• 2014 baby

    adoptera och asperger

    min kompis som har asperger vill adoptera och jag undrar kan hon det? hon har stabil ekonomi,två jobb,stort kontaktnät,väldigt social och har inga psykiska problem.       

  • Svar på tråden adoptera och asperger
  • en glad

    Är inte asperger en psykisk ohälsa? Som bla kan påverka ett föräldraskap? Ursprungsländerna är mer livrädda för psykiska åkommor än vad vi i Sverige är så ja, det kan bli svårt för din kompis att genomföra en adoption ...

  • Ellaria
    en glad skrev 2011-09-27 01:15:52 följande:
    Är inte asperger en psykisk ohälsa? Som bla kan påverka ett föräldraskap? Ursprungsländerna är mer livrädda för psykiska åkommor än vad vi i Sverige är så ja, det kan bli svårt för din kompis att genomföra en adoption ...
    Nej, aspergers är inte en psykisk sjukdom.
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • dubbelmamma0310

    Det bästa sättet att få reda på vad länderna tycker är att kontakta en adoptionsbyrå, tex ac eller bfa och kolla med deras landskontakter om det finns något land som kan acceptera det. Jag har själv problem med sköldkörteln och hade inte så hemskt lätt att få till ett land som accepterade det, även om jag medicinerar och varken har eller kommer att ha problem framöver. I alla fall inte utifrån de möjligheter som finns i Sverige. Men alla länder bestämmer själva så det är inte så lätt att avgöra. Dessutom kan de ändra sina regler medan man står i kö... förändringarna kan bli både positiva och negativa i det enskilda fallet...

  • Lowika
    Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrum och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (från wikipedia)

    Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation. Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna. Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Begränsade eller enformiga intressen. Fixeringar och låsningar i beteendet. Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt. Problem med tidsuppfattning.

    Kanske inte helt optimalt när det gäller att skaffa barn... Men å andra sidan kan man ju inte hindra från biologiska barn. Skulle dock kunna tänka mig att det kan bli problem med adoption?...

  • en glad
    Ellaria skrev 2011-09-27 01:53:05 följande:
    Nej, aspergers är inte en psykisk sjukdom.
    Jag skrev inte psykisk sjukdom - jag skrev psykisk ohälsa. Kunde också skrivit psykiskt funktionshinder ....
  • Daga
    regnbågsmamma2012 skrev 2011-09-26 22:32:34 följande:
    min kompis som har asperger vill adoptera och jag undrar kan hon det? hon har stabil ekonomi,två jobb,stort kontaktnät,väldigt social och har inga psykiska problem.       
     

    Hm? Har din kompis verkligen Asperger syndrom?
  • Pyrola
    en glad skrev 2011-09-28 00:14:41 följande:
    Jag skrev inte psykisk sjukdom - jag skrev psykisk ohälsa. Kunde också skrivit psykiskt funktionshinder ....
    Fast det är ändå fel Asperger är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
  • Nahoj23

    Tror inte det blir lätt tyvärr för din väninna.
    Den frågan man kan ställa sig därute i ickeadoptionsvärlden är att hur många föräldrar har inte än det ena än det andra och är fortfarande bra föräldrar?
    Jag säger inte att alla med asperger syndrom möjligtvis skulle bli eminenta föräldrar, men hur många av oss som adopterar synas inte in på märgen och kartläggs till höger och vänster?
    Det är för barnens bästa och jag stödjer det till fullo, utan dessa samtal och undersökningar skulle jag inte har möjlighet att adoptera barn.

    MEN, det finns många därute som skakar kalsongen och trosor och blir gravida snabbt.....många av dessa hade inte klarat sig igenom och blivit godkända föräldrar i familjerätten, det är jag säker på.

Svar på tråden adoptera och asperger