• mammatill2härligavildar

Kanske måste operera bort brösten och funderar kring flaskmatning...

Halloj!

Jag bär på en gen med ärftlig bröstcanser. Jag har 80% risk att få bröstcanser och erbjuds därför att operera bort brösten i förebyggande syfte (man får samtidigt "nya"). Jag skulle absolut vilja genomgå det för att slippa oroa mig för sjukdomsrisken. 
    Har två barn som båda ammats. Jag har absolut ingenting emot dem som inte ammar, skulle råda andra i min sits att strunta i amningen om man får flera barn och självklart operera sig. Min mamma har inte ammat vare sig mig eller mina syskon och jag har kompisar som inte ammat så det handlar inte om att jag är nån flaskmotståndare alls.  
    Men det är ju inte alltid man gör lika med sig själv som man tycker om andra:)
    Har älskat att amma, närheten, det praktiska, myset runt om, hur barnet trivs när det ammas osv. Känns såååå konstigt att inte få upp bebisen på bröstet när den är nyfödd och låta den ta bröstet. Av nån jäkla anledning så blir det helt som ett trauma (eller va man nu ska säga) om jag inte kan amma nästa bebis. Vi ska inte ha nån till nu, så däför "bör" jag operera mig om några månader för sen fyller jag 30 och då börjar risken öka. Man "brukar" operera sig före eller efter man skaffat alla barn. Alltså om jag skulle vela ha flera NU kunde jag väntat. Men att vänta med operation för att kanske skaffa flera om typ 4-5 år är väl lite dumt, med tanke på risken.

Ja jag vet inte vad jag vill. Men söka lite tröst och stöd från er flaskmatare. Höra från er hur bra, mysigt och praktiskt det är att flaskmata osv:)

Kanske finns det nån mera som inte kunnat amma av liknande skäl och oxå haft lite jobbigt kring det???      

• Svar på tråden Kanske måste operera bort brösten och funderar kring flaskmatning...
  • 1969

Hej Jag passar absolut inte in på det du efterfrågar. Men jag blev så berörd och ville ändå slänga in en tanke.
    Jag tycker du tar ett fantastiskt bra beslut med operationen!

Förstår verkligen att det känns tungt att behöva välja bort amningen, men jag har sett SÅ himla mysiga flask-familjer. Och med betoning på familj, för ALLA har kunnat njuta av den mysiga stund det innebär att ge sitt barn/syskon mat. Jag tror att det man mister i amningsmys får man tillbaka i en fin familjegemenskap.

Sen kan man ju vara "nära" med bebisen i sjalen, eller skaffa en "hängmatte-stol" eller någon lämplig plats där man kan dra sig undan för mysstund. 

Lycka till! 

• johlinn

Vi fick inte amningen att fungera av flera skäl. Men flaskmatningen var en jättemysig stund för både mig och min sambo och för barnet! Bebis verkligen myste och trivdes när han fick mat och sambon kunde vara mycket mer delaktig i matandet och så en annan fördel - jag fick sova varannan natt

1969 skrev 2011-09-27 10:50:39 följande:
    Hej Jag passar absolut inte in på det du efterfrågar. Men jag blev så berörd och ville ändå slänga in en tanke.
    Jag tycker du tar ett fantastiskt bra beslut med operationen!

Förstår verkligen att det känns tungt att behöva välja bort amningen, men jag har sett SÅ himla mysiga flask-familjer. Och med betoning på familj, för ALLA har kunnat njuta av den mysiga stund det innebär att ge sitt barn/syskon mat. Jag tror att det man mister i amningsmys får man tillbaka i en fin familjegemenskap.

Sen kan man ju vara "nära" med bebisen i sjalen, eller skaffa en "hängmatte-stol" eller någon lämplig plats där man kan dra sig undan för mysstund. 

Lycka till! 

Tack för ditt svar. Jo vi har pratat mycket här hemma om just det som de övriga i familjen faktiskt vinner på att flaskmata ett litet syskon. Speciellt min sambo som kommer kunna få ta del av myset att göra en liten mätt och nöjd.

Och om man tänker på att om jag inte opererar mig, kanske familjen måste hantera att jag blir sjuk, vilket vi såklart inte vill behöva gå igenom (chansen att man upptäcker canser i tidigt stadie så man överlever är stor för jag gör regelbundna kontroller nu). Men oj oj vad jag önskar att jag inte behövde välja här.  
    johlinn skrev 2011-09-27 11:00:31 följande:
    Vi fick inte amningen att fungera av flera skäl. Men flaskmatningen var en jättemysig stund för både mig och min sambo och för barnet! Bebis verkligen myste och trivdes när han fick mat och sambon kunde vara mycket mer delaktig i matandet och så en annan fördel - jag fick sova varannan natt

Åååå, det har jag inte tänkt på, sova varannan natt=D Lägger det argumentet på plus sidan, tack=)
  • SABL

Våran 2 åring är flaskmatad och vi gjorde det på samma sätt som med amningen, hud mot hud, låg nära varandra, han i famnen eller bredvid. Vi passade på att ta en tupplur ihop eller köra små ramslor och rim, killramsor och liknande. Vi valde att ta den närhet som många kanske väljer bort. Nattsömnen är en bonus, samma sak med egentid, mamman kan få helt andra möjligheter då pappan har möjlighet att mata.

Jag tycker du är stark och en fantastisk mamma som överväger operationen.

SABL skrev 2011-09-27 11:08:53 följande:

Våran 2 åring är flaskmatad och vi gjorde det på samma sätt som med amningen, hud mot hud, låg nära varandra, han i famnen eller bredvid. Vi passade på att ta en tupplur ihop eller köra små ramslor och rim, killramsor och liknande. Vi valde att ta den närhet som många kanske väljer bort. Nattsömnen är en bonus, samma sak med egentid, mamman kan få helt andra möjligheter då pappan har möjlighet att mata.

Jag tycker du är stark och en fantastisk mamma som överväger operationen.

Tack för dina ord. Det är nog som du skriver, att det blir vad man gör det till. Är ju så lätt med amning att man liksom måste ta tid för matningen. Men det kan man ju göra precis likadant med flaska såklart:) Å så är det ju en stor fördel med nattsömn och egentid.
    Nu frågar jag dig lite, men du behöver inte svara om du inte vill såklart:) Är ert barn flaskmatat från början eller försökte du amma? Hur funkar det när man får upp det nyfödda barnet? Har man med flaska till bb? 

• SABL
    mammatill2härligavildar skrev 2011-09-27 11:13:23 följande:
    Tack för dina ord. Det är nog som du skriver, att det blir vad man gör det till. Är ju så lätt med amning att man liksom måste ta tid för matningen. Men det kan man ju göra precis likadant med flaska såklart:) Å så är det ju en stor fördel med nattsömn och egentid.
    Nu frågar jag dig lite, men du behöver inte svara om du inte vill såklart:) Är ert barn flaskmatat från början eller försökte du amma? Hur funkar det när man får upp det nyfödda barnet? Har man med flaska till bb? 

Ludvig är flaskmatad från det han var 17 dagar, eftersom jag inte producerade nog med mjölk och han gick ner i vikt. Nästa barn kommer inte att bli ammat då jag kommer att återgå till arbetet så omgående som möjligt efter förlossningen. Vi har pratat lite om det med en vän som är barnmorska och det är inget problem, man får upp bebisen på bröstet. Sen som jag har förstått det är det olika från BB till BB, vissa BB ger bröstmjölk ( De som köper in) för att bebisen ska få sina första antikroppar, på andra får dom ersättning. Enklast är att fråga på det BB där du kommer att ligga efter förlossningen så hjälper dom dig och stöttar till hur ni löser det bäst för er :)
  • Mumin80

Vår dotter delammades från början för att min mjölkproduktion inte riktigt kom igång, fick sedan bara ersättning från 3 månader och framåt. Eftersom amningen aldrig riktigt funkade, så kände jag att det blev nästan mera närhet och gos när jag slapp pressen att tänka på amningen. Det finns ju så många andra tillfällen under dagen, jag vet inte om vår dotter gjorde så mycket annat än låg i någons famn Oavsett om hon hade en nappflaska i munnen eller inte. 

Det finns ju många praktiska hjälpmedel och tips och trix för att göra flaskmatningen smidigare. Man behöver t.ex. inte koka kommunalt vatten, det finns färdigblandad ersättning på tetra, med en digital mikro så lär man sig fort exakt hur länge ersättningen ska värmas för att nå 37 grader, en termos varmvatten och en flaska kallvatten är smidigt för att blanda ersättning på språng m.m.

Men jag kan tänka mig att beskedet om ärftlig cancerrisk var något av en chock, inte bara p.g.a. amningen. Jag hoppas att du har möjlighet att prata med en kurator eller psykolog om detta, då har du ju också möjlighet att ta upp dina funderingar kring amningen och få hjälp att bearbeta den biten.  

• johlinn

Vi valde att bara vi som föräldrar skulle mata bebis i början för att han skulle få den stunden som föräldramys. Ingen matning av farmor/mormor eller så, det kändes naturligt för oss eftersom ett litet barn ju annars skulle ammats och då bara matats av mig som mamma

• CallGirl

Det finns många sätt att kunna vara nära ett barn. Ni kan ligga hud mot hud, samsova etc. beroende på hur öppensinnad du är kan du ju faktiskt låta bäbisen snutta på bröstet utan att det kommer något eller mata via tillmatningsset. www.barniallt.se/nya/

Svar på tråden Kanske måste operera bort brösten och funderar kring flaskmatning...