Min man har fått astma pga mina katter
Jag har två katter. Och jag har en man som är allergisk mot katter. Vi har bott ihop i 1,5 år nu ungefär och han har ibland fått riktigt jobbiga allergiattacker, speciellt av den ena katten. Eftersom blev attackerna värre och värre och kom allt oftare, trots ny allergimedicin, och trots dubbel dos av den. Han hade aldrig reagerat på katt innan vi flyttade ihop. Inte ens hemma hos mig när han sov över etc. utan det kom efter hand.
Sista veckorna har han han utvecklat pipig andning och igår blev han andfådd av att gå hem från bussen, vilket är en tio minuter lång promenad om man går sakta. Han ringde doktorn och fick en akuttid idag. Det konstaterades att han har astma. Doktorn skrev ut två olika luftrörsvidgande mediciner som han ska ta och dessutom ska han fortsätta ta allergimedicinen i dubbel dos.
Just nu känns det som att mitt hjärta ska brista. Jag har haft mina katter i väldigt många år, de är 8 och 11 år. Att göra mig av med dem genom omplacering känns fruktansvärt, och avlivning är inte ens ett alternativ. Samtidigt har jag dåligt samvete för min mans skull, att han ska behöva bli så sjuk...
Vad är då min frågeställning? Jo, är det någon som har erfarenhet av en sån här situation? Eller något liknande? Tips, råd, lugnande ord?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 13:29
Så var det med den saken. Nu ska jag lägga mig och krama mina katter och gråta resten av dagen. Inte mycket hopp.
Tack alla som har svarat!