• Anonym (OROLIG)

Ultraljudsundersökningen vecka 20.

Hej, vet inte varför jag skriver , tror jag bara behöver skriva av mig och förhoppningsvis få lite kloka svar..

Har ultraljud på måndag, är i vecka 19+2 idag. Och jag är livrädd. Har en svag känsla av att allt inte kommer se bra ut .. Att barnet är dött? har två tidigare mf i bagaget fast då var det tidiga mf och med båda dom så hade jag samma känsla..

Har en dotter sen tidigare och tycker då att jag borde känna sparkar vid detta laget, men det gör jag inte?? Usch Usch Usch säger jag bara... Är rökare och har inte lyckats sluta utan har till och med börjar snusa på kvällarna då min kille är hemma som inte vet att jag röker.. Och med dom tidigare mf så har jag rökt också och då har det gått som det gått...

Nån mer som haft obehag inför ultraljudet men det sett bra ut?

• Svar på tråden Ultraljudsundersökningen vecka 20.
  • Anonym

Det går säkert bra. Det är väl väldigt få som har döda barn vid RUL. Sparkar behöver du inte alls ha känt, det beror på hur moderkakan ligger.

• Anonym (OROLIG)
    Anonym skrev 2011-09-30 12:53:47 följande:

Det går säkert bra. Det är väl väldigt få som har döda barn vid RUL. Sparkar behöver du inte alls ha känt, det beror på hur moderkakan ligger.

Hoppas.
    Jaha okej, kan moderkakan lägga sig olika vid olika graviditeter?
  • MrsLondon

Om du har rökt vid tidigare graviditeter och fått missfall.. Borde du då inte tänka om och faktiskt inte hålla på med sånt (ursäkta mig) skit?  Tänk på bebisen i magen! Inte kan de vara kul att du fått mf förut och ändå fortsätter röka..  Tänk dig för!

Jag gjorde mitt  ultraljud  igår, och jag är samma vecka och dag som du. Jag var ochså orolig, för jag kände inte heller så mycket.  Men bebisen fanns där.  Hoppas ditt barn mår bra!

// London

• Ruby01

Hemskt att du har rökt trots att du kanske tom fått missfall på grund av det. Barnet får ju i sig nikotinet? Barn som dör i magen är betydligt vanligare hos de som röker eller dricker än hos andra..

• Anonym

vill inte vara en sur jävla kärring nu som sitter och trycker ner dig.
    Men om du verkligen vill ha barn och har mf i bagaget hur kan då rökbegäret ta över?
    Jag hade rökt i många många år och så fort jag ens hade en misstanke om att jag var gravid kastade jag allt.
    Förstår inte hur man ens kan ha ett sug efter det när man vet att det kan skada ens barn.. 

• Anonym (OROLIG)

Ja ni det är mkt man inte förstår ibland.... Och det e inte så att jag precis är stolt över mig själv, har kämpat som en jävla galning med detta !!! Innan man sitter o dömmer någon så tänk på att det kan finnas mkt bakom till varför man kanske inte kan sluta??

Blir så less på folk som ska vara besserwissers... jag vet mkt väl att det är farligt för mitt barn, jag är inte dum i huvudet?? och då är det inte precis som om jag njuter vid ciggen heller... MEN har tyvärr svårt att sluta...

Behöver inte försvara mig för någon egentligen... Den som inget vet behöver inte heller dömma...

• Anonym ()()

Snus är ännu sämre för bebisen i magen än vad rökning är. Vänd dig till MVC och begär hjälp att sluta. Det finns mycket att oroa sig över under graviditeten och att sitta och tro att man själv orsakar missfallen ska inte behöva vara en av orosmomenten.

Lycka till på ultraljudet. Precis som sagts här ovan är det sällan man hittar MA så sent.

• Anonym (OROLIG)
    Anonym ()() skrev 2011-09-30 18:12:54 följande:
    Snus är ännu sämre för bebisen i magen än vad rökning är. Vänd dig till MVC och begär hjälp att sluta. Det finns mycket att oroa sig över under graviditeten och att sitta och tro att man själv orsakar missfallen ska inte behöva vara en av orosmomenten.

Lycka till på ultraljudet. Precis som sagts här ovan är det sällan man hittar MA så sent.
    Är det? det visste jag faktiskt inte, nog att ja visste att det inte är bra men inte att det var värre. Tack för att du sa det... Jag tänker ringa min bm på mån efter ultraljudet och be om hjälp... Jag SKA klara av att sluta.. Tack för ditt svar!
  • Anonym ()()
    Anonym (OROLIG) skrev 2011-09-30 20:19:37 följande:
    Är det? det visste jag faktiskt inte, nog att ja visste att det inte är bra men inte att det var värre. Tack för att du sa det... Jag tänker ringa min bm på mån efter ultraljudet och be om hjälp... Jag SKA klara av att sluta.. Tack för ditt svar!
    Jättebra att du tänker ta steget mot nikotinfrihet. Jag håller tummarna stenhårt för dig

Angående snus och graviditet om du vill läsa: www.folkhalsan.fi/startsida/Fragor/Alkohol-narkotika-och-tobak/
  • MrsLondon

Finns viljan så KAN man sluta.  Min pappa rökte i 40 år, och då han fick hjärtproblem slutade han på en gång. Som sagt, finns bara viljan så kan man kämpa.

Dålig paralell kanske, men jag är grymt förlossningsrädd. Jag vägrar till och med att göra gyntester för jag får panik helt enkelt.  Då jag såg mitt barn igår på ultraljudet tänkte jag för mig själv: "Fan heller, det ska vi vanlig förlossning. Jag ska kämpa för mitt barn".

Jag tror att även du kan kämpa för ditt barn när du väl sett han/hon.  Kanske du även sett de tidigare barnen på ultraljud, vad vet jag.

Kämpa för ditt barn!! Lycka till.

Svar på tråden Ultraljudsundersökningen vecka 20.