• Anonym (fundersam)

Bajs i trosorna på dagis

Hej!
    Jag har en dotter på 3år som har slutat med blöja i våras.

Hon sköter sig jättebra hemma och det händer någon olycka men väldigt sällan.
    På dagis bajsar hon i trosorna men kissar på toa/potta (hon har börjat på ny avdelning i slutet av augusti). Hon drog sig undan i början och fortfarande händer det att hon gör det när hon ska bajsa men hon försöker även att ta sig själv till toa för att bajsa på toa. 

Ena pedagogen kom till oss redan efter ca 2veckor på nya avdelningen och pratade med oss om detta. Då tog hon även upp att vi kanske skulle ta kontakt med BVC OCh BUPP angående detta.
    Vi sa att vi inte har något problem med att det händer olyckor och anser det inte som ett problem att det blir olyckor lite då och då. 

Det gick någon vecka och jag har fått med påsar hem från dagis och tyckte att vi kunde testa med belöningssystem (en stjärna i boken varje gång hon gick på toa). Berättar på torsdagen om att på fredag börjar vi med detta. Fredag em när jag kommer till dagis känner jag mig påhoppad av pedagogen på dagisgården som börjar prata om att dottern inte förstår sig på belöningssystemet och att hon inte är mogen för att vara utan blöja.Min dotter står och hör allt detta och blir väldigt låg och osäker. Hon var låg hela helgen och ville inte till dagis på måndagen så hon fick vara hemma någon extra dag.
    På onsdagen kommer vi och jag berättar för ena pedagogen att det som togs upp på fredagen gjorde dottern låg och att ska det pratas om hennes toa vanor ska det absolut inte göras inför henne utan att de får ta det med mig utanför enskilt.

Måndagen efter när min man hämtar dottern kommer en pedagog och börjar prata om att dottern hade bajsat så det var bajs ner på benet inte i trosorna inne på toa och att det hade hänt en olycka tidigare på dagen också. Detta står hon och säger framför dottern och andra föräldrar. Det ända de kan tänka sig på dagis är att hon ska ha blöja. Mannen frågar om de kan tänka sig att fråga dottern någon extra gång om hon behöver gå på toa men de vill inte det utan de har sina rutiner och kan inte tänka sig att fråga henne extra. De vill att dottern ska komma och säga till när hon vill gå på toa men dottern gör inte det hemma utan sköter det helt själv.

(Vi har vid ett par tillfällen fått sagt till oss att avdelningen inte är anpassade för 3 åringar och att vi ska ta med egna pottor och dryckesflaskor )

Vad tycker du? 
    Är min dotter omogen eller kan dagis lägga ner lite mera tid på att uppmuntra henne till att gå på toa?

Tackar för snabbt svar.

• Svar på tråden Bajs i trosorna på dagis
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag blir irriterad när jag läser det du skriver. Oproffsiga  pedagoger tycker jag som skuldbelägger barnet.
    Vad då inte anpassat till 3 åringar? Varför går er dotter där då?
    Har ni bett om det? Isåfall förstår jag det mer om det inte går 3 åringar där eller om de har det som policity att barnen ska vara torra.
    Boka ett möte med pedagogerna hur de ska lösa det här!
    Vad vill de?
    Ni kan ju inte påverka det som händer när ni inte är där!
    Stort...
    Lycka till!

Mvh Inger

Svar på tråden Bajs i trosorna på dagis