• Anonym

Kollinummer och paket?

Jag trodde i mitt stilla sinne att man alltid fick et tkollinummer när man skickar paket på posten, alternativt att man kan betala extra för att få det samma på ett brev.

Men inväntar iallafall ett paket som jag köpt på tradera. Saken är alldeles för stor för att gå som brev. Grejen är att säljaren säger sej ha skickat paketet med posten, men att hon inte fick något kollinummer. Låter inte de tlite udda? Tror mer att hon inte har skcikat paket öht.

• Svar på tråden Kollinummer och paket?
  • mlinz

Man ska få ett kvitto, där står det kollinummer. Om man skickar som postpaket då och inte stort brev.

• Anonym

Hur mycket var frakten på?

• puh34se

Är det ett paket så får du alltid ett kollinummer.

• Anonym
    puh34se skrev 2011-09-30 12:54:27 följande:
    Är det ett paket så får du alltid ett kollinummer.
    Fast man kan lätt missuppfattat det där med "paket"-benämningen. 
    När man skickar med Posten så är ju allt som väger under 2 kg ett brev, fastän det kanske ser ut som ett paket, och det är såna brev/paket som man bara sätter frimärken på när man skickar. Och det kan ju skickas som A, B o REK-post o allt vad det heter...
    Skickar man brevet/paketet som REK så får man kollinummer också, men det kostar ju lite extra såklart.

Väger det över 2 kg så skickas det som "paket" och då får man ett kollinummer, men att skicka "paket" inom Posten är ju svindyrt, då brukar dom flesta på Tradera istället erbjuda DHL eller Schenker. 
Svar på tråden Kollinummer och paket?