• jonas8­7
    Äldre 27 Sep 03:38
    4892 visningar
    21 svar
    21
    4892

    Adoptera bort eller ej

    Hej jag är en förälder till en grabb på 8 månader. Jag och mitt ex kommer inte alls överens och allt är väldigt jobbigt. Jag har länge velat träffa min son men hon har hela tiden satt stopp. Har inte träffat han sedan födseln och hon har sedan ett år tillbaka en ny kille som verkar ha tagit över pappa rollen. Känner inte alls att det är min son längre så nu funderar jag på att adoptera bort honom till henne och hennes nya. Fick veta samma kväll som han blev född att jag blivit pappa, blev först väldigt chockad men samtidigt väldigt glad då jag ville ha ett barn. Men nu efter 8 månader och fortfarande inte fått träffa han så är det inte lika roligt längre. Hennes ursäkter har hela tiden varit att hon inte haft tid, att hon inte vill träffa mig själv för hon tycker det inte känns rätt mm. Jag vill kunna ha min son här hos mig men det vägrar hon. Enligt henne så går inte det för att min son inte känner mig, men så fort hon ska iväg eller jobba så tycker hon det är bättre att MIN son är med hennes nya kille. Jag har verkligen tappat sugen för att kämpa så funderar nu som sagt på att adoptera bort honom. Vill ju att han ska ha det bra och det verkar som att han har det hos dom. Ska jag adoptera bort han eller ej?
    Orkar inte med detta längre, vill kunna ha min pappa roll men inge kul att kämpa för något som man inte får.

  • Svar på tråden Adoptera bort eller ej
  • Marzen­ie o dzieck­o
    Äldre 27 Sep 06:14
    #1

    Du har lagen på din sida om du vill träffa honom.
    Ring en advokat och berätta allt.

  • Äldre 27 Sep 06:36
    #2

    Gör inget som du kommer att ångra sedan.

    Jag har en flicka som knappt träffade sin pappa mellan det att hon var 8månader och 2 år, och efter det kanske de träffades 2 dagar var tredje månad tills hon var 5. Ändå har hon alltid velat träffa pappa och varit jätteglad när hon ser honom.

    Hon har bara turen att ha två pappor som älskar henne. Att hon träffat min sambo nästan dagligen mellan att hon var 3år och 8½år gör inte att hon tycker mindre om sin biopappa eller att min sambo tagit över hela papparollen.

    Kontakta familjerätten så kan de hjälpa dig

  • Nyfike­n gul
    Äldre 27 Sep 07:28
    #3

    Hon får enligt lag INTE hindra dig från att träffa ditt barn - punkt!

    Ring familjerätten - dom kan hjälpa dig med ett möte mellan dig och mamman. Om hon inte vill komma på ett möte kan hon i alla fall bli upplyst om att hon själv kan bli av med vårdnaden i värsta fall om hon fortsätter att neka dig träffa barnet.

    (och varför har hon uppgivit dig som fader om hon inte vill ha med dig att göra?  - bara en undran)

    Du kan inte adoptera bort ditt barn - det är inget du själv kan avgöra.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 27 Sep 07:40
    #4

    Skriv inte under några papper om adoption.
    Du har rätt att träffa ditt barn, till att börja med kanske det handlar om någon timme då och då när mamman är med, sedan ökar man allt eftersom tills ni har så mycket umgänge som ni kommer överrens om är lämpligt.
    Hon har inte rätt att vägra dig umgänge med ditt barn, gå till familjerätten.


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • jonas8­7
    Äldre 27 Sep 15:12
    #5

    Jag har ringt familjerätten men dom är på hennes sida. Jag ville ha ett samarbetssamtal men hon ville inte så då tyckte inte familjerätten att det behövdes. Barnets mamma har sagt till mig att jag får träffa min son max 3 ggr per månad och att jag måste förtjäna att träffa honom. Hon menar på att jag inte visar tillräckligt att jag vill umgås med han. Fast jag tjatar på henne väldigt ofta att jag vill komma dit och träffas. Men varje gång så är hon upptagen mm. Så det är jag själv som börjat fundera på adoption.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 27 Sep 16:22
    #6
    jonas87 skrev 2011-09-27 15:12:44 följande:
    Jag har ringt familjerätten men dom är på hennes sida. Jag ville ha ett samarbetssamtal men hon ville inte så då tyckte inte familjerätten att det behövdes. Barnets mamma har sagt till mig att jag får träffa min son max 3 ggr per månad och att jag måste förtjäna att träffa honom. Hon menar på att jag inte visar tillräckligt att jag vill umgås med han. Fast jag tjatar på henne väldigt ofta att jag vill komma dit och träffas. Men varje gång så är hon upptagen mm. Så det är jag själv som börjat fundera på adoption.
    familjerätten tar INTE parti för någon sida -

    när dom är så små som 8-9 månader är det enligt lag bäst för barnet med tät och ofta kontakt

    hon har ingen talan om att förtjäna barnet osv - det finns lagar som styr hur detta ska se ut. Hon kan ALDRIG förhandla bort din umgängesrätt med barnet. PUNKT.

    Ta ett prat till med familjerätten - samarbetssamtal är förvisso frivilliga men för hennes egen skull och för barnets skull tycker jag att hon inte har något val än att träffa dig och förklara varför hon agerar som hon gör - vilken lag stöder det hon gör?

    Kan hon komma dit under förevändning att ni ska skriva ett umgängesschema? Om hon får sina timmar i månaden så har du ialla fall DET att gå på

    Du kan kostnadsfritt ringa valfri advokat och rådfråga hur du ska göra och vad du har rätt att göra

    barnet har rätt till båda sina föräldrar och det kan hon aldrig förhandla bort.

    oavsett hur och vad ni kommer överens om - skriv ALLTID ett papper på det så du har svart på vitt vad ni enast om. För din och barnets skull.

    och återigen - du kan inte själv avgöra om barnet ska bortadopteras - det fungerar inte så
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 28 Sep 00:20
    #7

    mamman kan bara adoptera barnet tillsammans med "sin nya" om de är gifta ....

  • hellok­itty1
    Äldre 28 Sep 10:43
    #8

    Hej,
    jag tycker det låter som du egentligen väldigt gärna vill träffa din son.
    För ett tag sen såg jag en dokumentär på teve om en äldre man som berättade sitt livs historia där han var väldigt ledsen över att han adopterat bort sitt barn i en liknande situation som din. Gör inget förhastat! Som flera andra säger, du har lagen på din sida. Sök upp en advokat, i flera städer finns gratis juristrådgivning (kolla nätet eller vänd dig till kommunen och hör efter). Rätten ska enligt lag se till barnets bästa och barnets bästa är alltid först och främst att få träffa båda sina föräldrar. Mamman har skyldighet att se till att du och barnet får träffas.
    Jag var nyligen närvarande vid en förhandling om vårdnad i rätten och då betonade domaren just detta om barnets bästa. Barnet hade inte träffat sin pappa på länge och vad de då gjorde var att komma överens om en gradvis "inskolning" så barnet första gången skulle träffa sin pappa några timmar enbart, för att sen träffa honom längre och fler timmar. Det kommer gå bra för dig också.
    Så, ta kontakt med jurist/advokat nu. Du har rätt att träffa din son, och han har rätt att träffa dig. Gör detta för hans skull, i framtiden kommer han tror jag annars sakna dig väldigt mycket och undra varför du inte var där.  Stort lycka till!!!! 

  • jonas8­7
    Äldre 29 Sep 01:15
    #9

    Tack för alla svaren. Jag ska kontakta advokat, även om det är väldigt jobbigt för mig just nu.

  • Yugen
    Äldre 29 Sep 01:39
    #10
    jonas87 skrev 2011-09-29 01:15:08 följande:
    Tack för alla svaren. Jag ska kontakta advokat, även om det är väldigt jobbigt för mig just nu.

    Bra, tycker du ska kämpa. För även om din son inte känner dig nu, en dag kommer att han känna till att han har en biologisk pappa och livet blir inte lättare för någon av er, det ni förlorat helt och hållet. Ni två har rätt till en relation och det är inte för sent, låt inte mamman få dig att "köpa det". Hoppas att det löser sig.
Svar på tråden Adoptera bort eller ej