• Anonym

Betala 3000 kr för tvättställ!!!!

Är så irriterad just nu. Vi flyttade från vår lägenhet för någon månad sedan. Besiktningsmannen ringde efter utflytt och meddelade att vi skulle få betala ett nytt handfat eftersom att det var en spricka i det.

Idag kom räkningen. Vi får betala 3034 kr för handfatet. Faktura från rörmokaren medföljde:
    Tvättställ   1300 kr
    Flänspackning   27.30 kr
    Timdebitering 2 tim   800 kr
    Grundavgift servicebil   250 kr
    Förbrukningsmaterial   50 kr

Det är inte så att jag motsätter mig ATT vi får betala. Men ska vi verkligen betala precis allt? VI har ändå bott i lägenheten i 5 år. Under 5 år blir det väl visst naturligt slitage? Så småningom skulle väl hyresföretaget ändå bli tvungna att köpa nytt. Men nu dröjer det ju längre tills de behöver det tack vare att vi råkade göra en spricka i det.

Är det någon som vet något om sånt här? Ska man behöva betala fullt pris inklusive arbetskostnader och omkostnader?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-28 22:08
    OBS! När jag skriver naturligt slitage menar jag inte sprickor i handfatet. OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-02 20:51
    Kan meddela att vi nu snällt har betalat hela beloppet. Så nu är väl alla glada och nöjda?

• Svar på tråden Betala 3000 kr för tvättställ!!!!
  • Zirup

Jag tror inte en spricka i handfatet räknas som naturligt slitage och det är nog därför ni får stå för det. Iofs kan jag tycka att ni har rätt att räkna av NÅGON del av värdet eftersom det säkert inte var ett splitter nytt handfat när ni flyttade in, men frågan är bara hur mycket. Kan tänka mig att handfat har en livslängd på 20 år eller mer, slår man ut den kostnaden blir det ju inte några stora summor direkt...

• Anonym
    Zirup skrev 2011-09-28 21:07:52 följande:
    Jag tror inte en spricka i handfatet räknas som naturligt slitage och det är nog därför ni får stå för det. Iofs kan jag tycka att ni har rätt att räkna av NÅGON del av värdet eftersom det säkert inte var ett splitter nytt handfat när ni flyttade in, men frågan är bara hur mycket. Kan tänka mig att handfat har en livslängd på 20 år eller mer, slår man ut den kostnaden blir det ju inte några stora summor direkt...
    Jo, det var splitternytt när vi flyttade in. Huset var nybyggt.

Men 3000 kr på 20 år blir ju 150 kr/år. Om man då ska dra av 5 år, blir det väl 750 kr. Och det är ju i alla fall något. Eller tänker jag fel?
  • Pleco

Jag tycker att det låter rimligt om handfatet bara var fem år gammalt. Däremot så tycker jag att ni borde ha fått en chans att återställa det själv.

• Anonym
    Pleco skrev 2011-09-28 21:17:32 följande:
    Jag tycker att det låter rimligt om handfatet bara var fem år gammalt. Däremot så tycker jag att ni borde ha fått en chans att återställa det själv.
    Fast jag kan förstå att de vill vara säkra på att arbetet görs av rörmokare och att det blir rätt standard på handfatet.
  • Anonym

Men det jag tänker är att eftersom att handfatet var 5 år gammalt, borde de väl ha köpt ett begagnat som är 5 år gammalt. Det hade känts mer rimligt att betala. Tycker jag.

• Pleco

Jo, men får man en chans att göra det själv så finns det ju möjlighet att få det billigare. När vi flyttade så fick vi fixa allting själva, och vi sparade in flera tusen på det. Givetvis utförs en extra besiktning efter.

• Jakkolina
    Anonym skrev 2011-09-28 21:22:08 följande:
    Men det jag tänker är att eftersom att handfatet var 5 år gammalt, borde de väl ha köpt ett begagnat som är 5 år gammalt. Det hade känts mer rimligt att betala. Tycker jag.
    Så är det bara,gör man sönder något så får man ersätta det,det gäller allt som inte är naturligt slitage!
  • Anonym
    Pleco skrev 2011-09-28 21:24:38 följande:
    Jo, men får man en chans att göra det själv så finns det ju möjlighet att få det billigare. När vi flyttade så fick vi fixa allting själva, och vi sparade in flera tusen på det. Givetvis utförs en extra besiktning efter.
    Okej, då förstår jag hur du menar. Det låter ju rimligt.
  • Lindreas

Sprickor i handfat räknas inte som naturligt slitage, det är snarare skadegörelse.

• Dixie
    Anonym skrev 2011-09-28 21:22:08 följande:
    fast då hade ni ju ändå fått betala arbets och omkostnader...........
Svar på tråden Betala 3000 kr för tvättställ!!!!