Vilket tema har era barn som de arbetar med i förskolan?
På mina barns förskola håller de på med vatten och det ska de hålla på med hela den här terminen. De gör olika expriment bland annat.
På mina barns förskola håller de på med vatten och det ska de hålla på med hela den här terminen. De gör olika expriment bland annat.
Just nu tror jag att det har något att göra med natur och djur. De har haft en kanin inne på förskolan en dag och nästa gång vi var där hade de ett par övergivna fågelbon. De teckningar och pysselsaker som min dotter har tagit hem har varit på det temat också. Jag borde nog ta och läsa på schemat vad det är de gör egentligen.
Vår förskola har bara barn mellan 2 och 3 år.
Elliot är 1½ år och på hennes avdelning har de temat "bondgården" den här terminen. De går ut på promenad och tittar på djur (vi har alla möjliga djur i hagar i närheten) och pratar om vad djuren säger och vad "familjemedlemmarna" heter och vad de äter. Sen tar de massor av kort som vi kan titta på när vi hämtar/lämnar.
Fanny är 2½ och de har "matematik" som tema. Har inte fördjupat mig i vad de gör men Fanny tycker det är jättekul då hon jämt springer runt och räknar saker här hemma.
Min sons förskola kör dels ett tema under året med miljötema för Grönt flagg (i år tror jag det hette "Jag utforskar min närmiljö"). Sedan kör de miniteman om några veckor i taget varav de denna termin kör natur/botanik, sociala värden, historia, geografi, matematik och språk.
I år har de petson och findus som tema, förra året var det bondgården.
Hela våren och sommaren hade dom temat "Djungel", nu vet jag inte vad dom har, har ej fått besked om det.
Drakar- de skall lära sig om drakar.
Pirater, skattkartor och att bygga en båt har äldste sonen som tema. Idag ska de ut på skattjakt.
Tema djur har de på sönernas förskola.
Här ska de ha tema Italien, men har inte riktigt kommit igång än. Jag förstår kulturbiten, men det ska bli spännande att se hur de får in matematiken.
Där jag jobbar ska vi ha vatten som tema.