• bustösen

Hur har ni tid med hund?

Jag vill så gärna ha en hund, en labbe eller Golden, men jag har ingen tid! Just nu pluggar jag, men till sommaren kommer jag att börja jobba (förhoppningsvis heltid) och då hinner jag ju inte med nån hund. Sedan kommer vi att skaffa fler barn och då har vi ju fullt upp med dom. Så jag får nog vänta tills jag är pensionär! Hoppas jag är pigg och glad då

Hur gör ni andra som har hund? Hunddagis?

• Svar på tråden Hur har ni tid med hund?
  • WhiteLily

Jag och min sambo har fått en riktigt bra lösning på vårat problem tack vare mitt arbete, jobbar endast kvällar mellan halv 3 - 22, och då åker jag hem ifrån 13:30 och han brukar vara hemma till ca 16 - 17 där i mellan så hon är bara ensam under den tiden. Men annars så är ju förslaget hunddagis, kolla runt där du bor vad de finns osv. pris, och kunskap blöand personalen där.

• Mika86

man få välja hund efter hur mycket tid man har, själva har vi en labbe/border collie.
    Få tänka på hur krävande de är.
    När vi jobbade så är han hemma själv o det går bra, de kan va hemma i 8 timmar själva, när de är valpar är det svårt att lämna de så länge så man bör köpa en när man ha semster så att man vänjer de först.
    Klart att du kan köpa hund innan du blir pensionär.

Lycka till!!

• Andrundrun

Vi har en border collie. Sambon jobbar och jag pluggar. Pluggar nästan bara hemma. Har 1 barn men han får följa med till skogen etc. Så tid är det inga problem.

• SandraHM

Vi har en blandrasvalp på snart 5 månader. Jag jobbar kväll två veckor i månaden och då är hon hemma med mig på dagarna och de andra två veckorna när jag jobbar dag så är hon med husse på jobbet. Så det längsta hon är ensam hemma är 1 timme.

• dunderhonung

När vi fick vår valp jobbade jag inte heltid utan var hemma en del med honom. Dessutom hade vi hjälp av en granne som hade honom några timmar om dagen när det behövdes. Nu jobbar vi båda heltid, men har vovven på dagis på dagarna. Han är knappt själv någonting och det känns verkligen bra. Jag vet att han har det bra på dagarna, får leka med hundkompisar och får flera promenader!

• Cuthalion

Just nu är det tack vare mina föräldrar som jag kan ha vovve. De ställer upp då jag måste jobba/skriva tentor.

För min del blir det nog en till hund om något år så har de sällskap av varandra de gånger de måste vara ensamma längre stunder.

Skulle gärna ha ett jobb där man får ta med sig hunden men de är inte så vanliga vad jag har förstått

• frulan

Innan vi skaffade hund tänkte vi noga genom hur vårt liv skulle komma att se ut när vi väl hade hunden hemma.
    En förutsättning var att vovven skulle kunna vara med husse på jobbet och det gick. Jag kunde inte ha med hund på mitt dåvarande jobb men på mitt nuvarande är det inga problem.
    Vi kollade noga runt vilka som skulle kunna vara hundvakt då det skulle behövas.

Man får se det som att har man hund så har man en helt annan livsstil.
    Mycket tid går åt att träna hunden, promenera m.m. Det går inte att komma ifrån.
    Det handlar ju inte bara om vart man ska ha hunden på dagen. När man väl umgås med hunden så ska ju det inte bara vara i soffan

Det tar flera månader innan hunden kan vara själv några timmar och då ska de endast vara hemma högst 4-5 timmar.
    Vi har turen att han aldrig behöver vara ensam.

Tills du har tid att ha hund så passa på att läsa massor om hundens behov, beteende, träning, uppfostran, språk och signaler, det underlättar massor när du sedan har hund!

• frulan

Ett litet tillägg...
    Man måste ju även se över just VAD man vill ha hunden till.
    En labbe och golden är ju jakthundar och behöver mycket (och rätt) aktivering för att må bra.

Se över alla rasgrupper och känn efter hur mycket tid ni har och vilken slags träning du vill ägna dig åt.

• Havanna82

Jag tycker inte att det är OK att hunden sitter ensammen varje dag i 8 timmar!! Någon dag eller någon gång är väl ok men..
    Då spelar det ingen roll vad för sorts hund man har, ingen hund ska behöva vara så mkt själv!
    Tyvärr ser man alldeles för många understimulerade hundar pga att dom sitter själv hela dagarna, sedan får dom gå några promenader på kvällarna och that´s it.
    Tyvärr, då är det bättre att inse att man inte har tid att skaffa hund. Som TS skriver "Sedan kommer vi att skaffa fler barn..osv osv...."
    Många tänker att det funkar med hunden för stunden, men livet förändras ju och man ska tänka att det måste funka sedan med! Man kan ju inte bara byta ut hunden sedan för att det inte passar just då.
    Så..tänk efter en och tre gånger innan !

• LabLover

Jag skaffade hund när jag studerade. Det fungerade alldeles utmärkt eftersom jag var ensamstående utan barn

Nu har vi två hundar och ett litet barn och det fungerar hur bra som helst. Som frulan säger så handlar det ju inte bara om var hunden ska vara när man jobbar.

Jag jobbar i samma lilla samhälle där vi bor så jag är hemma varje dag på lunchen och umgås med hundarna och promenerar.

Med rätt stimulans GÅR det att jobba heltid och ha hund. Mina hundar är mycket välanpassade och lyckliga indivder (så vitt vi människor kan se förstås).

Lycka till!

• pratglada tjejen

Hej alla!
    Jag ska söka jobb nån månad efter jag skaffat hund (mitt första, slutar gymnasiet). Jag har tänkt på det att jag måste ha ett deltidsjobb, eftersom jag vill ha TID för min hund, men deltid är inte så enkelt, det finns 50, 60, 70%..eller ja jag vet inte precis, men de vanligaste verkar vara 75% och 100%, hur mycket tror ni att jag kan börja jobba, om jag vill ha så mycket tid som möjligt med hunden men ändå kunna betala lägenhet,hund och mat till mig själv ;). (Har ingen lägenhet nu, och kommer inte titta efter ngn förr än jag hittat jobb, verkar logiskt tycker jag!, dessutom har jag sparat ihop och håller på så att pengarna kommer att räcka till hunden med alla tänkbara kostnader i ett år. För mig och mina egna kostnader har jag fortfarande barnvaktsjobb som alla tycker att det ska bli kul att jag ska skaffa hund! Så jag verkar ha tänkt på allt..:)
    Men jag undrar över veterinär (hur man hittar den rätta!) och med jobb, jag vet ju inte vad som finns heller,..
    Jag ska bli undersköterska och vill jobba med små barn.
    Hoppas att jag får svar :)
    kramar /Alexandra

• sockenos

Jag och min sambo har fyra hundar. Jag går hemma nu och är gravid, jobbar nån enstaka gång kanske fyra fem timmar då bara, oftast på kvällar, helger då min sambo är hemma. min sambo jobba heltid. jag kommer att vara mammaledig till April 07 - och därefter kommer jag söka en deltidsjobb eller ett heltidsjobb nära där jag bor så jag kan åka hem på mina raster till hundarna.

• Celice

Jag vill inte vara dryg på något sätt...men att skaffa hund är ju ett heltidsjobb i sig i början. Att va helt själv i början när vapen är liten är nog väldigt jobbigt. Så fort du ska gör något så måste du ordna med hundpassning och den får inte lämnas själv någon längre stund. Jag var oxå så himla sugen på att skaffa hund när jag slutade gymnasiet, men tänk på att de är ett liv du har att göra med och den kommer att leva i minst 10 år.
    Och skulle du sen börja jobba med små barn lär du inte få ta med hunden dit....
    Vill inte vara negativ,men man måste förstå vad det innebär,så man inte sitter där sen och har inte har tid för sin vove!

• Cuthalion

Celice

Håller med Dig om att det är mycket jobb att vara själv med en valp. Har inte barn men kan tänka mig att det är ungefär samma slags omställning. Plötsligt är det någon annan som vill ha uppmärksamhet, uppmärksamhet och uppmärksamhet.

Jag var själv två timmar igår för första gången på fyra veckor tack vare en kompis och hennes hund. Det var konstigt

• Kalina

Min mamma är förtidspensionär så hon tar hand om vår hund när vi jobbar.

• Majsan70

Vår hund är hemma på dagarna. Hon har sällis av våra två katter. Sen kommer ungarna hem på eftermiddagen och då har alltid nån tid med henne. Hon är en del i familjen och ingår lixom i det dagliga vi gör.

När jag skaffade den hunden jag har nu, så jobbade jag natt på ett äldreboende och kunde således ha med henne på jobbet. Nu hade jag aldrig kunnat skaffa en valp eftersom jag jobbar 6,30-15,24. Det kräver enormt mycket att ha en valp.

• Nenya

Pluggade när vi skaffade hund, och det var mycket hemstudier. Jobbar nu som lärare med en del arbetstid hemma varje vecka. De dagar som blir långa har vi hjälp av snälla, (från början hundrädda!, numera hundfrälsta) grannar. Det här fungerar bra för oss.

Om ett halvår ungefär kommer mammaledigheten, och sedan har jag inte tänkt jobba heltid, så då blir det ännu enklare...

• kozzan

jag jobbar dag och min man natt...

• Supermummy

jag pluggade hemma när vi skaffade hunden, i ett år. Sedan gick jag på a-kassa hemma några månader för att till slut få ett halvtidsvikariat ett halvår. Nu går jag åter hemma och stämplar och vi ska ha barn i april -06 så då är jag hemma 6 mån. sedan är sambon hemma 6 mån, sedan får vi se. Om vi behöver så ansöker vi om dagisplats åt honom (hunden)

• Minne

Jag har ingen hund, men däremot har jag varit dagmatte åt en schäfer i tre års tid! Jag svarade på en annons, pluggade just då och tyckte jag hade tid över för att ta hand om en hund. Jag trivdes med hunden och husse/matte och de trivdes med mig! Numera är vi världens goaste vänner och ungås hela familjerna... Så annonsera efter en dagmatte, jag tog inte betalt, jag tog hand om hunden för min egen skull, inte för att tjäna pengar. Välj noga ut den som svarar på annonsen...kanske det blir som för oss?
    Minne

Svar på tråden Hur har ni tid med hund?