• Jegra

Ensam i förlossningsrummet

Jag har en son och är nu gravid igen (vecka 6) och jag börjar redan få smått panik när jag tänker på förlossningen. Sist när jag födde så lämnades jag själv jättemycket (fast min sambo var med mig såklart). Kommer ihåg hur himla läskigt det var att vara själv under krystvärkarna, fick nästan panik. De hade inte förstått att jag hade krystvärkar trots att jag sa det, så jag fick ligga där helt själv och då vågade man liksom inte krysta.

Är det vanligt att man blir lämnad själv under krystvärkarna? Någon mer som blivit lämnad ensam?

• Svar på tråden Ensam i förlossningsrummet
  • Ruby01

Kan du inte säga det till barnmorskan på MVC så skriver hon in det i det där brevet som de får på förlossningen som man skrivit på MVC. Att du är rädd för det alltså. För det är inte bra att vara rädd under en förlossning. Om du nämner det för dem på MVC tror jag att de kan se till att det inte händer igen.

• Eleonor01

Min förlossning gick mega snabbt å när jag sa att jag ville de inte skulle lämna mig så var de kvar någon hos mig hela tiden. Kände att jag inte visste bad jag skulle höra eftersom det gick så fort. Inskriven 7.50 10.45 tog jag lustgas å sen hann jag inte mer för han föddes 12.32
    Jätte stort lycka till, det kommer gå bra. De har nog varit med om allt :)

• Taitas

Men alltså personalen kan ju inte vara inne i ett och samma rum hela tiden, vissa förlossningar kan ta lång tid och det är svårt att veta när krystvärkarna drar igång. De kom väl ändå in med jämna mellanrum för att kolla upp dig?
    Kom de in i rummet och du sa att det var krystvärkar och sen gick de ut igen?

Jag har två barn och jag fick krystvärkar före jag var fullt öppen båda gångerna, med andra barnet var jag öppen 6 cm en kvart före jag fick krystvärkar och jag var helt själv i rummet när de slog till.

• Jegra

Barnmorskan sa "Snart kommer du att känna att det trycker på och du vill krysta". Ja, men jag känner redan så sa jag. Jaha, sa de och så gick de ut.

Jag andades bort krystvärkarna så gott jag kunde när de inte var där (ja man tänkter ju inte så klart då...), så allt som allt tog krystarbetet 1,5 timmar och jag var själv den mesta tiden. De var borta ca 20 minuter i taget. Jag förstår att de inte kan vara i alla rum samtidig, men som förstföderska så är man ganska rädd att krysta själv (hade ingen smärtlindring). Att vara själv under värkarbetet är ok såklart.

• Lumo

Du ksn anlita en doula (som oftast är just barnmorskor). De är med bara för dig o är med från början till slut. Googla på det vetja!

• Taitas

Det var ju konstigt alltså, ingen undersökning ens?

Jag förstår att du inte vågade krysta ensam, under min första förlossning så vågade inte jag heller göra det förrän BM var mellan bena och höll koll. Under andra var jag som sagt bara 6 cm öppen en kvart före de slog till och jag var helt ensam i rummet och vågade inte trycka på förrän BM var i rummet och undersökt mig.

Ta upp det med din BM när du ska dit och fråga hur det kunde bli så, vid nästa förlossning kan även din man se till att personalen undersöker när du känner att det trycker på och de inte skulle göra något.
    Vilket de faktiskt ska göra, vid din förlossning så gjorde de ju helt fel att inte ens känna efter och lämnade rummet istället.

En doula tycker jag också är en bra ide om du skulle känna dig bekväm med det!

• Jegra

Jag fick till och med gå och försöka att kissa under krystvärkarna, det var spännande :/ Fick stanna flera gånger och försöka andas bort krystvärkarna och inte trycka på. Klart man inte kunde kissa då liksom.

Men jag ska absolut ta upp det med bm, och även min sambo så att han kan hålla lite koll. Själv är man ju halvt borta och kan inte prata för sig själv så bra.

Doula skulle jag absolut kunna tänka mig att ha, men på min ort fanns visst bara en och henne känner jag mig inte bekväm med att ha på min förlossning (vet vem det är).

• Hemulia

Jag har bara jobbat som undersköterska på förlossningen, men har då sett en hel del. 

Hur man gör verkar variera lite från person till person.
    Har det varit ett väldigt segt förlopp där man öppnat sig långsamt fram till krystvärkarna samt att krystvärkarna inte har så mycket kraft (ofta känner de med fingrarna medan du provkrystar), så kan det hända att man blir lämnad ensam med regelbunden tillsyn.
    Det kan ta timmar från att krystvärkarna, tro det eller ej.

Om man däremot är omföderska eller har ett väldigt snabbt förlopp så är min erfarenhet att man alltid stannar kvar inne i rummet från att krystvärkarna har startat. Jag som undersköterska fick ofta den uppgiften, att finnas där som stöd och larma på barnmorskan när saker verkade ta fart.

Även om man blir lämnad ensam så har barnmorskorna förvånansvärt mycket koll på vad som sker, och ofta ser man även på CTG-kurvan när krystvärkarna kommit igång ordentligt.  

• Lumo

Du kan väl låna in en doula från en annan ort? ;)

• J1983

nej under krystvärkarna brukar man inte bli lämnas alls men det är klart att om de inte uppfattade det o var upptagna på annat håll, ja då kan det ju bli så men tanken är ju att man ska ha personal på rummet då. Men jag förstår absolut din rädsla.. de gånger jag känt panik är när jag varit ensam med min man och därför upplevde jag senaste förlossningen som riktigt jobbig eftersom vi inte kom in på förlossningsrum förrän i absolut sista stund. De uppfattade inte heller riktigt att jag var så långt gången som jag var utan bad mig bara vänta på "dagpersonalen" och när de väl dök upp så var det dags att föda. Men mitt tips till dig är att vara tydlig med detta så kommer de förhoppningsvis göra vad de kan för att vara inne hos dig. Du kanske t.ex. kan få en bmstudent som har mer tid till att vara inne hos patienten. Sen så går väl troligtvis din andra förlossning fortare och då blir det nog på ett annat sätt förhoppningsvis.

Svar på tråden Ensam i förlossningsrummet