• zingoalla

Bygga ut huset med en tvättstuga, hur är perfekta tvättstugan

Äntligen efter 14 år i huset ska jag få en tvättstuga

Men huset är litet så planen är nu att bygga ut huset med en tvättstuga. Vill komma så billigt undan som möjligt men ändå ha allt jag behöver.
    Så vad ska man tänka på?
    Storlek
    förvaring/ vad förvarar ni i tvättstugan
    Hur torkar ni tvätten? ställning på golv i tak eller vad
    och hur gör man med vetilationen för att tvätten inte ska lukta" unk", måste väl vara nån typ av ventilation antar jag
    Vi har tumlare nu, men får köpa en ny ska väl finnas någon som bara ger ifrån sig varmluft inte fukt??
    Jag har aldrig haft tvättstuga o som ni märker vill jag veta allt, gärna bilder oxå

• Svar på tråden Bygga ut huset med en tvättstuga, hur är perfekta tvättstugan
  • principessan

Själv hade jag valt torkskåp då det inte sliter lika mycket på kläderna och går snabbare än att bara torka i rummet och att man kan ställa in ex blöta skor, overall o dyl.

Mycket förvaring på väggarna.

• johandra

stoooor yta för det första, sen skulle jag nog vilja ha torkskåp jag med...och sen en stooor walk-in closet för hela familjens kläder i anslutning så man slipper detta plockande med kläder ut och in ur rummen...finns ju ingen som helst anledning att ha garderober i sovrummen då tvätten ändå ska landa i tvättkorgar, hängas, vikas i tvättstugan för att sen släpas upp..

och en grovingång med tillhörande duschhörna så man kan skölja av alla supersmutsiga barn som kommer in..

ja det är min dröm iaf, men den kommer nog aldrig bli verklighet så jag får vackert stå ut med vår 3kvm stora vrå....

lycka till och grattis! 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • zingoalla

Drar inte torkskåp väldigt mycket el? det gör ju en tumlare med förmodar jag, men det är så smidigt att bara "kasta" in tvätten

Mycket förvaring ? Vad förvarar man merän tvättmedel osv?

• zingoalla
    johandra skrev 2011-09-27 22:09:44 följande:
    stoooor yta för det första, sen skulle jag nog vilja ha torkskåp jag med...och sen en stooor walk-in closet för hela familjens kläder i anslutning så man slipper detta plockande med kläder ut och in ur rummen...finns ju ingen som helst anledning att ha garderober i sovrummen då tvätten ändå ska landa i tvättkorgar, hängas, vikas i tvättstugan för att sen släpas upp..

och en grovingång med tillhörande duschhörna så man kan skölja av alla supersmutsiga barn som kommer in..

ja det är min dröm iaf, men den kommer nog aldrig bli verklighet så jag får vackert stå ut med vår 3kvm stora vrå....

lycka till och grattis! 
    Tack! ja vi har ju inte  riktigt kommit till skott ännu. O ekonomin säger bygg ut så lite som möjligt. Men jag vill ju ändå få det praktiskt bra
  • Kodia

Det beror ju lite på hur många kvadrat ni  tänkt er, och om ni tänkt ha en dörr ut. Skall den i så fall fungera som ingång för leriga barn? Vill ni även ha förvaring av städredskap, pappersåtervinning, extra hygienartiklar, konserver, drickor, extra ytterkläder osv?

Ett förslag på liten tvättstuga är att ha ett ganska kvadratiskt rum, med dörrar (en till hallen och en ut) mitt på motstående sidor. Längs ena väggen sätter ni en trådback för smutstvätt, en tvättmaskin och en tvättho. Ovanpå maskinen och trådbacken en bänkskiva att vika/stryka vid, och ovanför det några grunda överskåp. På andra väggen sätter ni tex ett städskåp (om det behövs) och spänner upp linor för att torka tvätt på.

Det räcker med vanlig ventilation för att inte tvätten ska lukta. Vi hängtorkar allt och det har aldrig varit några problem.

• 10mars

förvaring förvaring förvaring........ vi byggde nytt hus med ganska ok groventre/tvättstuga. gud vad jag ångrar att jag inte tog till mer yta. vi är nu tre barn i familjen. alla med olika frittidsintressen

jag hade byggt en groentre/kapprum först för alla ytterkläder / skor /  i denna groventre hade jag satt en torkskåp för att hänga upp overaller, hockey/träningskläder / blöta skor mm. sen kommit in i tvättstugan där hade jag satt en torktummlare. och en massa gardeoober för förvaring av träningskläder och ytterkläder./ väskor mm

i grovdelen hade jag också satt ett handfat för att kunna tvätta av händerna mm när man går in.

• zingoalla
    Kodia skrev 2011-09-29 21:30:48 följande:
    Det beror ju lite på hur många kvadrat ni  tänkt er, och om ni tänkt ha en dörr ut. Skall den i så fall fungera som ingång för leriga barn? Vill ni även ha förvaring av städredskap, pappersåtervinning, extra hygienartiklar, konserver, drickor, extra ytterkläder osv?

Ett förslag på liten tvättstuga är att ha ett ganska kvadratiskt rum, med dörrar (en till hallen och en ut) mitt på motstående sidor. Längs ena väggen sätter ni en trådback för smutstvätt, en tvättmaskin och en tvättho. Ovanpå maskinen och trådbacken en bänkskiva att vika/stryka vid, och ovanför det några grunda överskåp. På andra väggen sätter ni tex ett städskåp (om det behövs) och spänner upp linor för att torka tvätt på.

Det räcker med vanlig ventilation för att inte tvätten ska lukta. Vi hängtorkar allt och det har aldrig varit några problem.
    oj, kände nu att vi nog inte funderat mycket alls Städskåpet som vi nu har i köket försvinner när vi bygger om där så det kan ju vara i tvättstugan.Sopsortering hade ju oxå varit toppen om det var där. Nu blev det mer att tänka på det är ju bra, var precis vad jag ville ju, ha lite ideér.

Tror det bara blir en dörr , direkt från hallen.

Vanlig ventilation hur menar du då? Är lite dum på det där
  • zingoalla
    10mars skrev 2011-09-29 21:36:39 följande:
    förvaring förvaring förvaring........ vi byggde nytt hus med ganska ok groventre/tvättstuga. gud vad jag ångrar att jag inte tog till mer yta. vi är nu tre barn i familjen. alla med olika frittidsintressen

jag hade byggt en groentre/kapprum först för alla ytterkläder / skor /  i denna groventre hade jag satt en torkskåp för att hänga upp overaller, hockey/träningskläder / blöta skor mm. sen kommit in i tvättstugan där hade jag satt en torktummlare. och en massa gardeoober för förvaring av träningskläder och ytterkläder./ väskor mm

i grovdelen hade jag också satt ett handfat för att kunna tvätta av händerna mm när man går in.

Låter inte alls dum egentlgen

Finns ingen plats för torkskåp i hallen dock.
    Men garderober för extra jackor osv kanske är en idé
  • Adamama

Hej!

Vi håller på att inreda vår tvättstuga i källaren. Det är nog 18 kvadrat.

Vi kommer ha ett konvektorelement eller vad det heter. Ett rätt stort element med fläkt i som är kopplat till vårt vattensystem. Element behöver man ju ha oavsett, bätte då med ett med fläkt som kan få luften att cirkulera. Vi tänker oss att det kommer fungera som torkrummen i ett hyreshus du vet. Man stänger dörren och drar i gång fläkten så torkar tvätten på ett kick. Men bara nä'r man har bråttom. Resten av tiden kommer vi att hängtorka och ha en liten avfuktare på golvet. Det är ett grymt effektivt sätt att torka tvätt på. Kostar ett par tre tusen, men tvätten torkar sjukt mycket fortare med en avfuktare i rummet.

Vägg 1: Vi kommer ha en diskbänk med stor ho för att kunna handtvätta, skölja av stövlar mm. Det kommer vara en sån där industriblandare du vet som man kan dra ut och spola där man vill. Brevid diskbänken en skotork på väggen.

Vägg 2: i sätter upp en ny vägg med två dörrar. Bakom den ena dörren kommer det döljas ett maskinrum med pump, hydrofor, aggregat etc. Bakomd en andra dörren en liten toa med dusch, handfat och WC. Mellan dörrarna blir det nog någon väggfäst torkställning från IKEA och nån tavla.

Vägg 3: en låååång arbetsbänk. Typ 3 meter. På den kan man vika tvätt och stryka. Under den tvättmaskin och tvättkorgar på hjul. På väggen hylla för tvättmedelsburkar och strykjärn, torkställning från IKEA, fönster etc. PÅ högre halvan av arbetsbänken en en arbetsplats med symaskin uppställd, en stol under bänkskivan och kanske en hurts. På väggen där hyllor för knappar, tråd och sånt som ska lagas.

Vägg 4: garderober. Tror vi kommer få plats med fem-sex stycken. Tänkte ha en för barnens urvuxna kläder som väntar på lillsyskonet. En för kläder vi köpt i förväg och ärvda kläder som storebror väntas växa i eller som är mittemellan (dvs storebror har vuxit ur och lillebror väntar på). En för barnens skor - kommande och urvuxna. Där räknar jag med att våra också får plats, mina finskor, sommarskor på vintern och tvärtom. En för gardiner och dukar och sånt. En för lakan, handdukar och extra kuddar.

Sedan har vi lite leksaker typ vattenbana som jag tänkte skulle få plats där inne i en back också. Att plocka fram och leka med tråkiga dagar och där det inte gör något om de slabbar och blöter ner.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
Svar på tråden Bygga ut huset med en tvättstuga, hur är perfekta tvättstugan