• Anonym (mamma)

Dra tillbaka förhuden?

När ska man börja oroa sig över att en pojke inte kan dra tillbaka förhuden?

Vad är normalt i tidsperspektiv? Har en äldre son, som är 7 år som inte kan detta. Däremot hans lillebror på 4 år kan göra det. (Vilket istället kanske är relativt tidigt, vad vet jag?) 

• Svar på tråden Dra tillbaka förhuden?
  • Anonym (mamma)

*puff*

• Anonym (undrar också)

Min äldsta pojke på 6 ½ år kan inte detta heller. Har också fundreat över detta???

• Den lilla M

Kan tyvärr inte svara på detta men har du testat att ringa till vårdguiden eller prata med din allmänläkare? Tycker dem borde kunna svara på din fråga.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • haannab

Du ska inte hålla på att dra i förhuden. Min mamma jobbar som skolsköterska, jag vet att dom kollar detta i skolan, tror det är i första klass men det kan även vara senare och är det avvikande så meddelar dom dig. Jag tror inte du ska vara orolig. Det kan vara individuellt.

• Larsan

Hej! Jag tror inte att ni behöver oroa er. Jag har haft en son som kunnat göra det redan vid 5 år men även en som tog så lång tid på sig att han var hela 11 år!

Prata med läkare om ni är orolig men jag tror inte att det är någon fara så länge han inte lider själv :) 

12-barnspappa
  • Den lilla M

Så här står det på netdoktor:

Cirka hälften kommer vid tre års ålder att kunna dra tillbaka förhuden och ungefär var tionde sjuåring har fortfarande trång förhud.

Det avråds från att man med våld försöka dra tillbaka förhuden, då detta kan medföra små sprickor i huden som leder till ärrbildning. Ärrbildningen kan i sin tur medföra en risk för att få en förträngning av förhuden.

Om en förträngning i förhuden varar längre än de första åren efter födseln, kan det leda till problem.

Prata med en läkare eller barnavårdcentralen, de kan hjälpa dig.

Om förhuden är mycket trång och fortsätter att vara det så att det gång på gång uppstår infektioner och att det är problem med att kissa, kan det bli nödvändigt att operera.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Larsan
    Larsan skrev 2011-09-27 15:01:56 följande:
    Hej! Jag tror inte att ni behöver oroa er. Jag har haft en son som kunnat göra det redan vid 5 år men även en som tog så lång tid på sig att han var hela 11 år!

Prata med läkare om ni är orolig men jag tror inte att det är någon fara så länge han inte lider själv :) 
    10 år ska det stå inte 11 ! 
    Ber om ursäkt.
    12-barnspappa
  • Anonym (mamma)
    haannab skrev 2011-09-27 14:52:49 följande:
    Du ska inte hålla på att dra i förhuden. Min mamma jobbar som skolsköterska, jag vet att dom kollar detta i skolan, tror det är i första klass men det kan även vara senare och är det avvikande så meddelar dom dig. Jag tror inte du ska vara orolig. Det kan vara individuellt.
    Nej jag har inte varit där och dragit.
    Men det var äldsta sonen som själv nämnde det, eftersom han har sett att lillebror kan göra det.
    Den lilla M skrev 2011-09-27 15:03:09 följande:
    Så här står det på netdoktor:

Cirka hälften kommer vid tre års ålder att kunna dra tillbaka förhuden och ungefär var tionde sjuåring har fortfarande trång förhud.

Det avråds från att man med våld försöka dra tillbaka förhuden, då detta kan medföra små sprickor i huden som leder till ärrbildning. Ärrbildningen kan i sin tur medföra en risk för att få en förträngning av förhuden.

Om en förträngning i förhuden varar längre än de första åren efter födseln, kan det leda till problem.

Prata med en läkare eller barnavårdcentralen, de kan hjälpa dig.

Om förhuden är mycket trång och fortsätter att vara det så att det gång på gång uppstår infektioner och att det är problem med att kissa, kan det bli nödvändigt att operera.

Och med det menas att det "normalt" att de har trång förhud en bit över 7 år också?
    Bara funderar på när man ska börja kolla upp det?

Ditt svar lugnar lite Manye Men frågan är hur vanligt det är att det går så långt upp i åldrarna?
  • Anonym

Så länge han inte har besvär tror jag att man avvaktar.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-09-27 15:26:44 följande:
    Så länge han inte har besvär tror jag att man avvaktar.
    Besvär såsom....?

Det vi har märkt är att han ibland kissar på sig lite, lite grann. Men det känns svårt att veta om det beror på detta eller om han bara glömmer av sig när han leker?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-09-27 15:28:50 följande:
    Besvär såsom....?

Det vi har märkt är att han ibland kissar på sig lite, lite grann. Men det känns svårt att veta om det beror på detta eller om han bara glömmer av sig när han leker?
    Såsom infektioner  (balaniter) och svårigheter att kissa Det kan bli som en svag "strilstråle" eller förhuden kan blåsa upp sig som en ballong när pojken kissar. Man ska heller inte behöva "ta i" för så att säga krysta när man kissar
  • Anonym

Min bror har trång förhud, som upptäcktes av skolsköterskan. Hon kontaktade mamma, och så fick dom åka och kolla upp det, och nu använder han en salva som tydligen ska hjälpa. Det är bara att kolla upp det så ska du se att det finns hjälp om du är orolig :)

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-09-28 10:42:18 följande:
    Min bror har trång förhud, som upptäcktes av skolsköterskan. Hon kontaktade mamma, och så fick dom åka och kolla upp det, och nu använder han en salva som tydligen ska hjälpa. Det är bara att kolla upp det så ska du se att det finns hjälp om du är orolig :)
    Är det något skolsköterskan kollar upp som rutin nån gång i lågstadiet? Eller gick han dit för just det problemet?
  • haannab
    Anonym (mamma) skrev 2011-09-28 10:51:37 följande:
    Är det något skolsköterskan kollar upp som rutin nån gång i lågstadiet? Eller gick han dit för just det problemet?
    Ja, det är rutin som kollas upp i lågstadiet av skolläkaren eller skolsyster!
  • Anonym

Jag gick nog i 6:an innan jag kunde göra det, och det var tajt som fan och gjorde ont, så det är olika. Kan man inte göra det i 13-15-års åldern så bör man förstås be en läkare göra ett litet snitt. Som andra varit inne på, så ska/ bör inte småkillar hålla på och dra tillbaka förhuden.

• MrNågonting

Det är inget man behöver oroa sig över massivt. När de först har sex så kommer förhuden o släppa. De får en smärta i ca 1-3s, och sedan fungerar den normalt. Om du/din son vill fixa detta redan nu, och vänta nån månad på det ska läka. Gå till vårdcentralen. Går finnemang vilket som. Bra att du söker hjälp. Bra förälder grejsimojs.

• vänsterytter

Var själv 10-11 år innan jag kunde dra tillbaka den. Hade varit trångt och gjort ont innan, helt omöjligt, men sen en dag bara så gick det helt utan smärta/motstånd. Jag var nog sen att kunna, så det kan lösa sig utan problem. Skulle det dock kvarstå in i tonåren så borde man nog fundera på mindre i grepp.

Svar på tråden Dra tillbaka förhuden?