• Karla79

Framstupa ansiktsbjudning med första barnet, sedan då?

Min son förlöstes med akutsnitt då han låg i framstupa ansiktsbjudning (dvs det var ansiktet som "tryckte på" och inte pannan/toppen av huvudet) och med nacken böjd bakåt. Det går inte att föda vaginalt i den ställningen och den är mkt ovanlig.

Min fråga är till er som råkat ut för samma sak: hur har det gått med era senare barn, om ni har några? Om samma sak hände, fick ni röntga bäckenet t ex och fick någon fysisk förklaring? En bekant råkade nämligen ut för det båda gångerna, blev sedan röntgad och bekräftat spegelvänt bäcken, det skulle vara anledningen. Men till mig sa de att så länge det bara hänt en gång gör man ingen röntgen. Jag vill gärna röntgas inför nästa barn pga vad som hände min kompis så man vet om det är något fel på bäckenet! Onödigt att lida sig igenom hela öppningsskedet om det ändå ska sluta i snitt liksom.

• Svar på tråden Framstupa ansiktsbjudning med första barnet, sedan då?
  • principessan

Ett har jag fött vanligt och ett i framstupa kronbjudning. Alltså hon kom ut med ansiktet uppåt. Det är ju inte riktigt samma sak. Men förlossningar är ju olika så det är ju inget som säger att när du föder nästa att det kommer bli så! Är du orolig fråga igen om röntgen!

• anju79

En vän till mig fick oxå akutsnitt pga samna bjudning. Hennes bäcken röntgades o allt var normalt. Tyvärr blev det samma igen vid barn nr 2 så ytterligare ett akutsnitt för henne.

• Karla79

Ja jag ska nog fråga om röntgen i alla fall. Ok Anju79, din kompis fick alltså ingen förklaring till hur det blev så 2 ggr? Jobbigt.

• kixan

min 3a låg så, jag blev också snittad med henne. båda storasystrarna låg dock rätt och kom vaginalt. har ingen 4a än men jag hoppas verkligen det inte blir så igen..

A -03, F -05, V -10
  • Karla79
    kixan skrev 2011-09-29 20:28:05 följande:
    min 3a låg så, jag blev också snittad med henne. båda storasystrarna låg dock rätt och kom vaginalt. har ingen 4a än men jag hoppas verkligen det inte blir så igen..
    Ok, då var det ju i alla fall inget "fel" i ditt fall utan bara slumpen eftersom det gick bra de andra gångerna. Det ger ju hopp :)
  • kixan
    Karla79 skrev 2011-09-29 20:29:37 följande:
    Ok, då var det ju i alla fall inget "fel" i ditt fall utan bara slumpen eftersom det gick bra de andra gångerna. Det ger ju hopp :)
    Precis, jag tror att det är slumpen i de flesta fall, men det är bara en känsla jag har.
    Jag kommer iaf kräva extra undersökningar när det närmar sig förlossning, jag vill INTE vara med om samma sak igen, hon mådde ju dessutom dåligt när hon väl kom ut eftersom hon var överburen för att förlossningen inte ville starta eftersom hon låg fel, och så var hon fixerad i den bakåtböjda ställningen även när hon kom ut, det tog några dagar innan hon kunde ligga platt på rygg och någon vecka innan det kändes som att hon var helt OK. Hur var det med din son, hade han några besvär av att ha legat som han låg?
    A -03, F -05, V -10
  • Karla79

Nej inga problem alls. Vad obehagligt det låter! Däremot tänkte jag på det ibland, att när han sov så sov han gärna med nacken bakåtböjd i alla fall det första halvåret.

Svar på tråden Framstupa ansiktsbjudning med första barnet, sedan då?