• Petra i Kattland

Någon som testat "feliway"?

Har problem med pinkande katter, och har hört att det ska vara bra. Men det är ganska dyrt har jag för mej, och vill gärna höra lite åsikter om det innan jag köper det. Har 6 katter, 4 hanar och 2 honor, alla kastrerade. Hanarna är både inne och ute och honorna bara inne än så länge. Jag hade 4 katter och min man 2 när jag flyttade in hos honom, och det var då problemen började. Det blev maktkamp mellan dom 2 "bossarna" om man säger så. Min mans ena katt kämpar för att behålla sin position genom att pinka in hela huset. Så...nån med erfarenhet av feliway, och vad kostar det?

• Svar på tråden Någon som testat "feliway"?
  • LabLover

Mycket goda erfarenheter. Har tipsat folk om det flera gånger, bl a här på FL.

Läs mer på www.feliway.se

Om det hjälper mot dina problem vet jag inte men så väldigt dyrt är det ju inte om jag minns rätt men det beror på hur stort du bor, alltså hur många plug-ins du behöver.

Lycka till!

• Medusan

Jag har en feliwayadapter hemma. Jag skaffade den därför att en av mina katter ibland ägnar sig åt lite smånervöst beteende. I mitt fall tror jag inte att det hjälpt så mycket men jag vet att det finns väldigt många som det funkat på. Man vet aldrig det förräns man testat men jag tycker absolut att våra vänner djuren är värda den chansningen.

Jag köpte adpatern för 395 kr och då ingick en flaska med vätska för en månad (räckte betydligt längre än en månad). En ny flaska kostar ca 200 kr och räcker ca en månad (tror dock att de räcker längre). Om det inte funkar är det ju bara att låta bli att köpa ny vätska.

Testa, funkar det är det ju guld värt och funkar det inte så handlar det ju faktiskt bara om 400 kr =)

• RonjaRovardotter

Åh vilken bra tråd. Hur fort börjar feliway fungera? Jag har problem med en katt som blivit väldigt aggressiv mot en av våra honor. Alla katter är kastrerade, vi har 3 katter, 2 honor och 1 hane. Hanen flög på ena honan helt oprovocerat, 3 gånger på mindre än 5 timmar.
    Så mina frågor är:
    Fungerar feliway mot aggressivitet, och hur fort börjar det verka?

Jag vill inte att honan ska få mer stryk. Båda katterna har små rivsår på olika ställen på kroppen, och just nu är hanen instängd i ett rum. Enbart för att slippa bråket.

• Medusan

Jag är inte någon expert på det här men jag tror att det ska kunna fungera på de flesta problem som handlar om att katter är stressade, deppiga eller allmänt nervösa. Jag råder dig till att gå in på www.feliway.se och läsa. Där finns det all info du kan tänkas behöva.

Jag tror att det börjar verka direkt. Observera dock att det inte finns någon garanti för att det fungerar, men som jag skrev tidigare så är det ju helt klart värt chansningen för det finns massor med katter det faktiskt har fungerat på.

Jobbig situation med katterna, hoppas det löser sig. Måste vara jättetråkigt för hankatten att vara instängd. Brukar han bete sig så eller har det bara hänt en gång?

• RonjaRovardotter

Det här var första gången på 5-6 månader. Vi har ingen aning om vad som utlöste det hela. Jag såg bara sista attacken, och då låg han och smög på honan, tryckte upp henne i ett hörn, hon spottande och fräsandes, sedan började jakten, och båda skrek, honan blev så rädd att hon bajsade på sig. Sedan dess har dom två varit i olika rum. Det tog den andra honan 15 timmar att komma fram från sitt gömställe, och när vi hittade henne efter 6 timmar, så skakade hon av rädsla. Så jag är inte så jättepigg på att försöka, inte när jag ser hur stressade honorna har blivit. Men vi ska försöka i alla fall.

Det är inte bara tråkigt för hanen, jag tycker själv att det är jättetråkigt.

• Medusan

Jag förstår att detta är jättetråkigt för alla inblandade. Det är jobbigt att se sina katter må dåligt, det riktigt skär i hjärtat på en.

Jag föreslår att du startar en egen tråd om det här problemet så kan du säkert få en massa bra tips på vad man kan göra. Du kan ju göra det både här och på andra kattsidor som finns på nätet. Det finns ett jättebra ställe på www.katt.nu/forum där man kan ställa frågor om katter och få snabba svar av folk som vet vad dom pratar om.

Testa det, det är svårt att komma på alla bra lösningar själv, jag tror absolut att du kan få hjälp både här och där.

Lycka till!

Svar på tråden Någon som testat "feliway"?