• Anonym (mamma)

Dra tillbaka förhuden?

När ska man börja oroa sig över att en pojke inte kan dra tillbaka förhuden?

Vad är normalt i tidsperspektiv? Har en äldre son, som är 7 år som inte kan detta. Däremot hans lillebror på 4 år kan göra det. (Vilket istället kanske är relativt tidigt, vad vet jag?) 

• Svar på tråden Dra tillbaka förhuden?
  • Anonym (mamma)

*puff*

• Anonym (undrar också)

Min äldsta pojke på 6 ½ år kan inte detta heller. Har också fundreat över detta???

• Den lilla M

Kan tyvärr inte svara på detta men har du testat att ringa till vårdguiden eller prata med din allmänläkare? Tycker dem borde kunna svara på din fråga.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • haannab

Du ska inte hålla på att dra i förhuden. Min mamma jobbar som skolsköterska, jag vet att dom kollar detta i skolan, tror det är i första klass men det kan även vara senare och är det avvikande så meddelar dom dig. Jag tror inte du ska vara orolig. Det kan vara individuellt.

• Larsan

Hej! Jag tror inte att ni behöver oroa er. Jag har haft en son som kunnat göra det redan vid 5 år men även en som tog så lång tid på sig att han var hela 11 år!

Prata med läkare om ni är orolig men jag tror inte att det är någon fara så länge han inte lider själv :) 

12-barnspappa
  • Den lilla M

Så här står det på netdoktor:

Cirka hälften kommer vid tre års ålder att kunna dra tillbaka förhuden och ungefär var tionde sjuåring har fortfarande trång förhud.

Det avråds från att man med våld försöka dra tillbaka förhuden, då detta kan medföra små sprickor i huden som leder till ärrbildning. Ärrbildningen kan i sin tur medföra en risk för att få en förträngning av förhuden.

Om en förträngning i förhuden varar längre än de första åren efter födseln, kan det leda till problem.

Prata med en läkare eller barnavårdcentralen, de kan hjälpa dig.