• hosianna

    Hur väljer man organisation att köa hos när man inte är insatt i alla detajler!?

    Jag och min man har börjat prata om att ställa oss i kö för adoption, just nu håller vi på med IVF men med tanke på kötiderna för att få adoptera så verkar det ju bara dumt att vänta med att köa iaf, man vet ju aldrig hur det går med allt. Men hur i hela friden väljer man vilken/vilka organisationer man ska köa hos utan att behöva spendera flera veckor framför datorn o läsa på om allt. Känns otroligt överväldigande samtidigt som man inte vill "slösa" mer tid. Vill stå i kö nu! Men det verkar ju dyrt så man kan ju inte stå i kö hos alla,så man vill ju verkligen välja rätt osv.

    Är inte heller heöt redo att börja ta ställning till vilka länder osv man kan tänka sig att adoptera från och vad jag lyckats klura ut hittills så avgör ju sånt med vilken organisation man väljer. Suck att det ska vara så svårt med allt!

    Skulle iaf vara ytters tacksam om nån kunde hjälpa =)

     

  • Svar på tråden Hur väljer man organisation att köa hos när man inte är insatt i alla detajler!?
  • Emeli

    Gå in på de olika organisationernas hemsidor och läs


    vilka länder de förmedlar barn ifrån och vilka krav dessa länder ställer på de blivande föräldrarna. vilka ekonomiska villkor som gäller för adoption genom organisationen, och vad som ingår i kostnaden. Jämför. hur lång väntan det är just nu i de olika länderna. OBS detta kan ändras när som helst Denna läsning tar inte så lång tid.

    Organisationernas hemsidor, och mycket annat intressant hittar du här: www.mia.eu

    Sortera: stryk alla länder som ställer krav som ni inta kan leva upp till. Se vilka länder som återstår och vilken eller vilka organisationer som förmedlar barn från just dessa länder. Anmäl er som medlemmar just där.

    Vissa lyckligt lottade har sån tur att de passar in på nästan alla länder. Då tittar ni på den ekonomiska biten, Ta ställning vad som passar er bäst, och bestäm organisation.

    I vissa fall är väntetiden på barn av avgörande betydelse, och det får avgöra valet av organisation.

    Det finns alltså inget snabbt och lätt svar på din fråga. Du måste läsa, jämföra och ta ställning. Dessutom beror det på hur man är som person. Vissa föredrar en stor organisation, andra trivs bättre med en liten.

    Lycka till!
  • en glad

    Val av land hjälper organisationen till med då medgivnadeutredningen finns att läsa. Det är svårt/omöjligt att välja land själv för det kan finnas något finstilt litet krav som inte tydligt framgår i den mer "allmänna" informationen om landet ....

  • villsågärna38
    Emeli skrev 2011-09-28 18:50:59 följande:
    Gå in på de olika organisationernas hemsidor och läs
    vilka länder de förmedlar barn ifrån och vilka krav dessa länder ställer på de blivande föräldrarna. vilka ekonomiska villkor som gäller för adoption genom organisationen, och vad som ingår i kostnaden. Jämför. hur lång väntan det är just nu i de olika länderna. OBS detta kan ändras när som helst Denna läsning tar inte så lång tid.

    Organisationernas hemsidor, och mycket annat intressant hittar du här: www.mia.eu

    Sortera: stryk alla länder som ställer krav som ni inta kan leva upp till. Se vilka länder som återstår och vilken eller vilka organisationer som förmedlar barn från just dessa länder. Anmäl er som medlemmar just där.

    Vissa lyckligt lottade har sån tur att de passar in på nästan alla länder. Då tittar ni på den ekonomiska biten, Ta ställning vad som passar er bäst, och bestäm organisation.

    I vissa fall är väntetiden på barn av avgörande betydelse, och det får avgöra valet av organisation.

    Det finns alltså inget snabbt och lätt svar på din fråga. Du måste läsa, jämföra och ta ställning. Dessutom beror det på hur man är som person. Vissa föredrar en stor organisation, andra trivs bättre med en liten.

    Lycka till!
    Håller helt med - det är research som man måste göra om man inte vill betala för att stå i kö hos alla organisationerna. Tips - välj två så att ni dubblar chanserna, då har ni även sparat kötid till syskon om ni adoperar ifrån den ena. Lycka till! Kram
  • villsågärna38
    en glad skrev 2011-09-28 19:03:33 följande:
    Val av land hjälper organisationen till med då medgivnadeutredningen finns att läsa. Det är svårt/omöjligt att välja land själv för det kan finnas något finstilt litet krav som inte tydligt framgår i den mer "allmänna" informationen om landet ....
    Men vad är det för kommentar? Som adoptionssökande så börjar man ju självklart att fundera på länder redan när man ställer sig i kö även om man formellt sett inte väljer förrän utredningen är klar. Det är absolut inte svårt eller omöjligt att få uppfattning om vilka länder man passar bäst in på. Föreningarna är väldigt trevliga att ha att göra med, har telefontider och bra hemsidor...
  • hosianna
    ekke skrev 2011-09-28 16:59:08 följande:
    Vi är i samma situation så jag hjälper till att puffa tråden lite :)
    Vill du följas åt så kan vi hjälpas åt lite kanske? =)
    Emeli skrev 2011-09-28 18:50:59 följande:
    Gå in på de olika organisationernas hemsidor och läs
    vilka länder de förmedlar barn ifrån och vilka krav dessa länder ställer på de blivande föräldrarna. vilka ekonomiska villkor som gäller för adoption genom organisationen, och vad som ingår i kostnaden. Jämför. hur lång väntan det är just nu i de olika länderna. OBS detta kan ändras när som helst Denna läsning tar inte så lång tid.

    Organisationernas hemsidor, och mycket annat intressant hittar du här: www.mia.eu

    Sortera: stryk alla länder som ställer krav som ni inta kan leva upp till. Se vilka länder som återstår och vilken eller vilka organisationer som förmedlar barn från just dessa länder. Anmäl er som medlemmar just där.

    Vissa lyckligt lottade har sån tur att de passar in på nästan alla länder. Då tittar ni på den ekonomiska biten, Ta ställning vad som passar er bäst, och bestäm organisation.

    I vissa fall är väntetiden på barn av avgörande betydelse, och det får avgöra valet av organisation.

    Det finns alltså inget snabbt och lätt svar på din fråga. Du måste läsa, jämföra och ta ställning. Dessutom beror det på hur man är som person. Vissa föredrar en stor organisation, andra trivs bättre med en liten.

    Lycka till!
     Tack för ditt svar! Det var lite det jag var rädd för, att det ändå skulle vara mkt jobb redan nu. Men man lär väll börja nån stans.

    Jag läste nånstans ett tips att famlijerådgivningen i kommun kunde hjälpa till med råd så här i början, nån som har erfarenhet av detta eller liknande? 
  • Hej och Hopp

    Så mycket jobb är det nog inte ändå.
    Det är inte så många organisationer och jag tror väl att alla har en sida med en sammanställning av vad som krävs för att få adoptera från landet.
    Visst är det så att det kan finnas krav som man missar men en bild borde ni få ändå.
    Hur mycket energi ni måste lägga på valet beror kanske lite på era omständigheter.
    Är ni relativt unga, har varit gifta ett tag, inte har några sjukdomar, kan ni få ett intyg på att ni har fertilitetsproblem och som extra bonus är troende kristna så borde era valmöjligheter vara ganska stora.

    Har ni någon sjukdom eller om någon av er är nära åldersgränsen eller något annat som begränsar er - ja då blir det viktigare att titta mer noggrant på era möjligheter.

    Men ta den tiden och kolla igenom de olika ländernas krav!
    Lycka till!

  • villsågärna38
    hosianna skrev 2011-09-28 21:10:35 följande:
    Vill du följas åt så kan vi hjälpas åt lite kanske? =)
    Emeli skrev 2011-09-28 18:50:59 följande:
    Gå in på de olika organisationernas hemsidor och läs
    vilka länder de förmedlar barn ifrån och vilka krav dessa länder ställer på de blivande föräldrarna. vilka ekonomiska villkor som gäller för adoption genom organisationen, och vad som ingår i kostnaden. Jämför. hur lång väntan det är just nu i de olika länderna. OBS detta kan ändras när som helst Denna läsning tar inte så lång tid.

    Organisationernas hemsidor, och mycket annat intressant hittar du här: www.mia.eu

    Sortera: stryk alla länder som ställer krav som ni inta kan leva upp till. Se vilka länder som återstår och vilken eller vilka organisationer som förmedlar barn från just dessa länder. Anmäl er som medlemmar just där.

    Vissa lyckligt lottade har sån tur att de passar in på nästan alla länder. Då tittar ni på den ekonomiska biten, Ta ställning vad som passar er bäst, och bestäm organisation.

    I vissa fall är väntetiden på barn av avgörande betydelse, och det får avgöra valet av organisation.

    Det finns alltså inget snabbt och lätt svar på din fråga. Du måste läsa, jämföra och ta ställning. Dessutom beror det på hur man är som person. Vissa föredrar en stor organisation, andra trivs bättre med en liten.

    Lycka till!
     Tack för ditt svar! Det var lite det jag var rädd för, att det ändå skulle vara mkt jobb redan nu. Men man lär väll börja nån stans.

    Jag läste nånstans ett tips att famlijerådgivningen i kommun kunde hjälpa till med råd så här i början, nån som har erfarenhet av detta eller liknande? 
    Familjerådgivningen har nog ingen koll på adoptioner, måste vara Familjerätten du menar, det är där man gör sin adoptionsutredning sen. Min erfarenhet är att de inte är sånna experter på val av land och föreningar, bättre att tala med föreningarna direkt eller kolla på Mias hemsida. Ett bra tips kan ju också vara att ringa runt till föreningarna, berätta om ålder, ev sjukdomar, hur länge ni varit gifta, vikt, vilken ålder ni önskar på barnet, om ni kan tänka er special needs osv så kan ni få bra råd på telefon.Om ni märker att en förening bara har ett land ni passar in på t ex så är det ju ingen hit. Vi valde AC och BFA för att de hade bästa kombinationen för oss. Hade vi varit yngre så hade BV och FFIA också kunnat vara alternativ men de har så få länder vi passar in på så att vi hoppade dem.
  • villsågärna38

    Hej igen! TS, såg att du var 27 år i din presentation. Då hade jag rekommenderat t ex Colombia som bra land för er eftersom de gärna ser unga föräldrar till små barn. De kräver 3 års sambo eller två år som gifta (man måste vara gift för att öht få adoptera i Sverige) och kötiden i Sverige är lång, över 2 år innan ni får skicka ansökan men om ni tror att det här inte kommer att bli aktuellt förrän om ett tag så kan t ex AC vara en bra förening att ställa sig i kö i redan nu. Har ni varit gifta länge, 3 år och kan vara lediga från jobbet kan Kenya gå snabbt, finns också hos bl a AC. Är ni religiösa så kan Sydafrika passa, finns också hos AC. Vissa länder går bort för att du är för ung, t ex Kina och Taiwan vill att man är 30 år, de har även BMI-krav. BFA har rätt många östeuropeiska länder där det kan gå rätt snabbt men man har inte riktigt samma chans att få ett litet barn utan de är ofta 2-3 år. Mycket att fundera på helt enkelt och många faktorer som avgör så det finns liksom inga genvägar, sitt en dag och plöj webbar helt enkelt!!  Lycka till!

  • hosianna
    villsågärna38 skrev 2011-09-28 21:21:09 följande:
    Familjerådgivningen har nog ingen koll på adoptioner, måste vara Familjerätten du menar, det är där man gör sin adoptionsutredning sen. Min erfarenhet är att de inte är sånna experter på val av land och föreningar, bättre att tala med föreningarna direkt eller kolla på Mias hemsida. Ett bra tips kan ju också vara att ringa runt till föreningarna, berätta om ålder, ev sjukdomar, hur länge ni varit gifta, vikt, vilken ålder ni önskar på barnet, om ni kan tänka er special needs osv så kan ni få bra råd på telefon.Om ni märker att en förening bara har ett land ni passar in på t ex så är det ju ingen hit. Vi valde AC och BFA för att de hade bästa kombinationen för oss. Hade vi varit yngre så hade BV och FFIA också kunnat vara alternativ men de har så få länder vi passar in på så att vi hoppade dem.
    Tack, kanske skulle börja med att kolla runt lite på hemsidorna och även ringa runt till de olika.

    Jag blir lite fundersam på det där med sjukdomar, jag har endometrios, som också är orsaken till vår barnlöshet, nån som har nån erfarenhet av hur man brukar se på just den sjukdomen?
    Min man är hörselskadad, är det nåt som kan komma att spela nån roll?

    Tack igen för alla bra svar, det uppskattas otroligt! Ska sätta mig imorn o plocka ut alla bra tips och börja kolla lite iaf!  Fyll gärna på med fler tips alla ni som har erfarenheter {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hur väljer man organisation att köa hos när man inte är insatt i alla detajler!?