• llbb

Lägstanivå-dagar: när används dessa?

Vad är tanken med lägstanivådagarna? När ska de användas, finns det något smart sätt att använda sig av dessa? Jag har inte riktigt förstått detta ännu.....

Vår son är 2 år. Jag jobbar nu 100%, min man arbetar 75% och 25% föräldraledig. Min man tar ut 25% på sjukpenningnivå.

Tanken är att vi ska göra tvärtom efter årsskiftet så att jag arbetar 75%.

• Svar på tråden Lägstanivå-dagar: när används dessa?
  • ejenny

Du kan ju ta ut dem när det är planeringsdagar på förskolan. Och du inte vill placera barnet på ett annat dagis - det går sådär när de är små och inte känner vare sig personalen eller barnen.
    Eller så kan du dryga ut din semester med lägsta nivå dagar - arbetsgivaren kan inte neka dig ledighet om det handlar om föräldradagar har jag för mig. Eller så kan du tex ta ut dem lördag och söndagar och jobba mån-fre om du vill - tex om ni ska ha fler barn och du vill tokspara inför nästa barn. Du kan ju ta ut dem till barnet fyller 8 år osv och det kommer tillfällen när man behöver vara ledig även om 180 sek inte är så mycket är det alltid något.

• Blåklockan79

Jag brukar ta dem nu när jag jobbar heltid men vill vara ledig en strödag av en eller annan anledning, typ dagis är stängt, jag vill göra något kul med familjen en helg när jag eg jobbar och inte vill ta en semesterdag för det...

• Höstbebis2010

Jag som har ganska låg inkomst så blir 2 lägstanivådagar lika mycket pengar som 1 sgi dag. Jag har bara plockat ut 5 sgi dagar i veckan och när jag sen fick börja plocka av lägstanivådagarna så började jag ta 3 sgi dagar i veckan och 4 lägstanivå i veckan, så blir summan samma men använder de där dagarna som ju egentligen inte alls ger mycket pengar.

• llbb

Tack alla för era svar. Ska klura hur vi ska tänka kring dom där dagarna =)

Svar på tråden Lägstanivå-dagar: när används dessa?