• grunkan

Säger man "tagit" eller "tatt"?

Jag är från Älvdalen och brukar ibland säga "han har tatt min cider" tex. Jag ser "tatt" som en förkortning av "tagit".

Min sambo blir galen på mig när jag säger "tatt" och upprepar det jag sa med en betoning på "TAGIT". Han menar att det bara är skåningar som säger "tatt".

Jag är helt säker på att jag hört folk från andra ställen säga "tatt", så jag anser inte att det är något dialektalt.

Vad säger ni? Säger ni tagit eller tatt? Är det bara skåningar som säger tatt eller är det en förkortning? :P

• Svar på tråden Säger man "tagit" eller "tatt"?
  • Boll

Det är vanligt runtom i Sverige.

• Mysgosmys

Jag är från sundsvall och säger tatt :)

• Grätchen

Jag säger:

Han tog min cider
    Han har tagit min cider

• Anna60
    Mysgosmys skrev 2011-09-27 01:17:17 följande:
    Jag är från sundsvall och säger tatt :)
    Jag är också från Sundsvall men säger inte "tatt"   Säger nog "tage" hahahaha så mycket bättre, eller hur????
  • Marzenie o dziecko

Är från Skåne och säger tatt...men skånskan försvinner mer och mer här i Skåne ( iallafall i Malmö där jag bor)

• Försök inte

De som säger tatt använder fortfarande barnspråk. Det heter tagit och ingenting annat.

Tatt låter slarvigt och som att man inte kan språket ordentligt. Jag förstår din sambo.

• Faile

Från stockholm och säger tagit, aldrig sagt tatt.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mysgosmys

Det borde inte vara något dialektalt iom att folk runtom i hela sverige säger det.

Självklart heter det "tagit" men många säger tatt ändå.
    Poängen med denna tråd var väl att det inte bara är i skåne som det sägs tatt, eller hur? :p 

• Insatt

jag har bott i Skåne i 8 år och diverse andra delar av landet i över 20. Det är bara i Skåne jag hört det dialektala "tatt" och säger det även själv skämtsamt. 

• Mysgosmys
    Insatt skrev 2011-09-27 11:52:17 följande:
    jag har bott i Skåne i 8 år och diverse andra delar av landet i över 20. Det är bara i Skåne jag hört det dialektala "tatt" och säger det även själv skämtsamt. 
    fast vi har ju kommit fram till att det inte är dialektalt då flera runtom i sverige säger så :)
  • Insatt
    Mysgosmys skrev 2011-09-27 11:54:37 följande:
    fast vi har ju kommit fram till att det inte är dialektalt då flera runtom i sverige säger så :)
    Kan man inte ha ett dialektalt uttryck som används av fler än en dialekt menar du?
  • Insatt
    Mysgosmys skrev 2011-09-27 11:54:37 följande:
    Testa att skriva "tatt" i en uppsats till universitetet och se vad som händer vid oppositionen.
  • Petronella01

Som bäst är ordet "tatt" dialektalt, som sämst är det bara taskigt språkbruk. Ni får väl välja. 

• Petronella01
    Insatt skrev 2011-09-27 11:56:10 följande:
    Kan man inte ha ett dialektalt uttryck som används av fler än en dialekt menar du?
    Precis vad jag tänkt skriva
  • Pussesnuttan

Tagit naturligtvis.
    Tatt är slarvigt talspråk.

• Mysgosmys

Ja det heter tagit, men en del säger tatt OCKSÅ och det är inte bara i skåne.

• As mamma

TAGIT!!! :P "Tatt" låter ju knäppt haha!

Svar på tråden Säger man "tagit" eller "tatt"?