• Anonym (vågar ni?)

Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?

När man läser senare tids forskning visar den att barn med ADHD ofta (men inte alltid) har lägre intelligens än friska barn. Varför är detta ett problem för föräldrarna? Varför vågar föräldrarna inte erkänna att deras barn inte är lika intelligenta som de flesta andra barn i samma ålder? Skäms ni, som är föräldrar till dessa barn, över era barn?

Jag funderar över skolgången också. Barn med ADHD ska gå i vanliga klasser, vilket ofta stör hela gruppen då många av dessa barn stör på lektioner samt har problem med vad klasskamraterna säger och gör, vad som händer under dagen mm och orsakar av den anledningen utbrott och oro i klassen. Varför vill man ha sitt barn med dessa svårigheter i normalfungerande klasser istället för att ge dem utrymme att lära sig allt de behöver under mer stimulerande och anpassade former?

Vill ni vara vänliga att förklara för mig hur ni tänker kring era barn och vad som är bäst för dem? Jag vet att det är ett känsligt ämne och menar inte att hänga ut föräldrar till barn med ADHD eller barnen och jag påstår inte att alla barn med ADHD har lika stor problematik eller att alla barn med ADHD är ointelligenta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 01:07
    Sorry, glömde länka, både forskning och artiklar finns i mängder. Börjar med några få men fyller på när tiden finns om ni önskar, ska sova så jag orkar upp med barnen om några timmar. God natt på er alla!

www.skolporten.com/art.aspx&id=a0A200000023soZEAQ

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681911

www.education.com/reference/article/children-ADHD-intelligent-innovative/

journal-advances-developmental-research.com/wp-content/uploads/2011/08/Comparison-Between-Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder-and-Best-Children-For-Intelligence-Poornima-233-237.pdf

• Svar på tråden Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?
  • Danitra

Kan du länka till forskningen?

Hur har dom mätt intelligensen? Hur har dom eller du satt det i kontext till hur dom fungerar i klasser och i samhället? 

• Anonym

Du kan ju visa en källa på ditt påstående...

Folk med dina åsikter brukar dessutom vara mindre inteligenta än genomsnitet vare sig de med eller utan ADHD

• Litet My

Är så sjukt trött just nu, men söker man på ADHD och intelligens på google (bara gjorde en snabb sökning) så står det på flertal sidor att personer med ADHD är intelligenta, på en sida stod det tom att de ofta är inteligentare.

Hittade däremot inget att de skulle vara mindre inteligenta än genomsnittet, däremot att de kan ha inlärningsvårigheter, vilket iofs inte är så konstigt.

• Magnus666

Kul med anonyma troll, skicka ett pm så kan vi diskutera.. ps ny på det här forumet ,helst rekomenderar jag www.flashback.org/nya-amnen.. men har en adhd/asperger hemma :P,,fan vill du veta?

• HarperSeven

Det skulle vara intressant med länk till forskningen. Det är möjligt att ADHD barn som grupp är signifikant mindre intelligenta än andra barn men frågan är om skillnaden har någon betydelse? Är skillnaden i intelligens så pass stor att en stor del av ADHD barnen borde gå i specialklass? Sedan undrar jag också om ADHD barns intelligens mäts? Vet alla föräldrar till ADHD barn hur hög deras barns intelligens är?

• Anonym (mitt barn)

Jag har ett barn med autismspektrumstörning och rejäla drag av ADHD. H*n är normalbegåvad och väldigt välbegåvad inom det logiska/matematiska området.

Jag tror att mycket av de som syns i testerna kan vara beroende på testmetoden som inte gör dessa barn rättvisa. Andra faktorer kan förstås vara att det är son du säger då ADHD kan vara en del av en hjärna som inte riktigt fungerar och utvecklats som den ska.

Mitt barn börja skolan nästa år.  Som vi ser det är vanlig klass inte aktuellt.  H*n behöver anpassad miljö och undervisning för att begåvningen och den underbara personlighent ska komma till sin rätt.

• Anonym (ADHD)

Det där skulle jag säga är ett stort skitsnack...

Min fru som har ADD har ett IQ på över 130, och jag som har ADHD har också det...
    Eftersom våran son utreds för npf problematik så har de gjort ett IQ test på han och han har då inte heller lägre än vad genomsnittet har.. Psykologen som håller i hans utredning sade till oss att de vill inte göra dessa koller på dem eftersom de kan vara totalt missvisande just av den enkla anledningen att de är barn och mycket hinner ändras på väldigt kort tid. Sedan är det även väldigt sv¨årt att göra ett sådant test på ett barn som har svåra eller till och med extremt svåra problem med att kunna koncentrera sig och fokusera sig på testerna/uppgifterna.
    Dessutom om du läser stora mänger av forskning som har gjorts under flera år, så kommer du att märka att det är oftast det motsatta, att barn och vuxna som har npf problematik ofta har en hög IQ!

Angående skola så bör de väl gå i vanlig skola som alla andra eftersom de inte lider av någon utvecklingsstörning... Allt de behöver är ju stöd och resurshjälp till att kunna koncentrera sig på lektionerna.
    Min son som har resursperson klarar sig då hur bra som helst.

• Litet My
    Anonym (ADHD) skrev 2011-09-29 01:02:44 följande:
    Dessutom om du läser stora mänger av forskning som har gjorts under flera år, så kommer du att märka att det är oftast det motsatta, att barn och vuxna som har npf problematik ofta har en hög IQ!
    Är det jag hittar också, sitter och söker runt lite strax innan läggdags. Hittar däremot inget som styrker TS påstående.
  • Anonym (ADHD)
    Lilla My21 skrev 2011-09-29 01:04:59 följande:
    Är det jag hittar också, sitter och söker runt lite strax innan läggdags. Hittar däremot inget som styrker TS påstående.
    Precis.. Dessutom så om man kollar runt lite så kommer man man att märka att väldigt många kändisar har adhd eller liknande..
  • Anonym (vågar ni?)
    Lilla My21 skrev 2011-09-29 01:04:59 följande:
    Läs länkarna?
Svar på tråden Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?