• svenjo

    Hon är förälskad i mig men vill/vågar inte kliva av sitt förhållande

    Hej Forumet!


    Jag är förälskad i en tjej som är både förlovad och har hus tillsammans med en kille som hon lever i en kompisrelation med. Hade vi båda varit singlar hade det blivit hon och jag direkt... Hon är alltså rätt kär i mig. Tyvärr vågar hon inte ta klivet ur sitt förhållande och jag vet inte vad jag kan göra för att coacha henne till att ta klivet... Det är det jag behöver hjälp med här av Er! Vad ska jag göra för att få henne att ta klivet?


    Lite bakgrundsinfo:
    De lever i en kompisrelation
    De har varit tillsammans 8år tror jag
    De har endast haft sex två ggr de senaste tre åren
    Deras familjer tycker om varandra och är ganska insnärjade i varandra vad jag förstått
    Hon är "nöjd" med sitt förhållande
    Hon pluggar, han jobbar
    De har ett hus tillsammans, som hon älskar
    De är förlovade


    Jag tror att hon är rädd för att lämna förhållandet för att det är tryggt och hon vet vad hon har samt att det kanske blir svårt ekonomiskt att lämna honom.


    Jag skulle göra vad som helst för henne. Jag skulle utan tvekan flytta till henne. Just nu bor vi drygt 20mil ifrån varandra. Det finns ingenting som betyder mer än att få vara med henne. Jag har aldrig haft så starka känslor för någon, och då har jag ändå haft ett par riktigt seriösa förhållanden varav det ena varade i sex år. Hela min magkänsla skriker att detta är kvinnan i mitt liv!


    Vi har gått så långt att vi gjort allt utom att ha sex. Hennes självkontroll är imponerande för hon blir galen när hon är med mig. Tyvärr börjar det gå så långt att hon inte gärna vill träffa mig för att jag är för farlig för henne. Hon kan inte kontrollera sig när hon är med mig och då vill hon inte vara med mig... Hon säger att hennes hjärta säger en sak men hennes hjärna säger en annan sak, och hon har valt att följa sin hjärna.


    Så vad ska jag göra för att få henne att inse att jag kan göra henne lyckligare än hon är nu? Hur ska jag få henne att lyssna mer på sitt hjärta istället för hjärnan? Att våga ta steget från sitt kärlekslösa förhållande....


     Snälla forumet, hjälp!!!

  • Svar på tråden Hon är förälskad i mig men vill/vågar inte kliva av sitt förhållande
  • Blablabla

    Jag tror inte att hon har ett kärlekslöst förhållande, tyvärr... Man tror alltid att gräset är grönare på andra sidan, men dessvärre är det sällan det. Vore jag "rätt kär i någon" , hade jag inte tyckt det va skäl nog att lämna en partner , med den bakgrundinformationen som du skrev. "Galen förälskelse" är ofta en tillfällig grej, sedan är det inte lika roligt.

  • svenjo

    Jag vet att hon har ett kärlekslöst förhållande. Vi har pratat väldigt ingående om det. De lever i en syskonrelation kan man säga, enligt en av hennes kompisar som jag känner.

    Men det är inte helt omöjligt att det var en galen förälskelse från hennes sida.

  • von Brev

    Du kan nog inte göra så mycket än att vänta på att hon inser vad som är viktigast själv. Kanske kan du pressa henne lite för att bara vänta är inte bra för dig.

  • svenjo

    Väntar är det jag försöker göra just nu. Men det är jobbigt. Men hon är värd att vänta på! Hjärta

  • Izze

    Känner igen det där, har träffat en man som inte verkar kunna kliva ur sitt samboförhållande, men jag vet inte hur länge jag tänker vänta... :/

  • Doriath

    Jag skulle ta ett steg tillbaka. Finns ingen som kan bestämma mer än tjejen själv. Lyckas du "övertala" henne till något och hon sen ångrar sig lite så är det du som får på skallen.
    Låt henne längta och se vad som händer.

  • Bodi

    Hade hon varit upp över öronen kär idog hade hon lämnat sin sambo. Hon kommer antagligen inte göra det. Ställ lite krav på henne. Lämnar hon inte sin sambo kan ni inte fortsätta tyvärr. Se vad hon gör. Situationen som hon lever i nu är ideal. Tryggheten brukar alltid vinna över spänningen. Man vet vad kan har men aldrig vad man får.


    Stella Elsa & Thor
  • Ruby01

    Jag tycker aldrig att man ska vänta på någon på det sättet, en relation måste vara ömsesidig. Den enda som förlorar på det där är du. Och jag tror du är lite väl lättlurad om du tror på att de har en syskonrelation bara för att ni pratat om det ingående. Jag skulle inte ha några problem att ljuga om något väldigt ingående om jag tyckte att jag tjänade på det. Om det var kärlekslöst skulle hon inte stanna hos honom, men hennes förhållande kanske är som alla förhållanden är efter åtta år, att man inte har lika mycket sex och att man har en kärlek på en annan nivå än när man är nyförälskad. Jag tycker det faktum att hon inte velat ha sex med dig tyder på att hon inte vill vara otrogen mot honom, och att hon därför har väldigt mycket känslor för honom, och då kommer hon inte lämna honom. Och om hon stannar av ekonomiska skäl? Vill du verkligen ha en tjej som utnyttjar en kille för pengar? Är inte det lite att vara hora? Om du istälet går vidare och träffar andra kommer hon bli svartsjuk och tvingas välja mellan honom och dig. Som sagt, den enda som förlorar på det där är du, och hon kommer inte respektera en kille som bara går och väntar och trånar och inte gör något. Tjejer vill ha killar som visar handlingskraft och styrka och vill slåss för sin tjej. Du vill ju inte slåss för det ni har om du bara går och väntar, det är så passivt och tråkigt.

  • svenjo

    Hur ska man slåss för en tjej då? Jag har fått förslag på att ringa hennes kille och berätta om oss... Känns lite drastiskt, men hon skulle antagligen bli singel då. Frågan är om hon vill ha mig efter det...

    Jag har redan sagt till henne att jag är beredd att flytta och jag har tom möjligheten att få ett jobb i hennes stad.

  • Dorro

    Hej
    Hur gick det sedan?
    Jag har en bror som hamnat i en liknande situation och är villrådig och ledsen.
    Häls.

Svar på tråden Hon är förälskad i mig men vill/vågar inte kliva av sitt förhållande