MeMayo skrev 2011-10-15 01:48:14 följande:
jag är ensam med mina barn, den tid jag har dom... men deras pappa har dom ungefär halva tiden.. men för mig har det bara varit positivt att separera.. jag mår bra.. barnen mår bra.. får höra på dagis och skola att mina barn är trygga och underbara.. de har nära mellan oss och kan gå emellan.. jag och deras pappa kan prata och samarbeta, lite pga att jag sätter barnen före mig och tar "lite skit".. men för deras skull gör jag det så gärna.. jag kan skaka av mig det sen..
men jag har märkt att jag klarar av så mycket mer själv än vad jag nån gång trodde... jag roddar runt mina barn och allt som hör till dom, mitt heltids jobb och mitt hus... och jag får öven lite tid över för mig själv mitt i allt..
nu är det 2½ år sedan jag separerade.. snart 3 år... och jag mår jättebra av det... så mitt råd är att om man är i ett dåligt förhållande så mår barnen sämre av det än av att föräldrarna separerar... mina barn blev mindre trotsiga och jag ser att de oxå mår bättre nu.. och deras pappa tar mer ansvar än han någonsin gjort...
lycka till!!!
Jag måste säga att det där påminde så mycket om mig själv, fast jag var barnet i historien. Jag tycker det är så beklämmande med alla dessa människor som antingen lever i relationer de är olyckliga i, eller hatar sina ex mer än allt annat. Jag är själv skilsmässobarn och har aldrig lidit för det, klart man kunde vara avis på att de vars föräldrar bodde ihop för de hade råd med mer saker, men i övrigt har det inte påverkat mig negativt det minsta. Snarare tvärt om faktiskt.
Efter skilsmässan var mina föräldrar alltid noga med att hålla ihop som vänner, för mig och min systers skull. De kunde (och kan än idag) umgås på middagar, ordna praktiska saker med barnen, de hjälps åt med vissa saker. Min mamma var t o m med när min pappa gifte om sig förra sommaren, vilket många har höjt på ögonbrynen åt.
Till TS vill jag bara säga - du kommer klara det! Självklart är det läskigt, men det finns ingenting som säger att dina barn skulle må dåligt av en skilsmässa. Jag tror ofta att skilsmässan i sig bara är en vanesak - det är föräldrarnas beteende som är jobbigt. Att se sina föräldrar arga, ledsna, höra dem bråka, att de baktalar varandra - DET är sådant barn mår dåligt av! Prata ut ordentligt med din partner om hur ni ska lösa allt, försök att se nyktert på det hela och blanda inte in så mycket känslor.