• Anonym (desperat)

Att sätta igång förlossningen själv, går det?

För att göra en lång historia kort så kommer jag mest troligt bli igångsatt nästa vecka. Det är någonting som jag verkligen inte vill men jag verkar inte ha något val längre. Är då i v.37+0.

Jag skulle så hemskt gärna vilja att förlossningen startar tidigare för att slippa en igångsättning.
    Då är frågan den, är det överhuvudtaget möljigt att påverka en förlossningsstart själv?

Jag har läst om hallonbladste och ricinolja och testat båda. Tog 2 msk ricinolja tisdag, och onsdag men det resulterade mest bara i ordentliga diarréer och lite magknip som försvann såfort jag hade fått vara på toa. Jag har läst litegrann om ricinolja och känner mig totalt dum i huvudet som överhuvudtaget har testat, men jag är verkligen desperat nu. Är det värt att testa en tredje och sista gång tror ni? Om jag dricker upp resten som är i flaskan, dvs lite mer än halva?

Snälla hoppa inte på mig för det här. Jag hade gärna haft kvar barnet i magen till det själv är redo att komma ut om det inte var pga vissa omständigheter som gör att jag måste bli igångsatt i förtid. 

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja komma med något förslag?? 

• Svar på tråden Att sätta igång förlossningen själv, går det?
  • Sommarpresent

I mina två senaste graviditeter så drack jag mirakeldrycken. Dagen efter så släppte slemproppen båda gångerna. 2-3 dagar efter så kom bebisen. Den ena i vecka 39+3 och den andra i vecka 38+4. Nu är jag nöjd med tre barn, men om jag skulle ha skaffat fler så hade jag druckit mirakeldrycken igen!

• Anonym

Sex sägs väl kunna sätta igång vissa.

• Dior

Är man öppen det minsta lilla så ska sex vara bra, för spermierna innehålla samma ämnen som i dom pillerna man får för just igångsättning på förlossningen.

Jag är på +3 idag och jag har druckit hallonbladste men inget som fungerat på mig, har storstädat, varit ute och gått långa promenader, spelat fotboll med sonen i trädgården, färdknäppat men inget har fungerat. Jag är öppen för ett finger och fick en hinnsvepning igår, så nu ska det provas med färdknäpp igen. 

• sallybuse

Vet inte varför du måste ha igång din förlossning.Men tror att de kan bli svårt för du har ju inte gått den fulla tiden än 40 veckor.Barnet är nog inte riktigt mogen än att komma ut.Så du får nog snällt vänta tills din igångsättning.Lycka till.

• Skruttelito

Om det hade funnits ett sätt att starta en förlossning på egen hand hade inte en kvinna i världen gått över tiden.

• Emmalinnéa

det finns absolut ingenting som kan sätta igång en förlossning, ricinolja är du tokig? 

Kan man påverka förlossningsstarten?
    Enkelt svar, nej det är väldigt sällan man kan påverka när förlossningen startar, och tur är nog det ibland.
    Det enda, och tyvärr mest avskydda svar är, att bebisen kommer när den är klar – inte när vi vill. Det är en mognadsfråga och handlar om ett samspel mellan bebis och moderkaka. BF-datumet är ett bara ungefärligt datum. Jag vet att det är lätt att strirra sig blind på det men det är BF plus/minus två veckor som gäller, inget annat.
    Det känns lite elakt att skriva det, men det finns faktiskt inget som hjälper. 
    Mitt enda råd till alla som funderar och längar och känner frustrationen växa är att boka in så mycket som möjligt i almanackan, bjuda hem vänner, gå på bio till exempel eller passa på att läsa en bok. Det blir väldigt jobbigt att sitta hemma och trumma på bordsskivan och vänta på bebisen och man ska ha klart för sig att livet blir ganska annorlunda efter att bebisen är ute och att man inte kommer att hinna med mycket av det förr spenderat fritiden på.

Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.

niomanader.se

Barnet kan alltså dö, idioti att försöka med något hemma alls!

Vänta tills igångsättningen på bb så är du säker och med många erfarna omkring dig det är bäst för er båda 

• Anonym (desperat)
    Emmalinnéa skrev 2011-09-28 14:35:53 följande:
    det finns absolut ingenting som kan sätta igång en förlossning, ricinolja är du tokig? 

Kan man påverka förlossningsstarten?
    Enkelt svar, nej det är väldigt sällan man kan påverka när förlossningen startar, och tur är nog det ibland.
    Det enda, och tyvärr mest avskydda svar är, att bebisen kommer när den är klar – inte när vi vill. Det är en mognadsfråga och handlar om ett samspel mellan bebis och moderkaka. BF-datumet är ett bara ungefärligt datum. Jag vet att det är lätt att strirra sig blind på det men det är BF plus/minus två veckor som gäller, inget annat.
    Det känns lite elakt att skriva det, men det finns faktiskt inget som hjälper. 
    Mitt enda råd till alla som funderar och längar och känner frustrationen växa är att boka in så mycket som möjligt i almanackan, bjuda hem vänner, gå på bio till exempel eller passa på att läsa en bok. Det blir väldigt jobbigt att sitta hemma och trumma på bordsskivan och vänta på bebisen och man ska ha klart för sig att livet blir ganska annorlunda efter att bebisen är ute och att man inte kommer att hinna med mycket av det förr spenderat fritiden på.

Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.

niomanader.se

Barnet kan alltså dö, idioti att försöka med något hemma alls!

Vänta tills igångsättningen på bb så är du säker och med många erfarna omkring dig det är bäst för er båda 
    Om jag är tokig? Förvånad Detta har jag redan läst på niomanader.se. Vill hellre ha svar från folk med egna erfarenheter. Varför skulle barnet kunna dö av ricinolja?? Det är inte giftigt på något sätt och att det skulle dö pga att förlossningen går för fort är väl ganska långsökt? Att gå igenom en förlossning är en risk både för mamma och barn. Ibland händer det tyvärr att små barn dör, vare sig man tagit ricinolja eller inte. Det finns inget som bevisar att just ricinoljan tagit död på barn, inte heller mammor för den delen.
    Anonym skrev 2011-09-28 13:50:34 följande:
    Dior skrev 2011-09-28 13:56:17 följande:
    Är man öppen det minsta lilla så ska sex vara bra, för spermierna innehålla samma ämnen som i dom pillerna man får för just igångsättning på förlossningen.

Jag är på +3 idag och jag har druckit hallonbladste men inget som fungerat på mig, har storstädat, varit ute och gått långa promenader, spelat fotboll med sonen i trädgården, färdknäppat men inget har fungerat. Jag är öppen för ett finger och fick en hinnsvepning igår, så nu ska det provas med färdknäpp igen. 
    Sex känns inte som något bra alternativ för oss tyvärrRynkar på näsan
    Sommarpresent skrev 2011-09-28 13:46:02 följande:
    I mina två senaste graviditeter så drack jag mirakeldrycken. Dagen efter så släppte slemproppen båda gångerna. 2-3 dagar efter så kom bebisen. Den ena i vecka 39+3 och den andra i vecka 38+4. Nu är jag nöjd med tre barn, men om jag skulle ha skaffat fler så hade jag druckit mirakeldrycken igen!
    Mirakeldrycken? Vad är det? Glad
  • Emmalinnéa
    Anonym (desperat) skrev 2011-09-28 14:49:17 följande:
    Om jag är tokig? Förvånad Detta har jag redan läst på niomanader.se. Vill hellre ha svar från folk med egna erfarenheter. Varför skulle barnet kunna dö av ricinolja?? Det är inte giftigt på något sätt och att det skulle dö pga att förlossningen går för fort är väl ganska långsökt? Att gå igenom en förlossning är en risk både för mamma och barn. Ibland händer det tyvärr att små barn dör, vare sig man tagit ricinolja eller inte. Det finns inget som bevisar att just ricinoljan tagit död på barn, inte heller mammor för den delen.
    Anonym skrev 2011-09-28 13:50:34 följande:
    Sex känns inte som något bra alternativ för oss tyvärrRynkar på näsan
    Mirakeldrycken? Vad är det? Glad
    det kan stressa  bebis till att bajsa i vattnet då är det stor risk att den får ner mekonium i lungorna och det är jätte farligt.
    och när en förlossning går för fort dvs det blir alldeles för tätt mellan värkarna, hinner barnet inte få syre från moderkakan mellan värkarna och kan således drabbas av syrebrist vilket också är farligt!

jössös tänk logiskt
  • syntharen
    jag undrar också vad mirakeldrycken är...
  • spontaneous86

Be att få hinnsvepning om det inte funkar inom 48 timmar prova igen.
    Jag var i 37+4 i måndags och var på bedömning för igångsättning men jag ville vara mogen först, vill att det skulle vara så naturligt som möjligt. Efter hinnsvepningen så har min slempropp lossnat nu även idag och värkar kommer och går men inte regelbundet mer än några timmar. Skall tillbaka imorgon för att se resultatet av det.
    Så mitt tips är be om hinnsvepning!! MEst naturliga sättet och inga risker heller!  

• Anonym

jag drack basilikate när jag gick på slutet med sonen och efter 2 dagars intensivt drickande som inte är farligt för bebisen starta min förlossning och lillkillen föddes efter 6 minuter på förlossningen...

• Anonym (desperat)

Den där mirakeldrycken verkar inte speciellt god men kanske värd att testa iaf. Tack för tipset!Glad

Någon som hört talas om att man kan hoppa igång förlossningen? Jag läste just i en annan tråd om en tjej som ställt sig och hoppat rakt upp och ner i ca två timmar och efter det hade förlossningarna startat med båda hennes barn, en hade hon tom. fått 10 dagar tidigt. Jag har för mig att det är farligt att hoppa i slutet av graviditeten men jag vet inte varför?! Någon som vet om det är fritt fram att ställa sig och studsa? Flört

• Emmalinnéa
    Anonym (desperat) skrev 2011-09-28 18:13:21 följande:
    Den där mirakeldrycken verkar inte speciellt god men kanske värd att testa iaf. Tack för tipset!Glad

Någon som hört talas om att man kan hoppa igång förlossningen? Jag läste just i en annan tråd om en tjej som ställt sig och hoppat rakt upp och ner i ca två timmar och efter det hade förlossningarna startat med båda hennes barn, en hade hon tom. fått 10 dagar tidigt. Jag har för mig att det är farligt att hoppa i slutet av graviditeten men jag vet inte varför?! Någon som vet om det är fritt fram att ställa sig och studsa? Flört
    livsfarligt och också det idioti! 

Om något så ska man inte överanstränga sig i slutet på en graviditet. Springa i trappor och tvätta fönster är två andra myter som sägs sätta igång en förlossning. Om du känner dig pigg och ovanligt sugen på att tvätta fönster så gör det, men känner du dig trött (som man vanligtvis är) så ta det lugnt. Du kommer att behöva ALLA dina krafter när förlossningen väl startar och om något så bör du passa på att vila så mycket du kan.
    I slutet av graviditeten är kroppen också extra känslig och att det vid för mycket kraftansträngning faktiskt finns en realistisk möjlighet att moderkakan kan lossna eller börja blöda!

• Anonym
    Anonym (desperat) skrev 2011-09-28 18:13:21 följande:

Du kan ge dig själv jobbiga sammandragningar, men förlossningen startar inte av det. Latensfasen kan stimuleras av vila.
  • Anonym

Oj, det låter som man måste ha väldigt bra kondition och väldigt då graviditetsproblem om man står och hoppar i 2 timmar.

• spontaneous86

Var på undersökning av en överläkare och hon sa att vila och avslappning är det bästa om man vill ha en bra latensfas... men jag vet inte... vila har jag gjort i 3 månader haahaa! Ingen bebis i sikte  trots 2 hinnsvepningar, bara att slemproppen har gått i mån, tis och ons... sen inget mera... :(

• Tokern
    spontaneous86 skrev 2011-10-01 21:26:57 följande:
    Var på undersökning av en överläkare och hon sa att vila och avslappning är det bästa om man vill ha en bra latensfas... men jag vet inte... vila har jag gjort i 3 månader haahaa! Ingen bebis i sikte  trots 2 hinnsvepningar, bara att slemproppen har gått i mån, tis och ons... sen inget mera... :(
    Vila hjälper inte före båda mamma och bebis är redo. Tyvärr kan man inte göra mycket mer än att se till att äta ordentligt, vila, fördriva tiden och hoppas att väntan blir kort.
Svar på tråden Att sätta igång förlossningen själv, går det?