Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?
När man läser senare tids forskning visar den att barn med ADHD ofta (men inte alltid) har lägre intelligens än friska barn. Varför är detta ett problem för föräldrarna? Varför vågar föräldrarna inte erkänna att deras barn inte är lika intelligenta som de flesta andra barn i samma ålder? Skäms ni, som är föräldrar till dessa barn, över era barn?
Jag funderar över skolgången också. Barn med ADHD ska gå i vanliga klasser, vilket ofta stör hela gruppen då många av dessa barn stör på lektioner samt har problem med vad klasskamraterna säger och gör, vad som händer under dagen mm och orsakar av den anledningen utbrott och oro i klassen. Varför vill man ha sitt barn med dessa svårigheter i normalfungerande klasser istället för att ge dem utrymme att lära sig allt de behöver under mer stimulerande och anpassade former?
Vill ni vara vänliga att förklara för mig hur ni tänker kring era barn och vad som är bäst för dem? Jag vet att det är ett känsligt ämne och menar inte att hänga ut föräldrar till barn med ADHD eller barnen och jag påstår inte att alla barn med ADHD har lika stor problematik eller att alla barn med ADHD är ointelligenta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 01:07
Sorry, glömde länka, både forskning och artiklar finns i mängder. Börjar med några få men fyller på när tiden finns om ni önskar, ska sova så jag orkar upp med barnen om några timmar. God natt på er alla!
www.skolporten.com/art.aspx&id=a0A200000023soZEAQ
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681911
www.education.com/reference/article/children-ADHD-intelligent-innovative/
journal-advances-developmental-research.com/wp-content/uploads/2011/08/Comparison-Between-Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder-and-Best-Children-For-Intelligence-Poornima-233-237.pdf