Är det OK att äta Lammsteksbenet för en hund??
Har precis ätit världens godaste lammstek och tänkte ge hunden benet, men blir lite osäker om det är ok.
Någon?
Har precis ätit världens godaste lammstek och tänkte ge hunden benet, men blir lite osäker om det är ok.
Någon?
Lamm är väl får (är lite förvirrad för tillfället ) och då är det lättsplittrade ben
som inte är bra för hundar.
Hundar ska inte äta F ben...
Fågel fisk fläsk eller får....
Det går utmärkt att ge alla sorts ben. BARA de inte är tillagade!!!!!!
Inte äta F ben som 1malle skriver.
Fisk
Fågel
Fläsk
Får
Detta pga att dessa ben flisar sig när hunden tuggar dem och går det riktigt illa sätter det sig en benbit i magsäcken eller tarmarna som en sticka.
Som sagt ALLA ben som inte är tillagde går utmärkt att ge inklusive kycklingvingar, oxsvansar då de består av brosk.
Skulle jag aldrig riskera.
Nej det är fel.. Ben på f tex fläskben är flisar sig jättelätt och det blir sylvassa små / stora flisor..
Har du aldrig sett tecx på fläskkarre när det är skivat?
Men det är klart.. Gillar man att chansa så..
Skulle aldrig utsätta min hund för det.
Köp riktigt märgben istället och ge dom råa. Eller älgben om ni har jägare i närheten.
Tips är fryst märgben på sommaren, värsta isglassen för hundarna.. ( tur att man själv slipper )
En vänninas hund fick ben från en gris för det hade minsann aldrig hänt nåt innan, den hunden dog av innre blödningar i magen..
Men min hund äter BARA rå mat!
Kycklingvingar hör till vardagen t.ex.
Benen från fläskkotletten kan jag hålla med om är lite lurigt, så det får han inte så ofta.
Gossensmamma32: Var det kokt eller liknande ben hunden fick?
Sen vi började ge våran hund den här kosten har det blivit en helt annan hund, han har ätit den i ett år, värsta rakethunden har han blivit, ett muskelpaket!!
Det är en dvärgschnauzer.
Förresten, är det nån annan som ger sin hund BARF-mat?
Vet inte om det var kokt eller stek eller rått endast att man utsätter hunden för onödig fara genom att ge hunden; FÅGEL, FISK, FLÄSK Eller FÅR ben
Nej jag utsätter inte min hund för någon onödig risk genom att ge honom sådan mat som är anpassad för hans mage och kropp.
Hur tror du att vargar, rävar lodjur m.m klarar sig? Inte gräver de fram en skål med torrfoder? Nej de jagar ju precis det här F-benen och jag tror inte att många vargar dör p.g.a att benen splittrar sig i magen.
Men man får ju självfallet se upp med hur benen är hanterade innan, om de huggna eller sågade så att det flisat sig då bör man inte ge det.
Mogreta har helt rätt. Ben som inte tillagats på något vis kan man ge hunden. Min hund fick BARF-foder när han var valp. eftersom uppfödarna kör med det. Och då fick han råa kycklingben bland annat - även rå kyckling, köttet alltså. Så många reaktioner jag fick - liksom "ja men blir han inte sjuk av kyckling? Salmonella etc?".
Kolla gärna länken! ----> www.mustela.se/Matsedel.htm
En till länk om BARF-foder för er som vill läsa lite mer
www.jipotimas.se/info_om_barf.pdf
Mogreta: Precis som jag brukar säga! Skulle iofs vara kul att se en varg dissa lammskocken bara för att "han vet" att benen kan flisa sig i magen.
Jag ger mina hundar efter BARF då den lilla har svår foderallergi. Däremot ger jag inte de andra två helt efter reglerna men de får mycket ben o rått kött.
Blev så glad senast jag var hos vetten för vacc o fick veta att deras tandsten nästan helt har försvunnit. Bra andedräckt har de med o magen är suverän samt så är ju nästan allergin helt borta.
Det är inte farligt att ge hundar råa ben bara man använder sunt förnuft, alla råa ben är inte farliga men de som är livsfarliga är de tillagade benen.
Vi har haft våran lilla hund i snart två år, han är åtta år nu, så det är en omplacering.
Innan vi började med BARF var hans päls alldeles matt och gles, han sket 5-6ggr per dag och han var inte alls bra i magen, men nu är han helt tvärtom, aldrig nånsin dålig i magen och pälsen växer och gror
Förstår inte att jag inte tänkt på detta tidigare med våran första hund som dessutom var väldigt petig med maten.
Jag trodde att ju dyrare torrfoder jag köper hos vetrinären desto bättre, men så är ju som sagt inte fallet.
>hörni BARFare, hur stora hundar har ni? Jag testade ett tag med BARF som komplement, och vovven reagerade positivt. Men att utfodra honom med det var dag, två gånger om dan känns tyvärr lite för pyssligt för att jag ska känna mig bekväm med det... Det skulle gå ca 1,5 kg köttiga ben mm om dan till min hund. Kyl o frys skulle behöva proppas fulla bara med hundens mat, känns det som. Känner ni att det är som en livsstil att BARFA, och se till att på rätt vis mixa och köpa ben och grönsaker till era jyckar?
Vi har en liten dvärgschnauzer och han äter ju inte så mycket.
Vi köper hem mat för 4-6 veckor, och ägnar sen nån timme eller två att portionera ut dagsransoner i fryspåsar, det tar ju heller inte så värst mycket plats i frysen heller, han har en egen hylla där.
När vi hade grannhunden här en vecka (mellanschnauzer) så kändes det som hennes mat tog halva frysen, så när man har en stor hund och inte har nära till en försäljare så kan det ju bli lite pyssel om man inte har t.ex frysbox.
Vi är inte så jättenoga med att han ska äta olika sorters kött/ben/grönskaer i veckan, det blir lite som det blir, men det finns inte en tvekan att det här är det bästa han kunnat äta!
Vi har kört med BARF till en tidigare hund men det funkar helt enkelt inte till en Amstaff. blir TOKdyrt och tar MASSOR plats med all mat han behöver
Däremot så får han komplement till den vanliga kosten i form av morötter (för att han gillar att gnaga på dom) Ngn som har förslag på annat som inte blir för mkt om man ger det utöver den vanliga kosten?