Kontraströntgen
Måste höra hur går kontraströntken till??
Är det någon som har varit sövd under det?? Får man smärtstillande så det inte gör så ont??
Och hur ont gör det egentligen och hur lång tid tar det???
Måste höra hur går kontraströntken till??
Är det någon som har varit sövd under det?? Får man smärtstillande så det inte gör så ont??
Och hur ont gör det egentligen och hur lång tid tar det???
Jag har gjort en kontraströntgen och det gör inte ont alls... Det kan kännas lite kallt när de sprutar in vätskan bara, men ont gör det inte och sen är det bara en vanlig röntgen efter det...
Hej!
Det verkar vara väldigt olika fran en person till en annan. För min del tyckte jag att det var det bland den vidrigaste undersökning jag nagonsin varit med om och det gjorde rejält ont! Säger inte det för att skrämma upp dig, men för att rada dig att ta smärtstillande i förebyggande syfte. Men de söver en INTE och det tar inte speciellt lang tid (ca 20 min.) Tror att det känns betydligt mindre om passagen är fri, men det kan man ju inte veta i förväg... Som tur är sa sitter inte smärtan i speciellt länge sa du far väl tänka pa det om det känns nervöst. Och som sagt - manga (de flesta) tycker att det inte alls gör sa himla ont.
Lycka till.
Oki... Tack för era svar
När jag gjorde kontraströntgeng jorde det inte ont.
Hela undersökningen tog kanske 15 - 20 min för först röntgade de utan kontrast.
Själva kontraströntgen tog max en minut.
Det kändes lite obehagligt just när vätskan sprutades in och sen kände det som en värmevåg genom kroppen.
Inget ont
Jag hade jätteont o kräktes av smärtan... Men har även hört om andra som inte känt nåt alls. Lycka till
Jag hade inget ont vid kontraströntgen med vaginalt ultraljud ( på vissa ställen görs dock undersökningen på röntgenavdelning med klassisk röntgen). Men enligt gynekologen kan det göra mer ont om det är stopp i passagen. Fick smärtstillande att ta några timmar innan samt antibiotika att ta efteråt.
Jag gjorde via ul o det gjorde skit ont på ena sidan där det troligtvis är en förträngning inte helt stopp men trängre den andra är öppen.
Fick inte mycket smärtlidring men jag vet att då vi gör det på vårt sjukhus så ges det lungande
Jag ska också göra kontraströntgen snart och är livrädd....
Men samtidigt längtar man ju...
Tack för era inlägg, nu fick jag lite mer info!
hej, jag har precis frågat samma sak i vår pp-tråd, anette. Bara vi får ett piller så ska du se att vi klarar av d! Jag har ju gjort medicinsk abort o överlevt d så jag kommer överleva d här oxå, e faktiskt inte orolig. Dock e jag orolig att d ska grusa möjligheten att bli gravid denna cykel, som tur var så kollar jag upp d nu innan. Tackvare Cotterpin som tipsade om d. Hon gjorde d dag 13 o läkaren sa då att chansen att d skulle ta sig var väldigt liten. E d så så väljer jag att vänta m röntgen t nästa cykel.
Jag ska kolla om jag kan ta mina Citodon jag har hemma om min onda nacke krisar nån gång, jag tog ett par såna när jag gjorde aborten pga mitt ma o d underlättade väldigt! Vet nån om Citodon går att ta? Vad har ni fått f smärtstillande?
När skulle du undersökas? o vilken dag e du på då?
kram kram, kan tillägga att jag hört att chansen att d ska bli bebis ökar efter röntgen
hej på er
Jag gjorde kontraströntgen för två veckor sedan, inte med vul utan vanlig röntgen. Jag hade blivit "varnad" av min läkare som sa att det gjorde så ont så jag var väldigt nervös innan o tog två ipren. Det var inte så illa som jag trodde, själva röntgen tog ca 5 minuter o det kändes som kraftig mensvärk, alltså när det spänner i buken o molar lite. Värre än så var det inte, o efteråt mådde jag okej, bara lite lätt värk i magen o lite blödningar.
Lycka till!
Jag gjorde min kontraströntgen på dag 9 (alltså sista dagen med Pergo) och på reproduktionsmedicin sade de att det fanns en ökad chans att bli gravid i och med spolningen, och att det bara var till fördel att jag åt Pergon. Det är bara koksaltlösning och kontrastvätska som spolas in i livmoderhålan, blödningen som kan uppstå kommer ju från att katetern förs in genom livmoderhalsen och kan reta lite där. Jag blödde nästan ingenting och det var bara samma dag som undersökningen som man inte fick ha samlag.
Hej,
Gjorde kontraströntgen förra året och jag fick inga smärtstillande medel
och jag kände inget speciellt alls.
Var inte oroliga..slappna av och tänk på nåt annat.