• Anonym (***)

hur går ett ultraljud till?

ska på undersökning i eftermiddag.
    kan nån vänlig själ upplysa mig om hur det går till så jag blir mindre nervös?

• Svar på tråden hur går ett ultraljud till?
  • mamma2kids

vilken vecka är du i då?

• Hippopotame1

Vad roligt! jag antar att det är ett rutin-UL i omkring v. 17-18??

Du får komma in till en barnmorska eller kanske en läkare som ber dig att lägga dig på en säng och dra upp tröjan. Sen kletar hon/han kontaktgel på din mage och så börjar undersökningen. Det ska inte göra ont, men hon/han kanske trycker lite på magen för att komma åt att se bebisen ordentligt. Oroa dig inte! Skrattande 

• Anonym

Har erfarenhet av UL vid KUB-test och Rutin-ultraljudet. Man lägger sig på en brits, drar upp tröjan och knäpper upp byxorna. Sedan lägger den som gör undersökningen på en gel på magen (som kan kännas kall), och så drar de ultraljussonden över magen, och tittar på en skärm samtidigt (känns ungefär som om du drar en plastslev på magen, om jag ska hitta något att jämföra med). Möjligen känns det litet varmt av ultraljudet, men det är väldigt litet.

Sedan talar de allt som oftast om vad de ser, skärmen är vinklad så att man själv också ser.

Vaginalt Ultraljud har jag dock inte erfarenhet av, så det kan jag inte säga något om.

• Anonym (***)

tack för snabba svar!
    jag är i v14, 13+ något....

• Lowika

Hmm då är det nog gränsfall att det är VUL du ska göra istället. Gjorde jag ett i v12... Vet inte riktigt när man går över från det ena till det andra.

Är det KUB-test, eller bara "för skojs skull"?

• cloudberry79

Jag har gjort både VUL och UL i vecka 12, det går oftast bra att göra UL på magen i den veckan, då ser man andra saker än när man gör VUL. Beroende på vilken anledning du är där för så undersöker man olika saker, till exempel kan man se om det är ett eller flera foster, hur moderkakan ligger och hur livmodertappen ser ut. Det är lite kallt på magen med det yttre ULet och ett VUL kan kännas lite obehagligt, men gör inte ont. Tänk bara på att slappna av och våga ställ frågor om du vill. Inga frågor är dumma frågor, det är din första gång antar jag?!

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (***)

tack igen, vad snälla ni är!

kub är kanske för sent och det är inte för skojs skull, utan jag har helt enkelt upptäckt graviditeten för sent.

VUL, känns det ungefär som en vanlig gynundersökning?

• Anonym

Vul är inte värre är en vanlig gynundersökning :). Lite obehagligt kanske, men det är nog mest grejen att ligga där med benen i vädret och den där grejen mellan benen. Det gör inte ont eller så.

• cloudberry79
    Anonym (***) skrev 2011-09-28 11:03:43 följande:
    tack igen, vad snälla ni är!

kub är kanske för sent och det är inte för skojs skull, utan jag har helt enkelt upptäckt graviditeten för sent.

VUL, känns det ungefär som en vanlig gynundersökning?
    Nej, det känns mindre Staven är mycket smal, som en rundad lång plastpinne som de sätter glidslem på. Den kan kännas lite kall, men det är allt. Jag tror du kommer få göra ett vanligt UL, då behöver du inte mer än dra upp tröjan och hasa ner byxorna lite. Det är bara lite kallt och slemmigt, kan vara lite obehagligt när de trycker ner för att se bättre. Det kommer gå jättebra!
    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2011-09-28 11:05:42 följande:
    Vul är inte värre är en vanlig gynundersökning :). Lite obehagligt kanske, men det är nog mest grejen att ligga där med benen i vädret och den där grejen mellan benen. Det gör inte ont eller så.
    haha, det var väl just det där med "den där grejen" -jag ser för mig att de kör upp ett lysrör!
  • Anonym (***)
    cloudberry79 skrev 2011-09-28 11:07:57 följande:
    Nej, det känns mindre Staven är mycket smal, som en rundad lång plastpinne som de sätter glidslem på. Den kan kännas lite kall, men det är allt. Jag tror du kommer få göra ett vanligt UL, då behöver du inte mer än dra upp tröjan och hasa ner byxorna lite. Det är bara lite kallt och slemmigt, kan vara lite obehagligt när de trycker ner för att se bättre. Det kommer gå jättebra!
    åh, hoppas på ett vanligt UL!
Svar på tråden hur går ett ultraljud till?