• Vem där

Är Saab 9-3 en bra bil?

Just det - ni som har en sån - är ni nöjda? Vad är ni missnöjda med? Jag behöver inte plats för barnvagn men vill ha en säker bil.

• Svar på tråden Är Saab 9-3 en bra bil?
  • Tingelsvanzen

Har du tittat på något annat märke också, eller hur har du kommit fram till att du ska ha en saab?

Är det nya eller gamla 9-3:an? Vilken prisklass har du tänkt köpa bil i?

Själv har jag i princip alltid kört volvo och tänker inte byta märke än på ett tag.

Ett tips är att läsa vi bilägares begagnat tester. När jag köpte bil innan jag blev sambo med en motorkille åkte jag även in med bilen till bilprovning och lät dem göra ett "köpartest" innan jag köpte bilen.

• Vem där

Jag har tittat på många märken men inte bestämt mig, jag vill ha en säker bil - helst en stridsvagn

Andra märken som jag funderar över är Toyota Corolla, Volvo V70, Opel Astra och Skoda Octavia bl.a. Jag undrar ju naturligtvis hur dom är oxå.

Prisklass så där 60 000 - 100 000 kanske, vet inte riktigt. Rätt var det är klipper jag till på en helt ny Skoda om jag tycker att det verkar vettigast.

Jag har läst så mycket jag kommit över men känner ingen som har en Saab 9-3 så jag undrar bara hur dom är. I verkliga livet.

• Tingelsvanzen

Jag är stolt ägare till en Volvo 945 från -91 och en Volvo V70 (2,4T) från -02.

V70:n är nog det bästa köp jag någonsin gjort. Den är suverän att köra och känns säker i alla väglag. Efter att ha blivit påkörd bakifrån när jag satt i en Jetta vägrar jag att köra en liten bil. Volvons tyngd gör den ju mycket säker.

Antispinn-systemet fungerar bra och gör att det går som tåget. Förra juldagen körde jag 22 mil på igensnöad (1,5-2 dm!) norrländsk väg mitt i natten och även om jag var lite nervös så kan jag säga att jag inte var på glid en enda gång. Hade jag haft min gamla 945 hade jag blivit sittande efter bara några mil.

Det jag rekommenderar är dock att man är noga med att få en välutrustad bil. Min är fullutrustad med antispinn och alla möjliga tekniska finnesser.
    Jag törs inte heller uttala mig om den gamla modellen av V70 eller nya modellen med mindra motoralternativ, men jag kan säga att min V70 byter jag inte mot någon annan personbil.

• Vem där

Tingelsvanzen, tack för ditt utförliga svar ... mycket att tänka på. Man kan ha försäkringar upp över öronen men en bra bil ger en ju lite bättre chanser ...

• mama3

Köp inte en saab!! Vi har precis sålt vår 5 år gamla saab, på slutet var den på verkstad för en det ena en det andra. Framförallt så lyste varningslampan att det var fel på motorn. Bilen gicks igenom ett flertal gånger, men det var inte alls något fel på motorn. Saab kunde inte ens laga varningslampan! Har nu köpt en Volvo, stridsvagnen och är helnöjda.

• Tingelsvanzen

Lycka till med bilköpet och hör av dig och berätta vad det blev!

PS. På min V70 var Volvia försökring den klart bästa helförsäkringen. Det kan ju också vara nyttig information

• Vem där

Svansis hur mycket bensin drar en sån där stridsvagn som du har, V70 alltså?

• Tingelsvanzen

Stridsvagnen drar oväntat lite.

Den har hittills ALDRIG dragit över litern per mil. Det vanligaste är nog att den på blandad körning drar 0,85 l/mil och det är lite med tanke på att jag plågar den rätt friskt. Om man kör långkörning lite mer sansat och använder farthållaren ligger den under 0,8. Inte ens i somras på autobahn i 140-170 med full semsterpackning drog den mer än knappt 0,9.

Det låter kanske mycket om man är van vid någon liten bil, men för en volvo på 200 hästkrafter och drygt 1,6 ton tycker jag att det är oväntat lite. Man kan ju jämför det med min 945 på 131 hästkrafter som väldigt sällan drar under litern...
    När jag köpte V70:n kalkylerade jag med 1,1 i blandad körning, så gissa om jag är nöjd!?!

• Vem där

Är det inte någon på FL som kör Saab

• Ulle C

Hej! Jag har både bra och dålig erfarnehet av SAAB. Hade tidigare en SAAB 900 -95. Men efter att på ett år lagt ner mer än 20000 i rep fick jag nog av den. Min man är SAAB-fantast och vi har en 9:5 Aero -00 sedan tidigare som aldrig krånglat. Så i maj -04 köpte jag en ny SAAB 9:3 Aero, och båda bilarna går som klockor. Jag vet att våra barn åker säkert samtidigt som de har ett jä-la tryck, och jag hatar slöa bilar... vill komma iväg i rödljusen och kunna köra om utan att ligga och segdra. Men nu är jag helt såld på en annan bil: Subaro Outback 3.0. Så det lär bli en sådan framöver. Den påminner om Volvo Cross Country. Perfekt bil för en hästtjej som jag... ? Boxermotor.... både min man och jag är helt sålda på den...
    Men jag kan ju tillägga att jag aldrig kommer att köpa en beg SAAB igen. Kom fram till att det blev samma månadskostnad för mig att ha en ny som att lägga 20 000 per år i rep på en gammal....

Svar på tråden Är Saab 9-3 en bra bil?