• Anonym (Vikt)

Vikt och amning! (Ni som har svårt att gå ner i vikt)

Jag fick min dotter för 4 månader sedan och har fortfarande 10 kilo kvar att gå ned. Detta är mitt tredje barn och jag har alltid haft problem att gå ned i vikt efter förlossningen, även om jag nått min målvikt till slut. Min mage har dragit ihop sig och ser nästan ut som innan vilket jag är glad över vid 37 års ålder. Hur har ni gjort för att gå ned i vikt? Hur hårda har ni varit med godis och fikabröd? Hur långa promenader tar ni och hur ofta? Måste bli lite peppad för att ta tag i detta nu!!!!

• Svar på tråden Vikt och amning! (Ni som har svårt att gå ner i vikt)
  • Anonym (Vikt)

Ingen?

• HeddaSophie

Hej! Fick mitt första barn gör snart 3 m sen och är snart 36 år. Gick upp ca 10 kg och gick ner 8 nästan på en gång. Sen har det stått still. Får inte riktigt på mig jeansen. Har ätit mer fika bröd än någonsin. Nästan varje dag. Är så himla sugen och hungrig hela tiden! Skyller på amningen men ska försöka bättra mig snart..... Rätt tid på året att slarva i alla fall. Långt till nästa sommar!

• Anonym (Vikt)
    HeddaSophie skrev 2011-10-06 22:44:30 följande:
    Kanske lite fel svar av mig....

Ingen fara....Jag vet ju att alla kroppar är olika men jag önskar att någon bara sa att: "sluta helt med fikabröd och godis i en månad, gå i rask takt en timme varje dag så går du ner 1 kilo i veckan...typ så

Jag är en ganska smal tjej egentligen men nu har jag jättebröst och runda armar....vill gärna tappa 10 kilo.

Hur gör ni???   
  • Anonym (Vikt)
    HeddaSophie skrev 2011-10-06 22:54:13 följande:
    Låter som en bra start! Pröva ditt eget tips!

Haha! Sant! Jag återkommer i tråden och ser om det funkar....om någon vill hänga på så skriv här i tråden...
  • Border

Jag blir väldigt paff när folk säger att dom går upp i vikt när dom ammar, men vi är ju alla olika. Det är bara det att jag alltid hört att det är tvärt om, att man går ner i vikt när man ammar. Som min barnmorska sa: "Barnet bokstavligen suger musten ur en". Alltså det mesta av näringsämnena man stoppar i sig går ju direkt till barnet via modersmjölken. Jag tappade 10 kg första månaden tack vare amningen.
    Sen har jag kört med fullkornsvälling utan socker till mig själv till frukost och lite vardagsmotion 

• sirisdotter

Godis och fikabröd -  varför?    Gick upp 7 kg under graviditeten och minns inte att det var några problem att få tilbaka vikten.  Barnet vägde normalt,   moderkaka och fostervatten väger väl  något.    Svärmor tyckte jag skulle sluta amma efter ett tag,  ansåg att   jag blev utsugen....

• Anonym (Vikt)
    sirisdotter skrev 2011-10-06 22:57:35 följande:
    Godis och fikabröd -  varför?    Gick upp 7 kg under graviditeten och minns inte att det var några problem att få tilbaka vikten.  Barnet vägde normalt,   moderkaka och fostervatten väger väl  något.    Svärmor tyckte jag skulle sluta amma efter ett tag,  ansåg att   jag blev utsugen....

Hm, vad bra för dig att du bara gick upp 7 kilo. Som du kanske förstår så gick jag upp lite mer, annars hade jag ju inte lagt ut den här tråden. Jag har fött tre barn och gått upp ganska mycket varje gång. Har dock gått ner igen. Denna gång blev jag sjuk efter förlossningen (ville inte skriva det för det var inte relevant) så nu har det varit lite trögare. Behövde pepp och tips, inte pekpinnar,
  • Tygtiiger

Jag har jättesvårt att tappa vikt när jag ammar. Tolv kg av grav-kilona trillar av av sig själv, sedan är det stopp (så var det med första iallafall - det verkar lite lättare att minska nu med andra). Jag har vänner som har samma erfarenhet, kroppen håller benhårt i alla kg så länge som man ammar. (Och andra som tappar så mycket vikt så att de får sluta amma för att de inte orkar mer)

Det finns ändå inga genvägar till att gå ner i vikt - ät mindre kalorier och rör på dig mer. Barnvagnspromenader är bra, gå en rask timme varje dag till att börja med. Fikabröd, godis, glass, oboy är ju rent onödigt, så ät det bara "medvetet" inte av gammal vana. Smörgåsar och juice är mat som är fullpackade med lättätna kalorier, så var försiktig med smörgåsmofflandet på kvällarna.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • sirisdotter
    Anonym (Vikt) skrev 2011-10-06 23:04:44 följande:
    Hm, vad bra för dig att du bara gick upp 7 kilo. Som du kanske förstår så gick jag upp lite mer, annars hade jag ju inte lagt ut den här tråden. Jag har fött tre barn och gått upp ganska mycket varje gång. Har dock gått ner igen. Denna gång blev jag sjuk efter förlossningen (ville inte skriva det för det var inte relevant) så nu har det varit lite trögare. Behövde pepp och tips, inte pekpinnar,
    Det kan jag förstå,  men det verkar som om godis och fika ingår i din kostcirkel/  matpyramid.   Därför kunde jag inte låta bli att skriva.  Bästa väninnan fick rådet att sluta med lilla kakan till kaffet,  när hon gick till  vårdcentralen oroad över extradaller  kring magen.
  • Anonym (Vikt)
    sirisdotter skrev 2011-10-06 23:14:44 följande:
    Det kan jag förstå,  men det verkar som om godis och fika ingår i din kostcirkel/  matpyramid.   Därför kunde jag inte låta bli att skriva.  Bästa väninnan fick rådet att sluta med lilla kakan till kaffet,  när hon gick till  vårdcentralen oroad över extradaller  kring magen.
    Nu har jag i smyg inte ätit något onyttigt under 5 dagar samt rört på mig mer. Vågen visade på - 1 kilo. Hoppas att det funkar. Det blir ju lite segare med åldern också. När jag hade fått min son och var yngre så gick jag ned 15 kilo på 15 veckor och gick aldrig upp något förr än 5 år senare när jag blev gravid med 2:an. Problemet är ju också att man kan vara vrålhungrig när man ammar och man vill ju inte trixa för mycket så att mjölken blir lidande.

• Anonym (Vikt)

Två veckor utan onyttigheter på vardagarna.........promenader och nyttig mat. Jag tillåter mig inte att vara hungrig heller utan äter små mellanmål. Nu - 2 kilo! Och då har jag ändå ätit godis på lördagarna.

• Sarus85

Hej,

Nu är det 6 månader sen jag fick barn. Vägde 70 kilo innan jag blev gravid gick upp 14 kilo. Tog mig nog 3 månader att gå ner till startvikt. Ammar kanske det som hjälpte vet inte?! har stått still sen dess

Men för en månad sen bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Det jag har gjort är att räkna kalorier och försöker ligga på 1500 kcal. Dock blir det onyttigt ibland. Har helt slutat med annan dryck än vatten. Är bara vatten som gäller till alla måltider. Har även börjat träna 2-3 gånger veckan. Och nu väger jag 66.4!

Men tror det mesta beror på att nu äter jag mat och inte godis samt dricker vatten och inte läsk! Och så är jag riktigt benhård på att bara ta en portion.

Jag ammar fortfarande men inte så ofta!

Svar på tråden Vikt och amning! (Ni som har svårt att gå ner i vikt)