haannab skrev 2011-09-27 14:52:49 följande:
Du ska inte hålla på att dra i förhuden. Min mamma jobbar som skolsköterska, jag vet att dom kollar detta i skolan, tror det är i första klass men det kan även vara senare och är det avvikande så meddelar dom dig. Jag tror inte du ska vara orolig. Det kan vara individuellt.
Nej jag har inte varit där och dragit.
Men det var äldsta sonen som själv nämnde det, eftersom han har sett att lillebror kan göra det.
Den lilla M skrev 2011-09-27 15:03:09 följande:
Så här står det på netdoktor:
Cirka hälften kommer vid tre års ålder att kunna dra tillbaka förhuden och ungefär var tionde sjuåring har fortfarande trång förhud.
Det avråds från att man med våld försöka dra tillbaka förhuden, då detta kan medföra små sprickor i huden som leder till ärrbildning. Ärrbildningen kan i sin tur medföra en risk för att få en förträngning av förhuden.
Om en förträngning i förhuden varar längre än de första åren efter födseln, kan det leda till problem.
Prata med en läkare eller barnavårdcentralen, de kan hjälpa dig.
Om förhuden är mycket trång och fortsätter att vara det så att det gång på gång uppstår infektioner och att det är problem med att kissa, kan det bli nödvändigt att operera.
Och med det menas att det "normalt" att de har trång förhud en bit över 7 år också?
Bara funderar på när man ska börja kolla upp det?
Ditt svar lugnar lite Manye

Men frågan är hur vanligt det är att det går så långt upp i åldrarna?