• sopa

Ska på rättegång ang grov stöld. Mår jätte dåligt

Jag ska på rättegång ang. grova stölder.
    Jag jobbade inom vården och stal från några stycken. Inga stora summor + smycken. Men dom skickade jag tillbaka dock.

Men mådde så himla dåligt efter att ha gjort de och orkade inte ha de på mitt samvete. Så anmälde mig frivilligt till polisen och erkände allting. Det är så himla olikt mig och trodde inte själv att jag kunde göra sånt skit. Men gjorde de och aldrig mer kan jag säga!

Men nu är jag så himla orolig vad jag får för straff, för grov stöld enligt lagen är fängelse.
    Hade snackat med utredaren och han sa att jag skulle få någon form av böter efter att han snackat med åklagaren. Vet inte om han sa så bara för att lugna mig?
    För snackade med dom domstolen och då sa hon att det är domstolen som avgör och inte polisen.

Har fått brev hem och har fått en försvarare och ringde upp honom väldigt snabbt för detta gör mig galen. Han sa i alla fall att han tror inte på fängelse för att jag erkänt själv och är tidigare ostraffad och ung. Om de blir fängelse skulle han överklaga domen, vilket skulle va mycket till att det blir. Då kände jag mig lugn, för advokater har väl erfarenhet?

Men har ändå läst och läst och sådana försvarare får man bara om man har risk för fängelse vad jag har förstått? Så är fortfarande orolig.

Jag har annars ett ordnat liv och har annat jobb nu och allt är normalt. Har alla möjligheter att sno därifrån, men skulle absolut inte falla mig in. Så om jag skulle få fängelse skulle hela mitt liv rasa ihop. Vet att detta bara är engångsgrej, kommer aldrig mer sno.

Hur tar dom hänsyn till allt? Vad skulle ni bedömma ni som har erfarenheter?

• Svar på tråden Ska på rättegång ang grov stöld. Mår jätte dåligt
  • 68an

Du är ostraffad sen förr! Du anmälde dig själv! Du återställde det du kunde!

Jag kan inte för något i världen se att du får ett fängelsestraff.

Självklart har en advokat erfarenhet men däremot kan ju ingen säga exakt vad för straff du kan få om än dom vet av erfarenhet åt vilket håll det brukar gå. 

MEN jag är inte utbildad, erfaren eller något utan jag försöker bara tänka utifrån allt jag läst och logiskt. För dig kan jag tänka att du slipper fängelse men jag förstår samtidigt att det är en annan sak att sitta i den sitsen, då vill man ha garantier för att kunna andas ut men det kan ingen ge dig då det är felaktigt att garantera dig något fast erfaren personal vet ungefär hur en dom blir. 

• Nalliwer

Även om det är föreskrivet fängelse som lägsta straffsats så finns det inget som hindrar tingsrätten att döma till ett mildare straff om de finner fog för det.

Även om åklaren inte har någon formell behövighet att göra överenskommelser med polisen så är det åklagaren som för det allmänas talan och yrkar på straffansvar. Om åklagaren har sagt sig inte vilja se fängelse som straff så kommer han troligen också att yrka på annat straff. Även om det är tingsrätten som har slutgiltiga beslutet i sin hand så ska det mycket till för att du ska döma någon i din sitts till hårdare påföljd än åklagaren yrkar.

Så, förespråkar åklagaren böter eller annan påföljt och det inte finns något mer som talar emot dig så är det mest sannolikt att du också får den påföljden.

Tänk också på att skulle du mot förmodan få ett kortare fängelsestraff så kan du ansöka om att få avtjäna det med elektronisk övervakning, sk. fotboja.

• ojsanoj

Har du blivit kallad till frivården? 

Har svårt att tänka mig att det kommer bli nått annat än böter och samhällstjänst. Har en gammal bekant som gjorde samma sak (ingen vän längre) och i hennes fall blev hon kallad till frivården för samtal (innan rättegång) och sen gjorde de rekommendationen  om samhällstjänst till åklagaren. 

• lollisen

Tycker det var starkt gjort och sunt av dig att ta tag i det här. Får du någon annan hjälp (tagit hjälp av psyk eller annat) för ditt beteende?

Jag skulle inte alls tro att du får fängelse för detta. Det finns de som går fria för värre saker. Att du anmälde dig själv och återlämnade sakerna talar ju mycket för att de ska vara "snälla" mot dig.

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Thursday

Det är ju helt omöjligt att säga, eftersom det som sagt är domstolen som bestämmer. Men en kvalificerad gissning är att du mycket väl kan få villkorlig dom och böter. Fängelse för tidigare ostraffade förekommer främst vid vissa s.k. artbrott samt om straffvärdet är över ett års fängelse. Stöld anses normalt inte vara ett artbrott, (även om fickstöld av Högsta domstolen bedömts som det). Straffvärdet är svårt att uttala sig, det beror ju bl.a. på vilka värden det var fråga om. Att du senare lämnat tillbaka sakerna spelar inte så stor roll.

• sopa

Okej, tror också som ni. Lägger ut de här för de känns mkt bättre o snacka med folk o få bekräftelse m.m.

Kan säga att mitt liv tidigare de här, har inte varit någonting med olagligt eller brottslighet. Den snälla typen och de här för mig är bara en engångsgrej och vill absolut inte göra om de. Men gäller ju att få domstolen att lita på de. Fängelse skulle krossa hela mig, helt seriöst. Jag har jobbat på nytt ställe efter de här och har aldrig haft problem med att bli lockad att sno igen, tvärtom. Rätt avständ på de där kan jag säga. Har fortsatt jobba och lever ett hur normalt liv som helst. Egentligen vill jag slippa allt med samhällstjänst, fotboja. Skulle ju påverka mig och vad ska ajg säga till mitt jobb och alla närmaste vänner/släkt? Kommer ju bara förstöra mitt liv mer!

• Nalliwer

Berätta gärna hur det gick sen när det varit rättegång. Vore intressant att se hur tingsrätten resonerat..

• Lollo36

Första gången någon i övrigt skötsam person begår stölder brukar det stanna vid villkorlig dom och böter, även om brottet betecknas som grov stöld. Är det flera brott och straffvärdet kommer upp i ett år eller mer kan det i stället bli fråga om att den villkorliga domen förenas med samhällstjänst (oavlönat arbete). Ett tips är att vara beredd på att utföra samhällstjänst och säga det till frivården i samband med personundersökningen innan rättegången.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
Svar på tråden Ska på rättegång ang grov stöld. Mår jätte dåligt