• Makka Pakka

Kräkbebisar!! När slutar de kräkas så ofta???

Sonen, snart 4 mån kräks vääääldigt ofta.Kräks Ibland bara lite, men oftast så mkt att jag måste byta kläder på både honom och mig. Soffan är full av små, surluktande fläckar..

Det hjälper inte att rapa honom ofta och så, han kräks ändå.. När brukar det bli bättre?
    Har ej egen tvättmaskin så det blir lite jobbigt med ombyten, snart har bodies tagit slut.  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Svar på tråden Kräkbebisar!! När slutar de kräkas så ofta???
  • MyFanny

Jag har EXAKT samma problem. Vår tjej som är drygt 5 månader kräks alltid och hela tiden. Hon går upp fint i vikt och ligger över kurvan så hon behåller ju nåt iaf Vi har börjat med gröt, men hon kräks då med! Trodde det skulle sluta eller kräkas mindre då. Känner igen problemet med att byta kläder, det gör vi också. Ett tips är att köpa många dreggelhaklappar, de skyddar i alla fall lite.

Vi ska till BVC på torsdag, så ska jag fråga när de slutar kräkas, eller i alla fall kräks mindre...

• norrlandsflicka

Har haft 2 kräkbebisar. Första slutade kräkas så mycket när han börjat äta mer vanlig mat. Mellan 6- 7 månader tror jag han var. Han hade helt slutat kräkas när han slutade amma vid 8 månaders ålder.
    Andra barnet har kräkts betydligt mer. Hon kräks fortfarande en del, men det började väl lugna ner sig nånstans mellan 7-8 månaders ålder. Hon är nu snart 9 månader. Skillnaden är väl att sonen inte ammade så mycket när han började med vanlig mat. Dottern hon ammar gärna ofta fortfarande, är oftast när hon ammar efter hon ätit vanlig mat som hon kräks numera.

• Angelica8912

Min dotter kräktes ganska mycket men när hon blev runt 5-6 månader minska de massor. Hon äter välling, gröt och mat.

Förr kräktes hon minst 5 gånger om dagen. Nu är det en gång i veckan kanske.

• Cocco

De flesta blir bättre vid ca 6 månader men många är även överkänsliga mot komjölk och blir bättre först närd e får mjölkproteinfri kost

• Natulcien

Vår son kräktes massor från det att han föddes tills han var runt 5 månader. Då minskade det något. Istället för att kräkas flera gånger om dagen, så blev det då bara 1-2 gånger om dagen.
    Fast då helammade jag fortfarande. Men det var väl magmunnen som mognade.

Vi började med smakisar runt 6 månader och höll på med det tills han var 8 månader ungefär. Då kräktes han bara ett par gånger i veckan.

Nu är han 11 månader och ammas inte längre. Men det kan fortfarande komma någon lite spya då och då. Kanske en gång i veckan.

• Bollen2

Min kille är 6½ månad. Kräker fortfarande mkt. Slutade amma vid 4 månader. Han äter nu ersättning, gröt, välling och purémat. Jag trodde det skulle hjälpa när de började äta fastare mat.. Men nu spyr han ju färgat kräk istället efter pureérna..

• skånegås

Min spyr mängder av mjölk... JAg som ammar måste utesluta det helt ur kosten. Då spyr han bara normalt överskott... Kan vara allergi om de spyr mycket... Då hjälper inte fastare mat. På de flesta växer det bort inom ett par år..

• Mary Jo

Min tjej var en riktig kräkis men det lugnade ned sig vid 8 månader ungefär. :)

• Mii

Dottern var en kräkmaskin till hon va ca 1 år ;)

• Makka Pakka

Son nr. 1 kräktes typ 2 ggr under första halvåret så detta är nytt för mig
    Idag har jag handtvättat flera bodies så att jag har ombyten, har inte tvättid före söndag

Haklappar fungerar så där, han drar upp dom hela tiden mot munnen och suber på dom..

Hoppas det är inte någon allergi, men man vet aldrig. Dock tror jag mer på omogen magmun.    

BVC har börjat propsa på smakisar runt 4 mån pga att han kräks så mkt (jag helammar) men han går jätte bra upp i vikt, ligger lite över mittenkurvan.   

• Makka Pakka

*suger på dom, inte suber heheh

• norrlandsflicka
    Makka Pakka skrev 2011-09-28 12:05:54 följande:
    Son nr. 1 kräktes typ 2 ggr under första halvåret så detta är nytt för mig
    Idag har jag handtvättat flera bodies så att jag har ombyten, har inte tvättid före söndag

Haklappar fungerar så där, han drar upp dom hela tiden mot munnen och suber på dom..

Hoppas det är inte någon allergi, men man vet aldrig. Dock tror jag mer på omogen magmun.    

BVC har börjat propsa på smakisar runt 4 mån pga att han kräks så mkt (jag helammar) men han går jätte bra upp i vikt, ligger lite över mittenkurvan.   
    Är säkert omogen magmun. Är jag då övertygad mina barn har haft. Första barnet var det jobbigt första tiden innan vi flyttat till hus, då blev det till försöka boka tvättid ofta. Nu har vi ju egen tvättmaskin så det har inte vart nåt problem. Det vi har kört som jag tycker funkar ibland är att ha en vanlig handduk som skydd när hon har nyätit. Är oftast när hon nyätit som hon har spytt. Då har man ibland lyckats klara kläderna från bli nedspydda. Nu har det minskat från att ha varit 10-30 gånger per dag när hon var nyfödd till kanske 1-5 gånger om dagen. Det är iaf skönt .
    Så länge dom ökar bra är det väl ingen brådska börja med smakisar. Vi började när hon var 6 månader, gröt försökte vi lite tidigare men hon ville inte börja äta hela grötportioner förrän hon var 6 månader.
Svar på tråden Kräkbebisar!! När slutar de kräkas så ofta???