Ska på rättegång ang grov stöld. Mår jätte dåligt
Jag ska på rättegång ang. grova stölder.
Jag jobbade inom vården och stal från några stycken. Inga stora summor + smycken. Men dom skickade jag tillbaka dock.
Men mådde så himla dåligt efter att ha gjort de och orkade inte ha de på mitt samvete. Så anmälde mig frivilligt till polisen och erkände allting. Det är så himla olikt mig och trodde inte själv att jag kunde göra sånt skit. Men gjorde de och aldrig mer kan jag säga!
Men nu är jag så himla orolig vad jag får för straff, för grov stöld enligt lagen är fängelse.
Hade snackat med utredaren och han sa att jag skulle få någon form av böter efter att han snackat med åklagaren. Vet inte om han sa så bara för att lugna mig?
För snackade med dom domstolen och då sa hon att det är domstolen som avgör och inte polisen.
Har fått brev hem och har fått en försvarare och ringde upp honom väldigt snabbt för detta gör mig galen. Han sa i alla fall att han tror inte på fängelse för att jag erkänt själv och är tidigare ostraffad och ung. Om de blir fängelse skulle han överklaga domen, vilket skulle va mycket till att det blir. Då kände jag mig lugn, för advokater har väl erfarenhet?
Men har ändå läst och läst och sådana försvarare får man bara om man har risk för fängelse vad jag har förstått? Så är fortfarande orolig.
Jag har annars ett ordnat liv och har annat jobb nu och allt är normalt. Har alla möjligheter att sno därifrån, men skulle absolut inte falla mig in. Så om jag skulle få fängelse skulle hela mitt liv rasa ihop. Vet att detta bara är engångsgrej, kommer aldrig mer sno.
Hur tar dom hänsyn till allt? Vad skulle ni bedömma ni som har erfarenheter?