• solrosen83

tips på att få i sjuka barn vätska...

Hej.. hur beter ni er när era barn har feber och inte vill varken äta eller dricka? Min tös på 7 månader har feber igen och hon vill inte äta eller dricka.. vill ju inte lägga saft i flaska direkt.. men vad kan jag göra? Jag ammar henne också, men hon vill inte ha bröstet heller... Har du nåt tips?

• Svar på tråden tips på att få i sjuka barn vätska...
  • trollnatt

gillar hon att slicka på is?? som tex glass men gjord själv i isfacket med 2 tandpetare i det funkade när min tös var liten hon slickade även i sig den gången buljong från soppa som jag hade fryst in (som var hemma gjord utan salt )

• solrosen83

is? blir de inta kall om tubgan då? undrar vad man kunde blanda med i vatten så att vattnet fick lite "godare" smak... bara så lite att hon skulle gilla det... kanske späda ut en fruktpure burk i vatten så att den går att dricka med vällingnapp?

• ludde1

GLASS I STORA LASS alla barn älskar glass stora som små

• Spark

jag gjorde så med min tös när hon inte ville äta eller dricka. att Jag blandade i lite päron pure i vatten så fick hon dricka det med välling napp, det funka kanon..

• vivianne

Det finns ju fruktdrycker i barnmatshyllan, från 4 mån. Jag har köpt ett par för att ha hemma om det behövs vid just sjukdom då jag har hört att det kan funka bra. Har som tur är inte behövt använda dem än... Läser på flaskan att den är osockrad och berikad med järn och c-vitamin. Låter väl bra? Eller kanske välling?

• busmor

När barn är sjuka kan man strunta i alla socker- och saltregler. De behöver få i sig både socker och salt (i rimliga mängder) för att orka bli friska. Det finns speciell vätskeersättning till små barn på apoteket och den innehåller både socker och salt. Jag tycker att du ska prova med allt du kommer på. Isglass och festis är ett bra tips (det fick min son på akuten när han var uttorkad). Det viktigaste är att du får i henne vätska, skulle hon få i sig lite för mycket socker eller salt, så gör det inte så mycket om hon får en bra kost när hon är frisk. Vätskebrist är mycket farligare än socker och salt.

Ett tips är att fylla nappflaskan med något drickbart och sedan spruta in det i munnen på henne (tryck på nappen när den är full). Har du tur så kan det bli en rolig lek.

Svar på tråden tips på att få i sjuka barn vätska...