• Anonym

Hemmasytt?

Hej.

Jag har tänkt att starta ett klädmärke och börja sy barnkläder. Hobby syr nu och tar upp lite beställningar mm. Blir mest one piece och byxa, tröjor och mössor.

Min fråga är bara......
    Hur många här inne skulle tycka att det vore roligt att ha eller köpa hemma sydda kläder till sina barn. De blir ju egna och unika.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Hemmasytt?
  • Anonym (inte så)

Jag personligen köper hellre second hand faktiskt,där får jag det för kanske 10 kr för ett par byxor till min pojke.  Men köper gärna hemmastickade ullsockor och vantar samt ibland någon mössa.
    Jag gillar när det är snyggt och med tryck vilket sällan blir när man har hemmasytt. Däremot beror det på vad man gillar och vilka färger osv.

• Anonym

Jo det är klart att det blir billigare med second hand...   Jag syr med mycket färg och möster. Tänkte faktiskt testa tygtryck också:)
    Men det är ju alltid bra att se vilket intresse det finns. Vill ju inte satsa allt för mycket på något som inte kommer att gå runt.

• bambigirl

Jag syr en del själv och förstår tanken med att sy och sälja, men tror att det är svårt att kunna gå runt på det. Priserna på kläderna skulle bli alldeles för höga med tanke på tygpriset och jobbet bakom. Starta en blogg och sälj via den eller sälj på tradera och håll det till en hobby är mitt råd.

• Anonym
    bambigirl skrev 2011-09-27 20:27:20 följande:
    Jag syr en del själv och förstår tanken med att sy och sälja, men tror att det är svårt att kunna gå runt på det. Priserna på kläderna skulle bli alldeles för höga med tanke på tygpriset och jobbet bakom. Starta en blogg och sälj via den eller sälj på tradera och håll det till en hobby är mitt råd.
    Ja jag kanske ska börja blogga. Har också tänkt på tradera:) Jag får väl börja lite smått och se vart det leder. Sen tänkte jag också på tygpriset men om man är egenföretagare tex så får man väl dra av moms mm?
  • Anonym

Jag köper en hel del barnkläder av små designers/hemmasömmerskor som har webbshoppar och bloggar och säljer på tradera. Visst är det svinigt dyrt med 200-250 kronor för ett par byxor eller en tröja, men det är ju där det hamnar. Hela garderoben består förstås inte av sånt, utan kompletteras med Kappahl/Lindex/tradera/loppis.

Men visst finns det en marknad för lite annorlunda  kläder i mindre upplaga.

• Hjärtefröjd

Jag syr och säljer en hel del, men gör det enbart för att det är kul... det blir verkligen inga pengar över när tyger, symaskiner och sytillbehör är betalda, trots att jag tar skapligt höga priser.

• Anonym
    Hjärtefröjd skrev 2011-09-27 21:12:54 följande:
    Jag syr och säljer en hel del, men gör det enbart för att det är kul... det blir verkligen inga pengar över när tyger, symaskiner och sytillbehör är betalda, trots att jag tar skapligt höga priser.
    Nä det går inte runt så bra här heller. Men om man syr mer och får tag i billigare tyger så borde man ju kunna få det att fungera tycker jag...
  • Anonym (inte så)
    Anonym skrev 2011-09-27 21:23:16 följande:
    Nä det går inte runt så bra här heller. Men om man syr mer och får tag i billigare tyger så borde man ju kunna få det att fungera tycker jag...
    Skulle rekomendera att om du har någon bekant som ska till kina/thailand osv så kanske de kan köpa lite tyg till dig? Då blir det billigare annars så skulle jag rekommendera att du kontaktar inköpare och frågar om du kan köpa för inköpspris. Vet en som lyckats med det av panduro men det gäller ju att skapa kontakter.

Om någon hade sålt egensydda kläder i stil med burberry osv. Fast tar emot hur jag önskar att ha de lite så hade jag väl kunnat betala 250 - 350 kr för ett par byxor, kanske 500 för en jacka osv.
    Men jag hade ändå inte köpt mycket så i dessa små storlekar som är nu men kanske om några år lite fler kläder.
  • Hjärtefröjd
    Anonym skrev 2011-09-27 21:23:16 följande:
    Fast jag upplever ju att de som köper av mig och andra "bloggsömmerskor" gör det för att vi har tyger med retrokänsla från JNY, Liandlo, Znok, Jofotex, Michas Stoffecke och så vidare. Och där kostar tygerna 170-200 kr/meter.

Men men, du kanske har tänkt sälja annat är barnkläder i mjuka tyger.
  • Anonym
    bambigirl skrev 2011-09-27 20:27:20 följande:
    Jag syr också mycket kläder till våra egna samt släktingars barn.
    Har ibland drömmar om att kunna leva på det, men tänker precis som du härovan.

Visst, det finns ju de som lyckas, men jag skulle aldrig satsa "fullt ut" på en gång utan precis som bambigirl säger börja med det på min fritid.

(En orsak att jag ännu inte säljer alls är mönsterskyddet. Jag syr (i princip) allt efter färdiga/köpta mönster  och då är det ett brott mot lag att sälja kläder som sys från mönster konstruerade av andra.)
Svar på tråden Hemmasytt?