• Anonym (osäker)

hur går en bodelning/skilsmässa till?

Ja som rubriken lyder. vi ska skilja oss, min make vill det. o jag inser att jag inte ens vet hur det går till rent praktiskt? jag ska ta över den gemensamma bostaden om jag kan ekonomiskt. men jag vet inte måste man ha jurist för bodelning elelr löser man det bara sinsemellan om man båda är överens om vems som är vems o hur man ska göra med lån o boende?

• Svar på tråden hur går en bodelning/skilsmässa till?
  • Mamman02

Är man överens behövs ingen jurist.

Om du ska ta över den gemensamma bostaden, måste du lösa ut din man med hans del av lånet. Alltså måste ni kontakta banken först och främst. Ska man vara helt rättvis, så ska en värdering (av mäklare) göras på bostaden, och hälften av det är vad du ska lösa ut din man med. Annars så förlorar han sin del av en ev. vinst.

Resten av sakerna är det bara att dela upp.

• Anonym (Kafka)

Men glöm inte att dra av för mäklararvode mm kostnader vid en framtida försäljning.

Kan ni komma överens själva är det helt klart att rekommendera. Jag har just registrerat en betalning på 45000!!! till vår bodelningsförättare eftersom mitt ex totalt vägrar att lösa någonting alls. Han fortsätter dessutom att göra allt för att förhala att bodelningen ska bli klar trots att pengarna bara rinner mellan fingrarna så länge vi inte säljer vårt gemensamma, alldeles för stora hus som jag flyttade ifrån i jan.

Räkningen till bodelningsförättaren är vi "solidariskt betalningsansvariga för" och ska betala 50% var, men eftersom han aldrig kommer betala måste jag betala hela (för att inte själv hamna hos kronofogden) sen får jag försöka driva in pengarna från honom... Jag är inte heller gjord av pengar utan måste låna för detta, men han skiter fullständigt i hur det går för barnen, bara det går dåligt för mig.
    Vår skilsmässa är som en Kafkaroman. Hoppas er går bättre Glad

• Anonym (osäker)

men fy det låte rju helt vansinnigt! ja vi får se hur det går för oss då... ta hand om dig!

Svar på tråden hur går en bodelning/skilsmässa till?