Namn?
Jag o min man ska adoptera ett syskonpar från Litauen. Vi har nyligen fått förfrågan om två barn, som vi nu håller på att ansöka om. Även om det ännu är långt ifrån säkert att vi kommer att få dessa två specifika barn så har det ändå väckt en del frågor, och jag ville kolla lite med andra som ev har liknande erfarenheter vad ni tänker.
Vi har fått namn på båda barnen, en flicka på 2 och en pojke på 4, och konstaterade att dessa namn är väldigt osvenska. Vi tror att svenskar, särskilt barn, kommer att tycka att barnen är "konstiga", och vi tycker själva att de "ligger fel i munnen" och dessutom är svåra att komma ihåg.Vi är lite oroliga för att de eventuellt på sikt ska bli retade för sina namn, och känna sig udda.
Nu handlar ju detta inte om några bebisar, utan det är ju som sagt barn som ändå är 2 resp 4 år gamla. De är sena i sin utveckling, men har ju förmodligen ändå en uppfattning om att deras namn hör ihop med just dem som person.
Vi har hört talas om flera par som har gett sina barn svenska namn vid hemkomst. Har detta gällt enbart riktigt små barn, eller är det nån som har gjort det även med något större barn? Hur har det fungerat? Hur har ni i så fall tänkt- har ni valt namn som klingar åtminstone lite likt deras tidigare namn, eller har ni valt helt nya?
Nyfiken på om detta är något som gagnar barnen och hjälper dem att känna ett bättre tillhörighet på sikt, eller om det bara gör hela omställningsprocessen svårare och kan riskera att orsaka problem? Vi vill göra vad som är bäst för barnen,på kort och på lång sikt - vår personliga uppfattning om namnen spelar ju egentligen ingen större roll. Vår fundering är att OM vi ger barnen ett svenskt namn så ska de åtminstone få behålla sina ursprungsnamn som andranamn.
Kommentarer (seriösa!) uppskattas!