• Philippa

Vilken storlek hade ni valt (barnsko)?

Barnets fot är just nu 16,3 cm. Skon vi har valt ska vara 2 cm större än foten.

Storleken inne i skon är antingen 18 cm eller en större storlek är 19 cm.

Vilken hade ni valt? Hade ni valt den som är 18 cm eller 19 cm?

Skon ska ju inte börja användas förren i november och jag antar att foten växer lite innan dess...

Rådvill! Ge mig råd!

• Svar på tråden Vilken storlek hade ni valt (barnsko)?
  • Vickan I

Hade också tagit 18 cm. Så fort växer inte fötterna ändå och nästan 3 cm för stora skor är väldigt mkt på en ganska liten fot.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Dr Mupp

18 cm.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Philippa

Ok, nu blir jag mer förvirrad.. alla på mitt jobb säger 19 cm.... och ni alla säger 18 cm...

Att det ska vara så svårt att bestämma sig...?

• Busbellan

Utan tvekan 18 cm, blir inte lätt att gå i skor som är nästan 3 cm för stora
    Hur gammalt är barnet? På barn från ca 3 år sägs ju foten växa ca 1 cm på ett år. Ditt barn fot kan ju växa 1,2 cm innan skon är för liten även om du tar den som är 18 cm
    Själv köpte jag vinterskor som är 1,2 cm större än dotterns fot, det tror jag räcker blir. Kan vara tillräckligt klumpigt med vinterskor utan att de är alldeles för stora

Mamma till Nora, August och Ella
  • Fiabus

Fr en som har sålt barnskor å har tre kidz själv råder jag dig till att ta den som är 18 cm!
    Vinterskor ska man lägga till 1,5-2cm å promenadskor/sandaler 1-1,5cm, det räcker gått å väl för att klara hela säsongen även om man handlar tidigt.

Väljer du en alldeles för stor sko finns det risk att barnet inte kan röra sig ordentligt pga att h*n snubblar/åker omkring i skon.
    Har du valt en ordentlig/bra sko räcker det med en tunn ullstrumpa å då har foten gott om plats å växa!
    Hur skulle du själv tycka å gå m 3 cm (ca 3strl) för stora skor???

• Indratvillingmamma

18 cm, absolut! Annars kommer barnet att snubbla fram.

• Philippa

Barnet är 5 år....

De andra säger att det går bra om man lägger in en sula....

• Titanica
    Philippa skrev 2011-09-27 08:44:36 följande:
    Barnet är 5 år....

De andra säger att det går bra om man lägger in en sula....
    googla ecco eller legero en av dem har en valdigt fin "kurs", om du inte tror pa oss.Kommer inte ihag vilken av dem. Jag ar enig med alla ovanstaende, salt barnsko i snart 5 ar, och blev kursad av bagge foretag i borjan, (gor vi med alla som borjar)
  • Fiabus

Info fr Kavat som har gjort barnskor sedan 1945 å har lååång erfarenhet å populär bland barnfamiljer....

Storleksguide

Ca så här mycket växer en barnfot per år:
    1-2 år ca 20 mm
    2-3 år ca 15 mm
    3-5 år ca 10 mm

Lägg till så här mycket i växtmån:
    Sandaler 10-15 mm
    Promenadskor 10-15 mm
    Kängor/Stövlar 15-20 mm

• Anne69

Absolut 18 cm. En femårings fötter växer ungefär 5 mm på ett år.

Mina barns fötter växer för övrigt nästan bara på sommaren......

Min 5åring får strl 28 på i princip allt just nu, även vinterkängorna. Det räcker bra till en fot på 16,6 cm.    

• Philippa

Jisses, jag misstror er inte alls, men ni säger alla 18 cm och på en annan sajt jag har lagt ut frågan så säger alla 19 cm...

Att det ska vara så svårt med vinterskor.....

• Fiabus

Kolla på INFO/fakta som jag postade tidigare fr ett ledande skoföretag KAVAT.
    Du kan själv läsa om det på deras hemsida om du tror jag har hittat på det!

• Philippa
    Fiabus skrev 2011-09-27 11:45:24 följande:
    Kolla på INFO/fakta som jag postade tidigare fr ett ledande skoföretag KAVAT.
    Du kan själv läsa om det på deras hemsida om du tror jag har hittat på det!
    Jag har aldrig trott att du har hittat på nåt......
  • Fiabus

Hihi, det var inte så jag menade men tänkte att där har du fakta när du har fått olika bud! Hoppas du kommer till rätta m storleken :0)

• Philippa
    Fiabus skrev 2011-09-27 13:30:32 följande:
    Hihi, det var inte så jag menade men tänkte att där har du fakta när du har fått olika bud! Hoppas du kommer till rätta m storleken :0)
    Ok, då förstår jag

Jag ska låta honom prova skon med 19 cm ikväll med en tjocksocka och se hur den ser ut och om han kan gå i den... är det inte bra ska jag skicka tillbaka den och ta en mindre storlek....
  • Attol

18 cm är ju perfekt! Den skon blir ju jättebra med den växtmånen det ska vara. På vinterskor ska ju som sagt var växtmånen vara 1,5-2 cm,  så 1,7 som det blir i ditt barns fall blir ju PERFEKT om ni väljer den som är 18 cm!

Om alla andra på den andra sajten rekommenderar 19 cm är det ju så man undrar om du skrivit fel mått antingen här eller på den sidan...

Svar på tråden Vilken storlek hade ni valt (barnsko)?