När introducerade ni potta?
Som frågan lyder, när började ni introducera potta och på vilket sätt?
Som frågan lyder, när började ni introducera potta och på vilket sätt?
jag använde bara potta på min dotter 2 gånger och då gjorde hon aldrig något på den..
när hon var 3 år så glömde jag att sätta på en blöja en kväll märkte det på morgonen, men hon hade inte gjort något i sängen och sen den dagen har hon aldrig använt blöja..:)
Ett par månader innan tvåårsdagen tog vi fram pottan till båda barnen. Satte fram den när jag trodde det var dax att kissa, och sedan kollande vi nyfikna på om det skulle komma något i pottan
Båda barnen (en tjej och en kille) valde sedan själva att gå på vanliga toaletten istället, och var blöjfra när dom fyllde 2.
Köpte en potta runt 1 års dagen.
Fick sitta på den ibland vid blöjbyte / inför bad om hon ville ( allt från 1 gång på 3 dagar till flera gånger per dag )
Ibland kom det kiss men oftast inte.
Runt 1 1/2 år tyckte hon det var kul att låtsas sitta på pottan, alltid när någon av oss gick på toa kom hon efter och skulle sitta på pottan dock helst med kläderna på
Det var mitt i vintern så vi påbörjade inte någon seriös träning trots att hon var intresserad utan hon fick "leka" potta med kläderna på och kissa i den ex. på morgonen om hon ville.
I Juni under semestern ( 2 år och 1 mån ), började vi träna och hon fick vara utan blöja hemma. Den första tiden fungerade det bäst om pottan stod i det rum hon var i.
I slutet av Juli blev det bakslag efter att hon fått ha blöja ibland vid barnvakt / resor osv. blev förvirrad och ville bara ha blöja hela tiden.
I slutet av Aug. tog vi bara bort blöjan igen. Har man blöja ska man sova, punkt slut
Fungerade utmärkt.
Nu snart 2 år och 5 mån gammal händer de ca 1 -3 olyckor per vecka. Oftast på dagis då hon glömmer mitt i leken.
Runt tvåårsåldern åkte pottan fram. Inget som helst intresse för den på nästan ett år. Strax efter treårsdagen kunde han tänka sej att provsitta men det kom inget. Sedan tog det några veckor och så började han gå på pottan. Han är torr på natten och på dagen går det bra om han går med rumpan bar. Antar att det känns ungefär som blöja när han har kalsonger på sej, så då händer det olyckor titt som tätt. Han vill inte gå till dagis utan blöja. Men det kommer nog. Vi stressar inte utan försöker bara vara uppmuntrande!
Första pottan kom vid... 1-1,5 månad ungefär. Den användes lite då och då. När hon kunde sitta okej med stöd köpte vi en riktig potta, och hon började sitta regelbundet. Det var inte alltid det kom något, och mycket kom i blöjan, men det var givetvis helt okej.
Introducerade pottan till sonen då han var 1år1vecka och bajsade redan första gången han satt på pottan.
Nu är sonen 2år5mån och varit blöjfri dagtid hemma sedan början av sommaren o blöjfri på dagis sedan början av augusti. På natten används blöja och i den kissar han inte i så ofta.
Kommer det syskon i framtiden så kommer pottan att introduceras ännu tidigare. Så smidigt och skönt när barnen gör sina behov på pottan och behöver inte bära hem så många dyra blöjpaket.
Min dotter är 9 mån och har suttit på pottan några gånger och bajsat :) Det händer max 1 gång per dag och då endast när hon ska bajsa. Lite kul att det funkar hyfsat redan o så slipper hon få bajs i blöjan.
Vi tog fram pottan i sommras, strax före Simon blev 1 ½ år och nu har han kissat i den 3 ggr
Inga mängder, men det kommer iaf!
Vid började med pottan vid 7 månader. Kissar nästan varje gång han sitter på pottan och bajsar några gånger i veckan där. Självklart beroende på om han är nödig eller inte. Han är 1½ år.
Vi började när dottern var 1,5 å. Då var hon ganska intresserad till och från.
När hon fyllde två år var hon blöjfri dagtid och vid 2,5års ålder blöjfri även på natten.
Det händer väl en och annan olycka fortfarande, (hon är 3) men det är sällan numera :)