• Anonym (Äcklig)

Jag har fått jätte mycket mjäll!! Snälla ge mig råd!!

Jag har inte haft mjäll innan, men jag har varit torr i hårbotten så det har vait lite flagor när jag har kliat & så. Så tänkte jag då att jag har väl mjäll. Jag tog head an shoulders, eller hur det stavas- 1 gången jag hade använt den så började det. Vitt i hårbotten, "prickar", kliade osv. Då hade jag mjäll! Jag får gå & borsta av mig på axlarna osv. 2 gången idag, nu är jag vitprickig i hela hårbotten & i håret typ några cm ut, inte överallt, givetsvis, men mycket! Det ligger på tröjan osv. Skitäckligt!!!!! Jag sitter här & gråter faktiskt. Hade jag vetat att det "blir mjäll av det schampot" så hade jag inte använt det!!! Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Jag har fått jätte mycket mjäll!! Snälla ge mig råd!!
  • Likah

Har haft precis samma problem! Men min frisör sa att mjällschampo var starkt mot hårbottnen och rekommenderade ett mildare. Så nu köper jag Barnängens barnschampo och mjällen har försvunnit!

• Anonym (??)

Jag har lite torr/mjällig hårbotten emellanåt och då använder jag Head and Shoulders och det försvinner med en gång! Använder det kanske två gånger sen tillbaka till den gamla shampot.
    På apoteket finns väl något som heter Fungoral, testa det kanske istället?

• Anonym (mjällfia)

Har oxå mjäll allt som oftast.Mer eller mindre. Har varit för jävligt nu då jag stressat inför jul.
    Någon som har tips på bra produkter? Har prövat olika preparat från apoteket men fungerar inte
    Head & Shoulders fungerarade rätt bra men inte nu längre.

• kalinan

Om det är en svampinfektion man har i hårbotten, vilket är det vi brukar kalla för "mjäll", hjälper Fungoral eller det billigare Fundan som finns på apoteket. Det kan dock finnas andra orsaker till att hårbotten blir torr och irriterad. Att byta till ett mildare schampo kan hjälpa. Det kan också vara något slags exsem det handlar om och då kan en kur med kortison hjälpa. Det finns milda lösningar att köpa på apoteket. Fråga personalen. Ett tips som fungerar för de flesta är att äta sunt, stressa mindre, bära mössa ute på vintern, inte tvätta håret för ofta och använda milt schampoo.

Själv har jag seborréiskt exsem som också är en typ av svampinfektion. Exsemen kommer i skov över hela kroppen men svårast i hårbotten. Den bästa medicinen för mig är sol, salta bad och lugn och stressfri miljö. När det är någorlunda lugnt använder jag Fundan, blir det riktigt bedrövligt hjälper enbart kortison.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

• Anonym (mjällfia)

Jag får mest mjäll (eller vad det nu är) i hårfästet. Redan innan håret torkat efter tvätt är mjällen där. Måste typ skrapa bort dem innan jag kan gå utanför dörren. Tråkigt då man har nytvättat hår. Ibland bränner det och är rött långt ner på huden vid hårfästet också.
    Jäkligt
    Ska man prova kortisonlösning?Fås det receptfritt?

• Anonym (Äcklig)

ja, tack, ni har hjälpt till mycket!!!!! tack!!!!!

• Patrikf

Jag har haft problem med mjäll i perioder. Har märkt att det är lite årstidsberoende, och att det hjälper att klippa sig kortare. Dyra mjällschampon man köper hos frissan är bara humbug. Nåt som var effektivt i mitt fall var "Sevorex" som säljs på apoteket. Var effektivt direkt! En nackdel är att det inte luktar så gott... Innehåller svavel nämligen.

Svar på tråden Jag har fått jätte mycket mjäll!! Snälla ge mig råd!!