• mysmika

Tips på festlig vegetarisk nyårsmat....

Jag har total idétorka... Ska laga veg 3-rätters till 10 pers (5 ickeveg till nyår.) Fast alla ska äta vegetarisk mat.
    Jag får hjälp att laga så det är inte det...men jag vet att det finns så många matduktiga veggisar här på FL.....snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
    Tips tack, vad ska ni ha?!

• Svar på tråden Tips på festlig vegetarisk nyårsmat....
  • Jennie med ie

Vi ska ha förrätt, buffé och dessert....

Kan det vara ägg och mjölkprodukter i?

Som förrättstips: mixa soltorkade tomater fint med naturell färskost, salt och peppar. Gör en pesto fast med tillägg av sojabönor eller vita bönor (en tomatsås då). Lägg klickar av rörorna på små crostini eller rostade brödsnittar.

• mysmika

Nja, vi äter äggoch mjölkprodukter, men en av oss laktos intolerant så inte mjölkprodukter då!
    Åh, vad gott förrätten lät...mums!
    Vad ska ni ha på buffén? *nyfiken*

• fipa2

åhh jag är allt annat än vegetarian, men jag äter ändå ganska ofta vegetariskt. en rätt som är så sjukt god OCH festlig är getostlasagne!

man kan göra den både vegetarisk och icke vegetarisk, men den vegetariska versionen jag brukar göra är nog godast för då kommer getost smaken fram bättre..

det är enkelt, jag brukar ha gröna lasagneplattor (för det ser tråkigt ut med vanliga) och när jag gör bechamelsåsen (den vita) så brukar jag istället för parmesan smula ner en rejäl bit getost.

sen varvar jag med lasagneplattor, pesto, och getostbechamelsås och strör på lite vanlig riven ost längst upp.

man kan göra det i portionsformar så blir det extra festligt.

• Jennie med ie

det finns Tofutti färskost att göra den där tomatkrämen på, det gör jag som äter veganskt...

Vår buffé:
    - Potatisgratäng
    - kall dipsås
    - grönsaksspett: träspett med cocktailtonater, paprikabitar, bitar av minimajs samt förvällda smålökar
    - wokade sockerärtor, färska, och små röda steklökar
    - knaperstekt Rashers (som bacon, från Nutana)
    - falafel (Nutana, från frysdisken) med paprikasallad (från burk) och färsk persilja
    - marinerade och stekta sojafiléer (äter ni ägg är quornfiléer kanon)
    - het tomatsås
    - oliver
    - marinerad vitlök (burk)

Och som dessert gino, dvs fräsk frukt och bär med riven choklad över (vi har vegansk ljus men äter man mjölk ska det egentligen vara vit) och som gratinerats, och vaniljglass till.

• fipa2

jaha det ska va laktosfritt, då funkar det kanske inte

förrättstips: bruschetta

• fipa2

kanske du kan göra en pannacotta på kokosmjölk, rismjölk eller sojamjölk?

• fipa2

om ni äter gelatin alltså annars finns ju agar agar

• mysmika

Åh, vad mkt smaskiga tips!! Blir jättesugen redan nu!
    Pannacotta som efterrätt har varit uppe på förslag!
    Mums vad gott allt låter! Tack snälla ni!

• mysmika

Vi brukar använda Gelésocker Multi till pannacottan, det är superbra, och enkelt, och billigt!!!

• Chaia

Förrätt: Kör avokado, mjuk tofu (tex Blue Dragon), vitlök, citronsaft, tabasco, salt och peppar i matberedaren till en mousse. Lägg en brödskiva på en salladsbädd, klicka på moussen och toppa med lite tångkaviar och finhackad rödlök. Mums!

Huvudrätt: Gör smördegsknyten (findus bla har mjölkfri, fryst smördeg). Fyll med svampstuvning (gjord på svamp och havregrädde) och rökt tofu. Baka i ugnen. Servera med en god grönsallad.

Efterrätt: Jag röstar för pannacotta gjord på kokosmjölk! Eller kanske chokladfondue (gjord på mjölkfri choklad) med diverse frukter att doppa?

Lycka till!

• Chaia

Chokladfondue (4 port)

1 dl havregrädde
    200 g mjölkfri choklad
    1 msk konjak
    frukt i bitar

Gör så här
    Koka upp havregrädden. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i grädden.
    Värm försiktigt under ständig omrörning tills massan är slät. Häll i konjaken och rör om.
    Häll ner chokladen i fondue-grytan och ställ den på bordet. Doppa fruktbitarna i chokladen

Mums!

• Jennie med ie

Chaia, ja det är det :) fast dyrt. Ca 30 kr för 7-8 skivor

• Jennie med ie

Chaia, ja det är det :) fast dyrt. Ca 30 kr för 7-8 skivor

• fipa2

räknas kaviar som sånt en vegetarian kan äta? det är ju fiskägg, så egentligen borde det ju klassas i samma kategori som vanliga hönsägg också? men för mig känns kaviar ändå fiskigt...

• Jennie med ie

Kaviar äter de flesta lakto-ovo-vegetarianer inte, för till skillnad från hönsägg så innebär kaviar/rim att fisken dör... Vissa sällsynta sorter kommer från fiskar som mjölkats på sin rom men i de allra flesta fall dödas fisken.

Men det finns tångcaviar som är godare än det låter

• Chaia

Tångcaviar från Enghav är verkligen god och helt vegansk, åtminstone den svarta. Den röda innehåller E120 och är därför inte vegansk. Jag köper den i vår ICA-butik och den är tom billigare än den vanliga stenbitsrommen!

• Chaia

mysmika: Vilken bra idé med gelésocker multi till pannacottan! Agar agar är ju så dyrt! Har du något recept?

• mysmika

Jag använder receptet som står på paketet!! Det är supergott!

2 port

Ingredienser
    2 dl grädde
    1/2 dl Gelésocker Multi

frukt eller bär, gärna chokladdoppade jordgubbar

Blanda grädde och Gelésocker Multi i en kastrull och koka upp. Häll upp i glas eller formar för att stelna.

Servera med frukt och/eller bär. Servera Culinary Syrup med rödvinssmak till.

Löjligt enkelt!!

Svar på tråden Tips på festlig vegetarisk nyårsmat....