• Videkorgen

Hjälp fort tack! Trött el deppig??? Sömn?

Fick barn i lördags. 

Har jättesvårt att slappna av och sova under dagarna när barnet sover, och sambon ska ta hand om barnet.

Ammar ju flera gånger per natt. Alltså sover nog för lite. Sover en dålig sömn, vaknar såklart lätt vid minsta pip från barnet.

Har försökt vila på dagen ensam i ett eget rum när sambon tar hand om barnet, men jag kan bara inte slappna av! Och sambon bara tjatar att jag måste vila. Jag är trött men inte på gränsen än.

Har känt kanske två kvällar/eftermiddagar att jag bara vill gråta och inte orkar och inte tycker något alls är kul. Känner mig "på tå" nästan hela tiden. Känner mig lite som en zombie. 

Hur ska jag göra??? Hur gör alla andra??? Med sömn och så vidare??? Är jag normal eller onormal eller vad??? Jag blir galen, snälla kan någon komma med lite åsikter.  

• Svar på tråden Hjälp fort tack! Trött el deppig??? Sömn?
  • skånegås

Verkar helt normalt. Veckan efter förlossningen är MYCKET hormoner i omlopp. De flesta blir gråtiga och värst ska dag 3 vara... men det varierar förståss lite. Själv vilar (och sover) jag bäst med lillen bredvid mig. Samsov och vila dagtid då lillen ligger bredvid dig i sängen. Då slipper du vara så "orolig" och det går iaf för mig lättare att slappna av.

• inrama81

Jag känner igen det helt...Trodde jag hade nån sorts neuros första två månaderna, skitjobbigt. Mitt råd är att du försöker pumpa ut lite mjölk och låta sambon mata på natten, så du kan få tid på dig att komma till ro och sova. Funkar inte det så fick jag en mild, ångestdämpande tablett som heter Atarax (Är en typ allergi medicin men som också används av folk som blir oroliga på kvällen), ta en sån, tryck in ett par proppar i öronen och lita på att din sambo fixar det, för gör han inte det så väcker han dig garanterat. :)

• skånegås

Ammar du så prova att amma lillen till sömns medan du ligger bredvid. Det är lugnande med amningshormonerna

• Videkorgen

Ska prova att amma till sömns ikväll, hoppas vid gud att jag mår bättre imorgon för just nu mår jag så himla piss. Ska väl försöka vila med barnet imorgon på dagen, men gud vad jag har svårt att varva ner...! Och så tänker jag typ "jag hinner sätta på en tvätt när han sover" osv. 

• Resande

Låter helt normalt! Dag 3-4 brukar man få en riktig hormonrusning och många blir väldigt gråtiga just då. Sen är man gärna uppe i varv också första veckan eller så men det brukar ge med sig lite. För mig tog det ett par veckor men då var jag så övertrött att jag helt enkelt inte kunde somna längre. Nu när sonen är tre veckor kan jag äntligen sova de få tillfällen som ges (har en snart treåring också så man får inte så många tillfällen att vila). Skulle du däremot fortsätta känna dig nedstämd, orkeslös och må dåligt så be om hjälp. Prata med BVC som kan hjälpa dig. Bli inte stressad över att du känner som du gör utan vila när du kan, även om du inte lyckas sova. Skit i alla "måsten" hemma- tids nog kommer barnet få mer rutiner (som även de ändras fort ) och man får lite ordning på hemmet igen.

• Videkorgen

Fiji - tack för ditt svar! Det känns skönt att höra hur det var för dig! Jag ska inte känna mig dålig bara för att jag inte kan sova på dagarna, tex. 

• Videkorgen

Fiji - tack för att du frågar, har haft svårt att gå in här så jag har missat ditt inlägg - men nu går det mycket bättre, jag mår mycket bättre. Hade väl "tur" att det bara var tillfällig sömnlöshet och deppighet som de flesta går igenom. 

Nu så får jag sova typ 3 timmar åt gången på natten och jag har börjat fått ordning på rutinerna kring min son, så jag vet vad som är bäst att satsa på vilka tider på dagen osv.  

Svar på tråden Hjälp fort tack! Trött el deppig??? Sömn?