lite överasskning.

Vad skulle en äldre kvinna kunna tänka sig för något? Om man tänker generellt och det samma gäller en äldre man i 60 års åldern.

tacksam för svar =)

• Svar på tråden Vad ska man köpa till svärföräldrarna och ska man köpa?
  • zygoma girl

Traditionellt har man i Sverige med sig en "värdinnepresent" första gången man besöker någon - en flaska vin, en blomma eller - om man vill vara ironisk - en Aladdinask.

Om du har något drick- eller ätbart från ditt hemland skulle jag tycka det var en perfekt present. Det räcker dock om du har med dig det när du hälsa på hos dem, inte för att jag tror att de skulle se det som negativt om du skickade en present men har du inte ens pratat med dem eller har någon egen relation till dem så finns det ingen anledning att köpa present heller.

Undvik bara prydnadsföremål, det kommer de bara känna att de är tvingade att ha framme för din skull även om de avskyr det och dessutom är det bland det svåraste att köpa till andra. Men som sagt, gärna något annat som knyter an till ditt hemland, det spelar ingen roll om det är tysk bratwurst, det är tanken som räknas.

• creejzey
    zygoma girl skrev 2011-09-26 22:13:47 följande:
    Traditionellt har man i Sverige med sig en "värdinnepresent" första gången man besöker någon - en flaska vin, en blomma eller - om man vill vara ironisk - en Aladdinask.

Om du har något drick- eller ätbart från ditt hemland skulle jag tycka det var en perfekt present. Det räcker dock om du har med dig det när du hälsa på hos dem, inte för att jag tror att de skulle se det som negativt om du skickade en present men har du inte ens pratat med dem eller har någon egen relation till dem så finns det ingen anledning att köpa present heller.

Undvik bara prydnadsföremål, det kommer de bara känna att de är tvingade att ha framme för din skull även om de avskyr det och dessutom är det bland det svåraste att köpa till andra. Men som sagt, gärna något annat som knyter an till ditt hemland, det spelar ingen roll om det är tysk bratwurst, det är tanken som räknas.
    Så med andra ord är det en dum ide att köpa något innan man träffat dem`?
  • zygoma girl
    creejzey skrev 2011-09-26 22:35:30 följande:
    Så med andra ord är det en dum ide att köpa något innan man träffat dem`?
    Dum och dum - onödig. Ingen blir väl lessen av presenter men ska du köpa något bör det har ringa värde. Eftersom du frågar om svenska traditioner - då anses det inte riktigt korrekt att köpa något dyrt eftersom det innebär att du sätter tonen för er fortsatta relation.

Enkelt uttryckt - om du köper något dyrt till dem så står de i skuld till dig. Och speciellt många äldre (inte för att jag tycker dina svärisar är så gamla precis) tycker det är lite olustigt.

Något alltför påkostat kan verka lite skrytigt (beroende på vad det är givetvis) men något personligt känns bara omtänksamt och gulligt. Men inte nödvändigt som sagt, en present första gången ni träffas duger gott.
Svar på tråden Vad ska man köpa till svärföräldrarna och ska man köpa?