Vad ska vi äta för nyttig micromat ikväll?
Vi har f.n. ingen spis eller ugn, dock en micro. Vi har också ett par barn, 2 & 4 år gamla. Vad ska vi äta ikväll?
Barnen äter inte potatissallad eller grönsallad.
Jag kommer inte på något alls.
Vi har f.n. ingen spis eller ugn, dock en micro. Vi har också ett par barn, 2 & 4 år gamla. Vad ska vi äta ikväll?
Barnen äter inte potatissallad eller grönsallad.
Jag kommer inte på något alls.
Det där är inte lätt! Vi hade det så några dagar när spisen pajade och innan nya kom... Fast vi kunde låna ett par kokplattor, så det löste sig fint till slut. Med bara micro är man ganska begränsad... Pulvermos och micra lite färdiga köttbullar?
Fryst lasagne?
Det är bara att börja botanisera i affärens frysdiskar!
Hur länge ska ni vara utan spis/ugn? Annars kanske ni kan laga henna hos någon och sen göra matlådor att värma?
Har ni grill ute, så är det ju skapligt väder nu och ni kan grilla hamburgare?
Lycka till med fantasin!!
Grillad kyckling från affären med couscous. Couscous ska inte koka utan det räcker med att hälla kokande vatten (från micron eller vattenkokaren) över couscousen och låta den stå i några minuter. Läs på förpackningen hur den ska kokas. Jag tycker att det är gott med lite olja och buljong i vattnet som man häller över couscousen. Vill du kan du göra en god kall sås att ha till. Turkisk/grekisk yoghurt eller crème fraiche som bas och en god smaksättning t.ex. pressand vitlök i.
Omelett, eller äggröra, med strimlad skinka och tomat.
Soppa! Eller hämtpizza är rätt smidigt...
Potatis kan man göra i micro, det brukar jag göra med bakpotatis! Till det är det ju dessutom lätt att komma på kalla tillbehör som inte behöver tillagas.
Har ni vattenkokare kan den användas till bl.a. varmkorv, ärtor och broccoli...
Alltså, nästan vad som helst? Man kan koka/baka potats i micro. Man kan koka ris i mikro. Alla typer av grönsaker går ju finfint att koka i micro. Laxfilébitar kan tillagas i micro.
Kolla till exempel här:
www.alltommat.se/recept/Smakrikt-ris-i-mikron-2736
Bacon blir jättebra i micro, lägg mellan hushållspapperslager och kör på full effekt tills det är lagom.
Bakpotatis med färdig sås (påse eller paket i kyldisken)
Grilla kött ute eller köp färdiggrillad karre eller kyckling från affären.
En grönsallad behöver ingen tillagning.
Nu har ni förmodligen redan ätit middag men till nästa gång så finns det ju färdiga pannkakor/plättar man kan köpa och micra. Har dock aldrig provat dem så jag säger inget om kvaliteten... Findus(?) har ju även fryst micromat, laxpasta och sådär. Gooh! har en del olika att välja på. Köttbullar med potatismos, lax med ris etc.