• Linda Famillia

Torkad "majs" till matlagning? någon som vet.

Hej, jag söker efter torkade majskorn, EJ polenta utan Hela korn. Som ser ut som Majs men torkade. Vet inte vad svenska namnet är, men engelska namnet är hominy, dried corn. Milho på portugisiska. Används till matlagning.

Har varit runt i utländska butiker, men utan resultat, vet en butik som någon gång då o då har det hemma i sthlm men alltid slut när jag ska ha. :( har hittat det på djurbutiker, men har ingen aning om det är behandlat på något vis.

Någon som vet?     

o cabo verde... saudade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-28 20:07

Har haft flera säckar hemma, har också försökt sätta frön men dom hinner aldrig bli för svenska klimatet verkar dom inte gilla! nu är dock våran basföda slut och skicka med posten från utlandet kanske inte är det roligaste!
  • Svar på tråden Torkad "majs" till matlagning? någon som vet.
  • levandecharader

Jag vet tyvärr inte vart det kan finnas men har 2 ganska enkla förslag på hur du kan göra för att få tag på det

Ring till affären där du vet att det finns ibland. Be dom ta in det och fråga vilket datum majsen kommer. Be affären lägga undan det du vill ha och ring på morgonen när majsen skulle ha levererats för att dubbelkolla, sen åker du dit och handlar.

Eller så ber du din lokala affär ta in de mängder du vill ha. De brukar inte vara omöjliga med att ta in annat sortiment om de vet att någon köper varorna.

Blir lite nyfiken på vad du använder den torkade majsen till eftersom du skriver att det är er basföda  

• Linda Famillia

Bra ide! har också tänkt så, dock är den affären i sthlm. men det är ju inte omöjligt!

jag var in i en butik igår och bad dom ta hem det, men dom stod som frågetecken va sjutton det var. Men ska till ett par andra lite större invandrarbutiker idag för att se om dom kanske har bättre kontakter.

vi använder det som bas i grytor, googla cachupa, typ en pyttipannagryta- man tar vad man har hemma, men som sagt det är majsen som är basen (och godast :) )      

o cabo verde... saudade
  • Suri

www.google.se/search&oe=UTF-8&hl=en&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1024&bih=660 Jag var tvungen att googla, blev så nyfiken. Kan inte hjälpa dig, men det ser väldigt gott ut!!

• levandecharader

Ok, tack jag ska googla, det låter intressant.

• Barbabok

Det kanske är ointressant, men vad gäller djurmat är inga tillsatser öht tillåtna i Sverige.

Svar på tråden Torkad "majs" till matlagning? någon som vet.