• Myan82

Vi föräldrar som har barn med förstoppning och får Movicol Jr

Hej alla glada där ute!

Denna tråd kanske finns redan, men jag vill ändå ha råd och tips, och även hjälpa andra föräldrar som har barn som har förstoppning och får Movicol Jr...

Hur blir erat barn när han/hon får förstoppning och får Movicol Jr? Brukar ni få använda Klyx (mini lavemang)
    Hur många dos-påsar ger ni erat barn?
    Och hur är det med kosten hemma hos er?
    Ger ni mer en vad det står på receptet?

Jag själv ger mitt barn en halv påse på morgon och andra halvan vid middagen, då barnets läkare har rekomenderat mig att göra så.
    Jag har ändrat barnets kost, iaf när det gäller frukt, bröd, fil, yoghurt, mjölk, linfrön och pastan.

Berätta lite om erat barns matvanor och hur bajset blir, så vi kan hjälpa varann på traven.

• Svar på tråden Vi föräldrar som har barn med förstoppning och får Movicol Jr
  • Pussungen

Vår dotter har kronisk förstoppning. Hon är nu 8½ år och har haft problem med sin mage ända sen hon var bebis. Vi har provat lactulos, lactipex, forlax junior, klyx och laxoberal. Nu sedan ungefär en vecka har hon fått Movicol JR. Hon har hittills tagit en påse morgon och kväll. För två dagar sedan var hon på magröntgen vilket visade på stora mängder avföring i tarmen så nu ska vi göra en "attackfas" med Movicol. Det innebär att hon ska ta:

Dag 1 - 2 påsar
    Dag 2 - 4 påsar
    Dag 3 - 6 påsar
    Dag 4 - 8 påsar
    Dag 5 - 10 påsar
    Dag 6 & 7 - 12 påsar

Därefter är det meningen att hon ska trappa ner igen för att kunna återgå till 2 påsar/dag. Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera för jag lider med min dotter som haft det så jobbigt.

Hennes problem blir även att pga hennes förstoppningsproblem så kissar och bajsar hon på sig mellan 1 & 7 ggr/dag och det är INTE kul när man är 8 år.

• Myan82

Vad ger du henne för kost? Jag har hört att kosten är en bra metod med förstoppning :)

Jag har prövat det på min son, och det har gett ett super bra resultat på magen/tarmarna.

Ska fortsätta ge min son ½ påse morgon och kväll, för det fungerar bra på han.

Stackars liten, min son skäms oxå när han bajsar på sig lite i byxan och han är 10år.      

Svar på tråden Vi föräldrar som har barn med förstoppning och får Movicol Jr