• Anonym (orolig)

Swedbank har skickat min man till inkasso?! Hjälp!!

Min man har ett lån hos Swedbank. Det dras en fast summa från vårt konto varje månad. Och det har fungerat problemfritt.
    Igår fick han ett brev från Intrum Justitia, där Swedbank kräver in hela lånebeloppet, ca 49 000 kr. Det står i brevet att de skickat kravbrev. Men vi har inte fått någon påminnelse!
    Han ringde både till inkasso och bank på telefon, igår. Tydligen var det en räntehöjning (som vi inte fått nåt brev om) som gör att den fasta summan som dras inte täcker kostnaden.

Finns det nån chans att banken drar tillbaka inkassokravet? Om vi omgående betalar in den räntan som inte kunnat dras? Vet inte vilken summa det handlar om än.
    Min man ska ringa det bankkontor där lånet togs, idag... Men är sjukt orolig...

• Svar på tråden Swedbank har skickat min man till inkasso?! Hjälp!!
  • Anonym (orolig)

Ingen som har någon erfarenhet av detta? Eller tips?

• Anonym

Ring och prata med Intrum och lös det med dem, de är aldrig omöjliga att ha och göra med. De vill ju inte sätta er i skiten utan det skall gå bra att komma fram till en lösning som passar er alla. :) Lycka till!

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-09-27 09:54:48 följande:
    Ring och prata med Intrum och lös det med dem, de är aldrig omöjliga att ha och göra med. De vill ju inte sätta er i skiten utan det skall gå bra att komma fram till en lösning som passar er alla. :) Lycka till!
    Min man pratade med dem igår, och då blev vi erbjudna en avbetalning på 36 månader. Men med tanke på deras ränta skulle månadskostnaden bli ca 800 kr mer än vi betalar nu för lånet. Vet inte om vi har råd med det, ska få tillökning i februari... Just nu känns det rätt nattsvart...vi som alltid skött våra betalningar!
  • Triple Trouble

Vadå? Kräver de att ni helt plötsligt ska betala hela lånet för att en amortering inte kunnat dras från hans konto??

Vad säger Swedbank? de måste ju kunna ta tillbaka ärendet från intrum.

• Anonym (orolig)
    Triple Trouble skrev 2011-09-27 10:03:21 följande:
    Vadå? Kräver de att ni helt plötsligt ska betala hela lånet för att en amortering inte kunnat dras från hans konto??

Vad säger Swedbank? de måste ju kunna ta tillbaka ärendet från intrum.
    Precis! Kravet är på hela lånet!

Enligt telefonbanken måste min man ringa det kontor där lånet togs. För det är dom som skickat ärendet till inkasso.
    Han ska ringa idag, men jag är så sjukt nervös över det här... De påstår att de skickat ut påminnelser men vi har inte fått nåt...
  • EllanEriksson

Min tanke är att det inte funkat att ta pengarna via hans konto automatiskt.. Kan ju vara det. Och därför har det blivit som det blivit..

• Cloudberry

Så alternativet är att betala 800kr mer eller hamna hos kronofogden?

Vad väljer ni?

• Cloudberry
    Anonym (orolig) skrev 2011-09-27 10:05:14 följande:
    Precis! Kravet är på hela lånet!

Enligt telefonbanken måste min man ringa det kontor där lånet togs. För det är dom som skickat ärendet till inkasso.
    Han ska ringa idag, men jag är så sjukt nervös över det här... De påstår att de skickat ut påminnelser men vi har inte fått nåt...
    Men hur många betalningar har ni missat då?

3-4 stycken eller fler? Isåfall är de snälla som ändå erbjuder er att behålla lånet men att betala av det snabbare. 
  • Anonym (orolig)
    Cloudberry skrev 2011-09-27 10:18:15 följande:
    Så alternativet är att betala 800kr mer eller hamna hos kronofogden?

Vad väljer ni?

Går det så långt så har vi ju inget annat val än att betala 800 kr mer. Men det kommer att bli svårt att få ihop det...

Sen är det lite onödigt att påpeka självklara saker, eller hur? Jag söker efter andra som kanske har nån erfarenhet av detta. Om det t ex går att få banken att ta tillbaka inkassokravet. Vi har inte fått några påminnelser alls, så det här kom som en chock för oss.
  • Waldo

Det är precis så det funkar.
    Om det inte finns täckning på kontot så förfaller hela summan till betalning.
    Det är gängse kreditbestämmelse i kontrakt man skriver på
    Får man ingen kontakt efter man skickat en påminnelse sägs lånet upp och skickas till inkasso

Nu blev ni iallafall erbjudna en avbetalning istället för att det ska fastställas som en skuld hos KFM och gå till utmätning
    Det är en hyfsad deal, som bör ta

Svar på tråden Swedbank har skickat min man till inkasso?! Hjälp!!